Categories: اخبار نساجی

هیات تجاری اتاق تهران در هند چه می‌کند؟ / توافق ژنو مذاکرات اقتصادی در هند را سرعت داد

 

 

بازگشایی گره‌های بانکی میان ایران و هند

تنها ساعاتی پس از امضای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهان در ژنو سوئیس،از هند خبر رسید که بخشی از پول نفت فروش رفته به مهاراجه‌ها به زودی آزاد شده و راهی ایران می‌شود. هنوز واکنش‌ها و کف‌زدن‌ها در تهران و ایران شنیده می‌شد که بارقه‌های این توافق به مراکز مهم اقتصادی هند نیز رسید. رییس فدراسیون صادرکنندگان هند که این روزها یکی از میزبانان هیات ایرانی است،توافق اخیر ایران و ۱+۵ را نقطه عطفی در روابط اقتصادی هند با ایران دانست. او گفت: ما به دنبال افزایش حجم تجارت و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران هستیم و اطمینان داریم با همکاری دو جانبه روابط تجاری هند و ایران بیش از پیش گسترش خواهد یافت. این شاید تنها بخشی از توافقات اقتصادی ایران و کشوری باشد که این روزها یک هیات بزرگ تجاری از ایران را میزبانی می‌کند. در عین حال، باید منتظر اعلام توافق‌ها مهم اقتصادی میان دو کشور طی روزهای آتی نیز بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران،هیات اعزامی اتاق تهران به هند ساعات پرکاری را این روزها در مهم‌ترین ایالات و مراکز اقتصادی هند سپری می‌کند تا بتوانند در فرصت باقی مانده از سفر برنامه‌ریزی شده،نهایت استفاده را برده و با دست پر به ایران بازگردد.

بر اساس آخرین اخبار رسیده از هند،هیات تجاری اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران پس از حضور در دهلی‌نو و ملاقات و نشست و برخاست با مفامات بازرگانی و بخش خصوصی این کشور،راهی حیدرآباد دومین مقصد این سفر شد و در حال حاضر نیز جلسات و رایزنی‌ها در این ایالت ادامه دارد. حیدرآباد با جمعیتی بالغ بر ۸۵ میلیون نفر یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی هند به شمار می‌آید.

یحیی آل‌اسحاق و هیات همراه اتاق تهران، در نشستی که با مقامات و فعالات اقتصادی هند در حیدرآباد داشتند،آخرین پرده‌ها از امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی در ایران را برای طرف‌ها هندی به‌کنار زدند. بر این اساس، در همایشی که در حیدرآباد برگزار شد،آل‌اسحاق از یک پروژه ۸ میلیارد دلاری در حوزه راه آهن ایران برای طرف‌های هندی سخن گفت و خواستار حضور و سرمایه‌گذاری فعالان اقتصادی این کشور در این پروژه شد.

رییس هیات تجاری ایران همچنین در این نشست از طرف هندی دعوت کرد تا از ظرفیت‌های حمل‌و‌نقل در ایران به خوبی استفاده کند. برق و انرژی،دارو،صنایع معدنی و در عین حال مواد غذایی از دیگر بخش‌هایی بود که دو طرف در نشست حیدرآباد فرصت همکاری‌ها در این حوزه‌ها را مهم ارزیابی کردند.

آل‌اسحاق به مشکلات ایران در حوزه کشتی‌رانی و بانکی نیز اشاره کرد و افزود که طی این مذاکرات، هیات دو طرف در حال بررسی و ارزیابی برای تسهیل و گشایش مشکلات در دو حوزه مورد نظر است که البته بخشی از آن حل شده و بخش دیگر آن تا پایان سفر حل خواهد شد.

اما در این نشست نیز به مانند ملاقات‌هایی که در دهلی‌نو برقرار شد، نماینده‌ای از یوکوبانک هند حاضر بود که این اتفاق نشان می‌دهد که یکی از محورهای اصلی مذاکرات اخیر طرف‌های اقتصادی ایران و هند،مسئله پولی و بانکی و بازگشایی گره‌هایی است که طی یک سال گذشته به جان شریان‌های مبادلات پولی دو کشور افتاده است. چاندرا سخاران,رییس اجرایی یوکوبانک در حاشیه این نشست به خبرنگاران حاضر گفته است که وزارت بازرگانی این کشور گام های عملی برای افزایش و تسریع مبادلات دوجانبه با ایران برداشته است از جمله سیستم مبادله بر مبنای روپیه را اجرا کرده که منافع زیادی برای بازرگانان دارد.

در نشست حیدرآباد،درباره سیستم پرداخت روپیه با ایران و بخش‌های دارویی این کشور بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت که نتایج آن به زودی از سوی هیات ایرانی اعلام می‌شود.
سفر هیات تجاری اتاق تهران به هند، پایان این هفته به اتمام می‌رسد و تیم ۴۵ نفره اتاق بازرگانی به تهران بازخواهد گشت. قرار است طی مدت باقی‌مانده از این سفر،هیات ایرانی پس از حیدرآباد راهی بمبئی شود و آخرین مذاکرات و رایزنی‌ها را با تجار و بازرگانان این کشور به انجام رساند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago