Categories: اخبار نساجی

هنوز مجوزی برای صدور محصولات مازاد پتروشیمی صادر نشده است

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز مجوزی برای صدور محصولات مازاد پتروشیمی صادر نکرده است.

محمد زیار با اشاره به اشباع بازار داخلی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود این شرایط که انبار تولیدات پتروشیمی سرریز شده است متاسفانه هنوز مجوزی برای صدور محصولات مازاد صادر نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مجتمع های پتروشیمی در حالی که نیازهای داخلی را به طور کامل تامین کرده اند، انبارهایشان مملو از فرآورده است و نمی توانند محصول مازاد را صادر کنند و این موضوع یکی از نقاط ضعف کارگروه تنظیم بازار بود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی افزود: انباشت محصولات در پتروشیمی ها سبب شده است بازارهای صادراتی کشور با خطر رو به رو شود و مشتریان منطقه ای و جهانی خود را از دست بدهیم.

زیار با بیان این که تاکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت با وجود پیگیری های فراوان اقدام به صدور مجوز صادرات نکرده است، گفت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال باید منتظر عواقب جبران ناپذیر در صورت عدم صادرات باشیم.

وی افزود: آسیب دیدن برند، یکی دیگر از ضررهای جبران ناپذیر در بازارهای رقابتی است که می تواند کل صنعت پتروشیمی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با اشاره به رابطه نزدیک دلالی و تأمین نقدینگی، اظهار داشت: یکی از مسائل اساسی در بین فعالان هر صنعت به ویژه صنایع تکمیلی پتروشیمی بحث تأمین نقدینگی است که از همین راه نیز واسطه ها و دلال ها ورود کرده اند.

زیار تصریح کرد: اگر این نقدینگی به صورت حساب شده و مدیریت شده باشد بسیار مفید است اما اگر به صورت احتکار بروز پیدا کرده و در راههای غیراصولی، غیراقتصادی و غیرشرعی به کار گرفته شود، به اسم دلالی از آن نام برده شده و برای تولید زیان ده خواهد بود.

وی به لزوم گردش صحیح نقدینگی در بازار تأمین مواد اولیه صنایع تکمیلی اشاره کرد و گفت: یک سری از افراد و شرکت ها مواد اولیه را خریداری کرده و با سود منطقی و معقول آن را در اختیار تولید کننده قرار می دهند که وجود این واسطه ها نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز هست البته مشروط بر اینکه هیچ گاه تبدیل به احتکار نشود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی ادامه داد: وجود این واسطه ها که به موقع نقدینگی را در اختیار تولید کننده مواد اولیه گذاشته و سود منطقی تأمین مواد برای بخش های پایین دستی را دریافت می کنند، اگر مدیریت شده باشد، خود موجبات تنظیم بازار را فراهم می کند.

زیار با ابراز تأسف از اینکه برخی واسطه گری ها با افزون طلبی عده ای به دلالی و سوداگری تبدیل شده، خاطرنشان کرد: احتکار و رانت فروشی در واسطه گری های غیراقتصادی دیده می شود و تبعات منفی آن بخش گسترده ای از صنعت را متأثر می کند.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی تصریح کرد: مدیریت نقدینگی در گردش سرمایه شرکت های تأمین و توزیع می تواند کمک حال واحدهای تولیدی که غالبا با کمبود نقدینگی رو به رو هستند، شود.

وی از بررسی وضعیت بازار مواد اولیه صنایع تکمیلی در جلسات تخصصی خبر داد و گفت: با بررسی مستمر وضعیت بازار و شرکت های تولیدی، در صورتی که با بروز اختلالی در فرآیند تأمین مواد اولیه و نقدینگی مواجه شویم، وضعیت بازار قابل رصد و چاره اندیشی است.

زیار شفاف سازی در بازار تقاضا و عرضه را از برنامه های در دست اجرا به منظور مدیریت نقدینگی و کاهش دلالی عنوان کرد و ابراز داشت: با ایجاد بازار سایبری محصولات پتروشیمی بستری فراهم شده است که یکپارچه کردن میزان تقاضا و میزان عرضه در فروش داخلی و خارجی محصولات پتروشیمی ایران را امکان پذیر می کند.

چند روز پیش هم عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت با بیان این مطلب که صادرات محصولات پتروشیمی متوقف نشده است گفت: صادرات بعضی از محصولات پتروشیمی اندکی کاهش پیدا کرده در حال حاضر اکثر تولیدات علاوه بر تامین نیاز داخلی در کشور بدون استفاده مانده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات را محدود کرده است.

وی خاطر نشان کرد: مصوبه ابلاغ شده وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت صادرات برخی از محصولات پتروشیمی تعدادی از مجتمع های تولیدی پتروشیمی را با مشکلات فراوان رو به رو کرده است.

بیات تصریح کرد: محصولاتی که صادراتشان متوقف شده در انبارها انباشته شده و متاسفانه به علت این که در هفته پایانی اسفند ماه و نیمه اول فروردین ممنوعیت های تردد جاده ای اعمال می شود، امکان حمل و نقل وجود نخواهد داشت و وقوع این امر شرکت های پتروشیمی را با چالش های زیادی رو به رو خواهد کرد.

وی با بیان این که امکان توقف تولید وجود ندارد، گفت: نگران تولید هستیم و در صورت عدم صادرات به علت این که در صنایع تکمیلی در پایان سال و ایام تعطیلی سال جدید میزان تقاضا کاهش یافته و معامله در بورس کالا مانند ایام عادی سال انجام نمی شود، تولید مجتمع های پتروشیمی با اختلال رو به رو خواهد شد.

بیات تصریح کرد: از وزارت صنعت در خواست داریم هر چه زودتر به اعطای مجوز صادرات اقدام کند تا افزون بر ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده، مشکلات ارزی واحدهای پتروشیمی نیز برطرف شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: امکان تامین نیاز داخلی محصولات پتروشیمی به طور کامل وجود دارد و در صورت هرگونه کمبودی با واردات می توانیم بازار را کنترل و مدیریت کنیم و این مطلب چندین بار به وزارت صنعت اعلام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید براین که از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کردیم تا اجازه صدور مجوز برای صادرات بیشتر محصولات پتروشیمی بدهد افزود: هنوز در حال مذاکره ایم و امیدوار هستیم مسئولان ذیربط همکاری لازم را با شرکت های پتروشیمی در روزهای آتی داشته باشند.

همچنین در این رابطه سید مهدی موسی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلی شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: در صنعت نفت به منظور جلوگیری از خام فروشی و حرکت به سمت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و ارزآوری برای کشور، باید در این جهت گام های اساسی برداشته شود.

موسی نژاد با اشاره به محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی گفت: امروزه نیاز درآمد کشور به صادرات است و با محدودیت صادرات تولید محصولات پتروشیمی با مشکل مواجه می شود.

وی تصریح کرد: با ابلاغ دستور ممنوعیت صادرات پتروشیمی انبارهای تولیدکنندگان این محصول استراتژیک در حال سرریز شدن است و اکثر تولیدکنندگان با مشکل مواجه هستند.

عضو کمیسیون انرژِی مجلس نهم با بیان این که باید در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی نظارت شود،‌ ادامه داد: اگر صادرات محصولات پتروشیمی در تامین نیاز بازار داخلی تاثیر منفی بگذارد، به نظارت دولت در صادرات این محصولات بر می گردد و این به معنای آن است که نظارت در این شرایط ناکافی بوده، نه این که در صادرات محصولات پتروشیمی مشکل داشته ایم.

وی تصریح کرد: هم اکنون ایران به ارز نیاز دارد و صادرات محصولات پتروشیمی اگر با نظارت همراه باشد، برای کشور مفید است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: رویکرد دولت باید این باشد که ممنوعیت و محرومیت صادرات صنایع پایین دستی و محصولات پتروشیمی برداشته شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شماره ۸۴ مجله نساجی کهن ویژه نامه فروردین ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت الیاف نمونه فهرست مطالب شماره 84 مجله نساجی کهن نظر متخصصین…

12 ساعت ago

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

2 روز ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

2 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

3 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

5 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

5 روز ago