Categories: اخبار نساجی

همکاری اقتصادی کلید توسعه روابط ایران و مصر است

 

رئیس اتاق بازرگانی ایران در نخستین کنفرانس همکاری اقتصادی و صنعتی ایران و مصر گفت: همکاری اقتصادی راه‌حل توسعه و تداوم روابط ایران و مصر است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، برنامه‌های کنفرانس برای ۲ روز اول و دوم اسفندماه برنامه‌ریزی شده است.

کمیسیون‌های تخصصی با حضور مقامات، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو کشور با محورهای گردشگری، خدمات نمایشگاهی و صنایع دستی، صنایع خودروسازی، صنعت کشاورزی، صنایع غذایی و دارویی، خدمات مالی و بانک‌داری، صنعت نفت و پتروشیمی، بازرگانی عمومی و لوازم خانگی و خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی در کنار نمایشگاه تخصصی توان‌مندی‌های صادراتی ایران روز چهارشنبه ۲ اسفندماه برگزار خواهد شد.

محمد نهاوندیان رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور، پیام این همایش را سلامی دوباره به مصر دانست و گفت: این دو کشور با سلامی دوباره به یک‌دیگر باید روابط خود را با پیام آرامش، امنیت و ایمان از سرگیرند.

وی آغاز روابط را برگرفته از احساسات و عواطف یک‌سان بین دو ملت قلمداد و تشریح کرد: یک رابطه با احساسات آغاز می‌شود، هر چند طی مسیر باید از طریق عقلانیت و تدبیر، مدیریت شود. احساسات، سرمایه لازم برای آغاز یک حرکت است و عقلانیت نیز لازمه تداوم آن است. اگر با همین سیاست، رابطه بین دو کشور کلید بخورد، به‌طور حتم در طول مسیر، گروه‌های بیش‌تری به آن می‌پیوندند.

رئیس اتاق ایران، اقتصاد را میدان راه‌حل‌های برد–برد برشمرد و ادامه داد: معجزه اقتصاد آن‌جا است که طرفین در آن احساس پیروزی می‌کنند، بنا‌بر‌این برای این‌که بد خواهان مجدداً فتنه‌گری نکنند، باید تا آن‌جا که می‌شود در حوزه اقتصاد پیش برویم و بخش خصوصی هر دو کشور را یک‌دیگر آشنا سازیم؛ اقدامی که هدف اصلی همین همایش و نمایشگاه محسوب می‌شود.

نهاوندیان اقتصاد ایران و مصر را دو اقتصاد بزرگ منطقه دو جهان سوم معرفی و اعلام کرد: خوش‌بختانه موانع سیاسی موجود بر سر راه روابط ایران و مصر تا حد زیادی حذف شده‌اند و فعالان اقتصادی می‌توانند با تدبیر و منطق، در حوزه اقتصاد ورود یابند و همکاری‌ها را گسترش دهند. امروز ۷۰۰ قلم کالا وجود دارد که این دو کشور توان تجارت در آن‌ها با یک‌دیگر را دارند. البته این تجارت باید در شرایط رقابت آزاد دنبال شود.

وی تأکید کرد: برای آغاز روابط تجاری، بایدهایی وجود دارد، یکی از آن‌ها، رشد صنعت گردشگری و آشنایی مردم دو کشور با یک‌دیگر است، بنا‌بر‌این حذف دیواری به نام روادید برای این دو کشور اقدامی ضروری است. طی دو ماه اخیر گام‌های خوبی در این رابطه برداشته شده است. اتاق‌های بازرگانی هر دو کشور می‌توانند در حل این مسأله برای بازرگانان مؤثر باشند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور یادآور شد: نکته دیگری که برای توسعه روابط باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد بسترهای لازم در خدمات بازرگانی است. در سال‌های گذشته، کشتی‌رانی ایران و مصر شکل گرفت که امروز بین سایر کشورها فعالیت می‌کند؛ هم‌چنین بانک ایران و مصر تأسیس شد که امروز فعالیت چندانی ندارد. باید این ابزار را مجدداً در مسیر توسعه روابط ۲ کشور به کار بگیریم.

نهاوندیان در پایان سخنان خود اعلام کرد: همه ظرفیت‌های تشکلی بخش خصوصی ایران، این اشتیاق را دارند که پس از رفع، موانع به سمت سرمایه‌گذاری و تجارت مشترک با کشور مصر پیش بروند.

در ادامه این مراسم پس از اهدای تندیس به حامیان این کنفرانس، نمایشگاه جانبی مربوط به توان‌مندی‌های صادراتی ایران با حضور رئیس اتاق ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه ۶۵ غرفه در حوزه‌های صنایع دستی، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، داروسازی، گردشگری، مصالح ساختمانی و غیره حضور دارند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago