Categories: اخبار نساجی

وابستگی اقتصاد ایران به تجارت خارجی کمتر از همه کشورهای منطقه است

 

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سهم تجارت خارجی به تولید ناخالص داخلی ایران حدود ۱۸ درصد است ، گفت: ایران در میان کشورهای منطقه و بیشتر کشورها ، کمترین وابستگی را به تجارت خارجی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی خسروتاج در مصاحبه با رادیو اقتصاد، اظهارداشت: صادرات غیرنفتی یا منهای نفت خام در ۹ ماه سال جاری به حدود ۳۵ میلیارد دلار رسیده است که با سه میلیارد دلار افزایش می تواند با واردات ۳۸ میلیارد دلاری برابری کند.

وی تأکید کرد: عمده واردات ما با منابع ارزی صادرات غیرنفتی قابل تأمین است و ظرفیت های خوبی در این زمینه داریم ، بنابراین افت قیمت نفت خیلی نمی تواند اقتصاد ما را با چالش مواجه کند.

خسروتاج افزود: اگر قیمت نفت کاهش نمی یافت، ارزش صادرات پتروشیمی و میعانات گازی هم بالاتر می رفت و به تراز تجاری می رسیدیم اما ارزش صادراتی این اقلام نیز کاهش یافته است.

وی گفت: بیشتر کارشناسان اقتصاد جهانی اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران در بیشتر بخش های اقتصادی سرمایه گذاری های خوبی کرده است و به راحتی می توانیم بخش مهمی از نیازهای داخلی را تأمین کنیم که یکی از این بخش ها همان کشاورزی است و این ویژگی ها در محیط های زندگی ما نیز قابل مشاهده است.

معاون توسعه بازرگانی داخلی وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: ظرفیت اقتصاد ترانزیتی و گردشگری ایران بسیار بالاست و خوشبختانه از منابع انسانی توانمند و پرمزیتی برخورداریم و این طور هم نیست که همه تجارت جهانی به طور ۱۰۰ درصد زیر سلطه غربی ها باشد و ما می توانیم به تراز تجاری یا برابری واردات و صادرات برسیم و البته باید برای عبور از اقتصاد نفت زده و تکیه به صادرات مواد خام، برنامه ریزی جدی داشته باشیم.

خسروتاج گفت: این روند می تواند ما را به اقتصاد مقاومتی هم برساند و باید بخش های خصوصی هم در این عرصه با هوشیاری و توانمندی بیشتری عمل کنند.

وی افزود: بهترین انتخاب برای اقتصاد ایران؛ حذف فروش مواد خام است و باید به سمت صادرات محصولات دارای ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ما خیلی دلمان را به لغو تحریم ها خوش نکرده ایم چون تحریم ها همواره از اول پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده هر چند فراز و نشیب داشته است و البته از تحریم ها نیز استقبال نمی کنیم اما باید به توانمندی بومی و داخلی خود تکیه کنیم و اگر تحریم ها هم لغو شد باید به خوبی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور با رویکرد توانمندسازی اقتصاد ملی و عبور از صادرات مواد خام برنامه ریزی کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago