Categories: اخبار نساجی

واردات اتوبوس برخلاف مصالح ملی است

 

سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در حالی از ارائه درخواست واردات اتوبوس برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شهرداری ها خبر داده که مدیر عامل ایران خودرو دیزل با اشاره به ظرفیت تولید بیش از نیاز داخل اتوبوس سازان داخلی، این اقدام را برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری در ضرورت حمایت از تولید داخل دانست.

هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: به نمایندگی از تمام اتوبوس سازان داخلی اعلام می کنم که آمادگی داریم تمام نیاز داخلی را به هر میزان لازم و حتی بیش از آن تولید کنیم.

وی با اشاره به این که ایران خودرو دیزل ظرفیت تولید ماهانه۵۰۰ دستگاه و سالانه پنج تا شش هزار دستگاه اتوبوس را دارد، تصریح کرد: همچنین با توجه به فعالیت شرکت های داخلی عقاب، رانیران، شهاب خودرو، پیشرو یدک، آکیا خودرو، زامیاد، زرین خودرو و دیگر شرکتها در حوزه تولید اتوبوس، ظرفیت تولید این محصول در داخل کشور سالانه بیش از۱۰ هزار دستگاه است.

او ادامه داد: وجود چنین ظرفیت تولیدی در حالی است که در سال جاری به دلیل عدم ارائه سفارش از سوی مراجع ذیربط، تنها حدود۲۰ درصد ظرفیت تولید اتوبوس سازی کشور فعال بوده است.

یکه زارع با بیان این که اتوبوس سازان داخلی متعهد می شوند که اتوبوس های مورد نظر سازمان های داخلی را با هر کیفیت و مشخصات فنی مورد نظر و البته ۱۰درصد ارزان تر از اتوبوس های خارجی تولید کنند، تصریح کرد: همچنین متعهد می شویم در صورت دریافت سفارش، محصولات مورد نیاز را حداکثر یک ماه دیرتر از زمانی که برای واردات اتوبوس خارجی صرف می شود، تولید و تحویل دهیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که درصد بالایی از ظرفیت اتوبوس سازان به دلیل عدم دریافت سفارش از سازمان های داخلی بلااستفاده مانده است، واردات اتوبوس خارجی اقدامی برخلاف مصالح کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری و رئیس محترم جمهوری در خصوص ضرورت حمایت از تولید داخل به ویژه در حوزه اشتغال است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل با بیان این که حدود نصف ارزش افزوده تولید اتوبوس در ساخت بدنه آن است، اظهار کرد: در حال حاضر ییش از ۹۵ درصد بدنه اتوبوس در داخل کشور تولید شده و درصد بالای اشتغالزایی را به دنبال دارد. ارائه سفارش خرید اتوبوس از سوی سازمان های ذیربط به شرکتهای داخلی، علاوه بر فعال کردن ظرفیت خالی مانده در این صنعت، فعال شدن دیگر صنایع مرتبط از جمله شیشه سازی، تولید ورق، صندلی و غیره را به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، معاون پشتیبانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام کرده که برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی شهرداری های سراسر کشور، نیازمند واردات دو هزار دستگاه اتوبوس از خارج کشور هستیم که این درخواست چندی پیش در قالب نامه ای به معاون اول رییس جمهور اعلام شد.

محسن مسلم خانی اظهار کرده است که ظرفیت تولید خودروسازان داخلی محدود است و پاسخگوی نیازهای شهرداری های کشور نیست و سازمان شهرداری ها چاره ای جز واردات اتوبوس ندارد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago