Categories: اخبار نساجی

هزینه‌های مازادی که تولید می‌پردازد

 

 

افزایش نرخ ارز، شدت گرفتن تحریم‌ها، قفل شدن سیستم بانکی به روی تولید، مشکلات به وجود آمده در تامین مواد اولیه و… اگرچه در ابتدا از سوی مسوولان بی‌تاثیر خوانده می‌شد، اما با شدت گرفتن مشکلات تولید تاوان سنگینی برای عبور از این ورطه پرداخت؛ تاوانی که در برخی موارد رشد بیش از ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید را به همراه داشت.

پیدا کردن تامین‌کننده‌ای برای دور زدن تحریم‌ها دیگر مشکلی بود که طی این مدت صنعتگران با آن مواجه شدند؛ به طوری که برخی از قطعات مورد نیاز حتی از آمریکا یا کشورهای اروپایی تصویب‌کننده تحریم وارد کشور می‌شود، اما با هزینه‌های گزاف.

به‌گزارش «دنیای اقتصاد» در بازدیدی که خبرنگاران از شهرک صنعتی سلیمی در آذربایجان شرقی داشتند، تولیدکنندگان بارها بر رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه‌های تولید تاکید کرده و دور زدن تحریم‌ها را از نقاط قوت خود اعلام کردند.

به گفته یکی از تولیدکنندگان لوله و پروفیل تنها ۱۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت در داخل تامین می‌شود و ۹۰ درصد باقی‌مانده از طریق واردات از کشورهای روسیه، قزاقستان و اوکراین تامین می‌شود. به گفته این تولیدکننده در حال حاضر ۱۲۰ کارخانه تولید لوله و پروفیل در کشور ثبت شده‌اند که از این تعداد ۲۰ واحد فعال هستند و مابقی واحدها تولید را رها کرده‌اند.

رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه‌ها دیگر موردی است که این فعال صنعتی به آن اشاره کرده است و می‌گوید: پاسخگو نبودن واحدهای تامین‌کننده مواد اولیه در داخل کشور موجب شده تا تولید در داخل رشد قابل توجه هزینه‌ها را تجربه کند.

یکی از تولیدکنندگان چیلرهای جذبی نیز با اشاره به اینکه بخشی از مواد اولیه مورد نیاز به صورت وارداتی تامین می‌شود، می‌گوید: ۱۵ تا ۲۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز این بخش از طریق کشورهای اروپایی، هند، چین و آمریکا تامین می‌شود. این تولیدکننده با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه در شرایط کنونی رشد ۲۰ درصدی هزینه‌های تولید را به همراه داشته است، می‌گوید: علاوه بر تحریم‌ها اعمال شرایط سخت در قوانین داخلی نیز تولید را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند؛ به طوری که در برخی مواقع کالای ثبت سفارش شده به گمرک می‌رسد؛ اما بوروکراسی طولانی در گمرکات بایکوت سه ماه این مواد را به همراه دارد که این مقوله نیز هزینه‌های تولید را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

این فعال تولید چیلرهای جذبی با اشاره به اینکه ۱۰ واحد تولیدی در این بخش فعالند، عنوان کرد: فناوری تولید چیلرجذبی در کشور وجود ندارد و از مجموع ۱۰ شرکت فعال برخی تنها واردکننده محسوب می‌شوند و برخی دیگر هم به صورت تحت لیسانس فعالیت می‌کنند.

یکی از تولیدکنندگان لوله‌های مسی فعال در این شهرک صنعتی نیز با اشاره به اینکه مواد اولیه مورد نیاز لوله‌های مسی در داخل تامین می‌شود، عنوان کرد: با این حال در تامین ماشین‌آلات صنعتی با مشکلاتی مواجه هستیم و تامین قطعات مورد نیاز هزینه‌های این بخش را نیز تحت تاثیر قرار داده است. نکته قابل تامل در اظهارات مطرح شده از سوی فعالان این بخش تامین برخی از مواد اولیه یا ماشین‌آلات مورد نیاز از کشورهای اروپایی و بعضا آمریکا است. یکی از تولیدکنندگان چیلرهای تراکمی نیز با اشاره به اینکه نزدیک به ۸۵ درصد از مواد اولیه مورد نیاز در داخل تامین می‌‌شود، از تامین ۱۵ تا ۲۰ درصد از مواد مورد نیاز از کشورهای اروپایی غربی و آمریکا خبر داد. به گفته این تولیدکننده، تامین مواد اولیه از طریق واسطه رشد حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی هزینه‌ها را به همراه دارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago