Categories: اخبار نساجی

هجدمین نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران برگزار شد

 

تقدیر از دولت برای بزرگداشت فعالان اقتصادی خیّر
روند اجرایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به رهبری گزارش شود

    هجدمین نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران که اعلام عناوین پژوهشی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تدوین نهایی انتظارات بخش خصوصی از دولت را در دستور کار داشت البته به مسایل دیگری چون روابط اقتصادی با کشورهای خارجی و تقدیر از خیرین و نیکوکاران نیز پرداخت. به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در این نشست از دولت خواسته شد تا ارج و منزلت نیکوکاران و فعالان اقتصادی با هر دید و نگرشی که دارند حفظ شود و از اقدامات آنها برای بهبود وضعیت اجتماعی مردم استقبال شود. هم‌چنین اعضای کمیسیون با استقبال از حضور هیات‌های تجاری خارجی بر لزوم رابطه هدفمند برای گسترش نفوذ بخش خصوصی ایران در کشورهای خارجی تاکید کردند.

این نشست با تقدیر اعضا از حرکت دولت در تقدیر از برخی کارآفرینان آغاز شد که این روزها فعالیت‌های خود را وقف کارآفرینی کرده‌اند. محمدمهدی راسخ در ابتدای این نشست از برگزاری مراسم بزرگداشتی برای محمد نمازی در شیراز خبر داد. به گفته راسخ این مراسم که با حضور وزیر بهداشت و درمان انجام شد در نوع خود کم‌سابقه بود. محمد نمازی بنیانگذار بیمارستان نمازی شیراز است که هم‌اکنون بزرگترین بیمارستان خاورمیانه و سومین قطب پیوند اعضا در جهان محسوب می‌شود. رئیس کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران با تاکید بر لزوم تکرار و تداوم چنین حرکت‌هایی از سوی دولت گفت: «آقای نمازی با این که خود در ایران زندگی نمی‌کرد اما همواره برای خدمت به کشور و شهرش آماده بود. علاوه بر احداث بیمارستان بزرگ نمازی که این روزها خدمات زیادی به مردم ایران ارائه می‌دهد، اولین لوله‌کشی آب شرب در شهر شیراز نیز با سرمایه‌گذاری ایشان انجام شده است.» راسخ هم‌چنین با اشاره به فعالیت‌های خیریه از سوی فعالان اقتصادی و کارآفرینان در کشور افزود: «یکی از فعالان اقتصادی چندی پیش به من خبر داد که قصد دارد موسسه خیریه تاسیس کند و من به او پیشنهاد کردم که حتما نام خودش را بر این موسسه بگذارد. مساله خودنمایی نیست بلکه این کار می‌تواند باعث تشویق سایرین به انجام این امور شود.» راسخ هممچنین توضیح داد که در سالیان اخیر نیز مجموعه بزرگی هم چون محک خدمات بسیار ارزنده ای به کودکان و بیماران سرطانی ارائه می کند.

محمدمهدی راسخ در ادامه سخنان خود به حضور رئیس‌جمهور در سازمان محیط‌زیست اشاره کرد و مهمترین مطالب این نشست را هفت مشکل جدی زیست‌محیطی کشور خواند. او گفت: «بنا بر گفته‌های این نشست هفت مشکل کنونی محیط‌زیست ایران عبارت است از خشکی زیستگاه‌های زاگرس، هجوم آفات به جنگل‌های شمال، روزهای ناخوش حیات وحش، ریزگردها، آلودگی هوا، خشک شدن تالاب‌ها و کم‌آبی در دشت‌های کشور.» رئیس کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران هم‌چنین معصومه ابتکار را که به عنوان رئیس سازمان محیط‌زیست فعالیت می‌کند، فردی باتجربه و آشنا به مسایل دانست و ابراز امیدواری کرد که او بتواند در حل مشکلات محیط‌زیستی موفق باشد. راسخ هم‌چنین در پایان سخنان ابتدایی خود عنوان کرد کمیسیون به زودی از افرادی که در حوزه‌های اجتماعی مسئول هستند از جمله اعضای شورای شهر تهران برای حضور در نشست‌های کمیسیون دعوت خواهد کرد.

توفیق محک در عمل پیوند مغز استخوان

احمد پورفلاح نیز با تمجید از کارهای خیرخواهانه فعالان اقتصادی به ویژه محمد نمازی، از اقدام دولت در خصوص برگزاری این مراسم تمجید کرد و گفت: «باید فارغ از نگاه سیاسی این افراد، در مورد آنها صحبت و قضاوت کرد. من خوشحالم در حالی که تا همین چندی پیش بردن نام بسیاری از فعالان اقتصادی خیّر، سخت بود و عواقب داشت امروز برای انسان بزرگی مثل محمد نمازی مراسم بزرگداشت برگزار می‌شود.» پورفلاح با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، محک، از مشارکت و کمک فعالان اقتصادی به این مرکز برای درمان بیماران سرطانی تقدیر کرد. او گفت: «محک امروز تنها بیمارستانی است که عمل پیوند مغز استخوان را برای بیماران سرطانی بدون یک ریال هزینه انجام می‌دهد. من خوشحالم که تاکنون ۶۲ عمل پیوند مغز استخوان انجام داده که همه موفقیت‌آمیز بوده است.» او در پایان ابراز امیدواری کرد که فعالیت افراد در این گونه سازمان‌های مردم‌نهاد بیشتر و پررنگ‌تر شود.

از اقدامات خیرین استقبال شود

علی نقیب نیز با گرامیداشت محمد نمازی و فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش اشاره کرد که این فرد در دوران پیش از انقلاب نیز برای کار با دشواری‌ها روبرو بوده و مورد تنگ‌نظری برخی افراد صاحب قدرت بوده اما همواره از تلاش دست نکشیده است. نقیب هم‌چنین خواستار این شد که برخورد با این قبیل افراد تسهیل شود و از خدمات آنها برای بهبود شرایط کشور استفاده و استقبال شود. نقیب گفت: «خبر دارم که چندی قبل یک خانواده که مدتی در خارج از کشور حضور داشتند به اموال‌شان نیز مصادره شده بود به ایران برگشته بودند و قصد داشتند با هزینه خودشان بیمارستانی در جنوب تهران به نام خودشان احداث کنند که در نهایت این اجازه به آنها داده نشد.»

محمدمهدی راسخ نیز با تاکید بر این که اکنون فضا تعدیل شده به دورانی اشاره کرد که برخی تندروها تلاش داشتند اسامی موقوفه‌های افراد خیر را نیز تغییر دهند و برای مدت کوتاهی این کار را انجام دادند تا این که برخی از بزرگان و مراجع دینی این کار را غیرشرعی دانستند و با آن مخالفت کردند و گفتند نمی‌توان اسامی اموال و مکان‌های وقفی را تغییر داد.

بانوان، ناظر رانندگی مردان

سیده فاطمه مقیمی سخنانش را توصیف فیلمی در خصوص جانبازان و بیماران قطع نخاعی آغاز کرد و از شرایط سخت آنان گفت. این عضو کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران هم‌چنین با اشاره به برگزاری همایشی برای ارتقای ایمنی راه‌ها با حضور بانوان، عنوان کرد که آسیب‌های سوانح جاده‌ای و تصادفات اگرچه بیشتر برای مردان روی می‌دهد اما زنان نیز در این بین آسیب زیادی می‌بینند چون گاهاً سرپرستی خانوار و یا نگهداری از همسر مصدوم بر دوش آنها قرار می‌گیرد. مقیمی گفت: «در این همایش روی نقش زنان در کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای تاکید می‌شود و قرار است نقش بانوان به عنوان نظارت‌کننده بر رانندگی دیگر افراد خانواده و راهنمایی‌کننده آنها پررنگ شود.»

تغییر جهت مراودات اقتصادی آمریکا از عربستان به سوی ایران

محمدرضا مرتضوی سخنان خود را به اخبار امیدوارکننده‌ای در مورد آینده اقتصاد ایران اختصاص داد. او با اشاره به دیدارش با هیاتی از انجمن بین‌المللی آسیابانان (IAOM) اشاره و از علاقه آنان برای همکاری بیشتر با ایران در زمینه گندم و آرد خبر داد. مرتضوی اشاره کرد اعضای این انجمن که مقر اصلی آن در ایالات متحده است جدیت بیشتری برای همکاری داشتند چون معتقدند به زودی حجم مبادلات آمریکا با عربستان کاهش یافته و در مقابل با ایران افزایش خواهد یافت. او معتقد بود در چند سال گذشته علاوه بر لابی‌های ضد ایران که جهت توسعه تحریم‌های اقتصادی تلاش می‌کردند، بخشی از قدرت‌مداران و بازرگانان سعودی نیز آتش بیار معرکه بوده‌اند و برای محدود کردن فعالیت‌های اقتصادی ایران تلاش کرده‌اند. محمدرضا مرتضوی با اشاره به این که ما باید دایره نفوذ و حرکت بازرگانان خودمان را وسیع کنیم تاکیدکرد که این کار باعث می‌شود در آینده تحریم ایران برای مسایل بدون استدلال و غیرواقعی امکان‌پذیر نباشد. رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران هم‌چنین بر استفاده از ظرفیت تشکل‌ها برای توسعه تجارت بین‌المللی تاکید داشت و در مورد حضور یک هیات اماراتی در ایران گفت: «من با بسیاری از این افراد تجارت کرده و آنها را می‌شناسم. حضور این افراد در ایران می‌تواند پیامدهای خوبی داشته باشد چون وزن همین هیاتی که به ایران آمد در حد حداقل ۲۰ میلیارد دلار بود.»

مرتضوی البته اعتقاد داشت که با رفع تحریم‌ها، بازرگانان ایرانی برای خرید کالا بهتر است با مبدا اصلی ارتباط بگیرند و از برقراری ارتباط با واسطه اماراتی پرهیز کنند. او این کار را باعث ارزان‌تر شدن تجارت و البته گسترش نفوذ ایران در کشورهای مختلف شد.

محمدمهدی راسخ نیز با اشاره به رفت‌وآمدهای زیادی هیات‌های تجاری مختلف به ایران و توسعه ارتباط آنها با اتاق‌های بازرگانی و نهادهای فعال بخش خصوصی این رفت‌وآمدها را مفید خواند و تاکیدکرد باید به سمتی برویم که هیات‌های تجاری تخصصی به کشورهای هدف بفرستیم و پذیرای هیات‌های تخصصی نیز باشیم. راسخ هم‌چنین گفت که پیش از این هم اماراتی‌ها خواستار دیدار و مذاکره با ایران بوده‌اند و سه بار اتاق ابوظبی هیات رئیسه اتاق تهران را دعوت کرده بود اما هربار به دلیل مشکلات و فشارها این دیدارها لغو شده و به تعویق افتاده بود.

ایجاد کنسرسیوم فعالان بخش خصوصی برای خرید المهدی

کیانوش حشمتی عضو سندیکای آلومینیوم کشور نیز که در این نشست حاضر بود در پایان این سخنان از برگزاری سومین کنفرانس آلومینیوم خبر داد که در سطح بسیار بالایی برگزار شده و متخصصان و کارشناسانی از سراسر دنیا در این کنفرانس شرکت داشته‌اند. حشمتی هم‌چنین خبر داد که براساس فهرستی که سازمان خصوصی‌سازی منتشر کرده شرکت المهدی در حوزه آلومینیوم قرار است در سال جاری واگذار شود. او اعلام کرد که فعالان بخش خصوصی در حال تشکیل گروهی از سرمایه‌گذاران از بخش خصوصی واقعی هستند که بتوانند این واحد صنعتی بزرگ را در زمان واگذاری در اختیار بگیرند.

عناوین پژوهشی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

پس از این سخنان محمدمهدی راسخ با اشاره به دستورجلسه کمیسیون به عناوین پژوهشی در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و از اعضا خواست با توجه به درخواست هیات رئیسه عناوینی در مورد سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که به نظر می‌رسد برای مطالعه و پژوهش بیشتر و عمیق‌تر مناسب است اعلام شود.

احمد پورفلاح در مورد ابلاغیه ۲۴ بندی رهبری در مورد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عناوین پژوهشی مرتبط با آن مساله بهره‌وری را مطرح و اعلام کرد اگر در همین یک مورد اتاق تهران بتواند کاری از پیش ببرد و پیشنهادات خوبی برای حل این مساله بدهد وضعیت اقتصادی ما بسیار بهبود خواهد یافت. این عضو کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران گفت: «بهره‌وری پایین مقاومت اقتصاد ما را بسیار کم کرده و پایین آورده است. در زیر این سرفصل می‌توان به مساله تعطیلات در کشور پرداخت و قانون کار را هم می‌توان در همین موضوع مورد بررسی و اصلاح قرار داد.»

محمدرضا مرتضوی اما با اشاره به بندهای مختلف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد که از دید او مقاومتی‌ترین اقتصاد دنیا، اقتصاد آلمان است. این فعال اقتصادی گفت: «من با مطالعه بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به دنبال مابه‌ازای بیرونی آن بودم و فکر می‌کنم در این زمینه اقتصاد کشور آلمان مقاومتی‌تر از سایر اقتصادهای دنیاست.»

مسعود دانشمند که به تعبیر خودش از اقتصاد مقاومتی به عنوان اقتصاد مقاوم یاد می‌ند اعتقاد دارد که در اقتصاد ما هرگاه فروش نفت کم شود و ارز در اختیار دولت کاهش یابد آنگاه بخش خصوصی و تولید برای دولت دارای اهمیت می‌شود اما به محض این که دوباره درآمدهای نفتی و ارز دولت افزایش یابد، دولت دست به واردات می‌زند و به این ترتیب تولید را از بین می‌برد. دانشمند گفت: «ما برنامه درستی برای تولید نداشته‌ایم و حالا که این سیاست‌ها ابلاغ شده می‌توان به این مساله بیشتر پرداخت و آن را بررسی و تحلیل کرد.»

حمیدرضا صالحی اما با بیان این که بیشترین سهم کیک اقتصاد کشور در اختیار دولت است تاکید کرد که اگر قرار است سیاست‌هایی اجرا شود و کمربندها سفت شود این دولت است که باید زودتر از همه پاشنه کفشش را بالا بدهد. صالحی گفت: «ببینید در حال حاضر دولت با استفاده از برق ارزان، منابع مس را استخراج و مس تولید می‌کند. محصول خود را نیز به بازارهای صادراتی می‌فرستد و با دلار گرانی که به دست می‌آورد برای خود درآمد کسب می‌کند. به تولیدکنندگان داخلی که مس نیاز دارند هم توجهی نمی‌کند.» این عضو کمیسیون با اشاره به مصرف‌گرایی جامعه افزود: «جامعه ما مصرف‌گرا شده است و باید این مساله را حل کنیم. من در نورنبرگ آلمان برای تست ترانس به کارخانه‌ای رفتم و به چشم دیدیم که مهندس ارشد این کارخانه از پرینتر سوزنی استفاده می‌کند در حالی که ما کوچکترین دفترمان هم باید حتماً پرینتر لیزرجت داشته باشد وگرنه کار نمی‌کنیم.» صالحی معتقد بود که یکی از دلایل مقاومتی بودم اقتصاد آلمان همین است که آنها مصرف‌گرا نشده‌اند. او تاکید کرد که ما باید در سیاست‌هایمان مشخص کنیم که چگونه می‌خواهیم مصرف انرژی از جمله برق، گاز و آب را کاهش دهیم یا حداقل کنترل کنیم تا توان تولیدو صادراتی خود را بالا ببریم.

روند اجرای سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی به رهبری گزارش شود

احمد پورفلاح نیز مجدداً با اشاره به سیاست‌‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که ابلاغ این ۲۴ بند از سوی رهبری، اوج دستاورد بخش خصوصی است چون همه این بندها در واقع همان خواسته‌ها و انتظاراتی که بخش خصوصی در سال‌های گذشته از دولت داشته است. او گفت: « اگر یک فعال اقتصادی یک دهه قبل می‌گفت برای توسعه اقتصادی باید با فساد اداری حاکم مبارزه و مقابله کرد بدون تردید دچار مشکل می‌شد که حرف از فساد اداری زده است اما اکنون این مساله در بندهای ابلاغ شده از سوی بالاترین مقام نظام جمهوری اسلامی دیده می‌شود.» این فعال اقتصادی تاکید کرد که اتاق تهران باید روی پارامترهایی که در حوزه کاری‌اش قرار می‌گیرد حساس و فعال باشد و به طور مرتب پایش اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی داشته باشد. پورفلاح فرصت ایجاد شده را فرصت مناسبی دانست که روندهای ناصحیح و قوانین زائد در کشور اصلاح و به مسیر درست هدایت شود.

پس از این سخنان اعضای کمیسیون از اتاق تهران خواستند تا در مورد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تلاش ویژه داشته باشد و هر سه ماه یکبار در گزارشی که به مقام معظم رهبری ارائه می‌دهد وضعیت اجرای این سیاست‌ها را نیز اعلام کند. در همین زمینه رئیس کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌های اتاق تهران نیز که در نشست تیرماه سال ۱۳۹۰ اعضای هیات رئیسه اتاق تهران و ایران با رهبر معظم انقلاب حاضر بود عنوان کرد که در آن دیدار رهبری از ریاست اتاق تهران و ایران خواستند که هر سه ماه یکبار گزارشی خدمت ایشان ارسال کنند. راسخ گفت: «تا زمانی که من در اتاق مسئولیت اجرایی داشتم می‌دانم که چند گزارش خدمت ایشان ارسال شد. اکنون البته نمی‌دانم چند گزارش ارسال شده اما مساله اقتصاد مقاومتی را می‌توان در این گزارش‌ها گنجاند.»

محمدمهدی راسخ بر لزوم کار تحقیقاتی و مطالعاتی برای مقاومتی کردن اقتصاد تاکید کرد و با اشاره به اقلامی چون گندم، ذرت، روغن نباتی، برنج، شکر، جو و دارو که بزرگترین اقلام وارداتی کشور ما هستند عنوان کرد که باید برای تولید و یا واردات این محصولات یک راه و روش مشخصی تعیین شود. او افزود: «مسایل زیادی در کشور ما نامشخص مانده است. مثلاً هنوز نمی‌دانیم در این کشور باید کولر آبی استفاده کنیم یا کولر گازی. چون از طرفی به شدت با کمبود آب مواجهیم و از طرفی باید در مصرف برق هم صرفه‌جویی کنیم.»

در پایان این بحث و با جمع‌آوری نظرات اعضای کمیسیون مقرر شد موضوعاتی چون ۱) اثر بیکاری در بروز معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق و خلاف، ۲) شناسایی عوامل بی‌اعتمادی بین جامعه و دولت و راهکارهای مقابله با آن و ۳) ریشه‌های فساد اقتصادی و اداری در کشور به عنوان موضوعات پژوهشی مرتبط با اقتصاد مقاومتی به هیات رئیسه اتاق تهران اعلام شود. هم‌چنین مسعود دانشمند، حمیدرضا صالحی، اکبر افشار و داریوش مهاجر از طرف کمیسیون اموراجتماعی و تشکل‌ها برای تدوین نسخه نهایی انتظارات دولت از بخش خصوصی همکاری کنند و پیش‌نویس آن را که تاکنون چند بار در نشست‌های کمیسیون مطرح و اصلاح شده، بازبینی و نهایی کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago