Categories: اخبار نساجی

واردات انبوه گندم کلید خورد؟

 

در حالی که مسوولان از اوضاع مطلوب تولید گندم در کشور خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند که هنوز وارداتی در این مورد انجام نشده است، اما برخی خبرها حاکی از تلاش متولیان بازار برای خرید محموله‌های سنگین گندم از کشورهای دیگر است.

«رویترز» اعلام کرده گروهی از صادرکنندگان غله فرانسه اخیرا با هدف فراهم آوردن امکان صادرات گندم این کشور به تهران سفر کرده‌اند. به گفته یکی از اعضای گروه صادر‌کنندگان غلات فرانسه ایران طی چند ماه آینده دو میلیون تن گندم از بازار جهانی خریداری خواهد کرد. ایران در مدت زمانی کوتاه ، ثبت سفارش خرید گندم مورد نیاز سالانه خود را انجام داده و بخشی از بهای این میزان گندم را در قالب ارزهای غیر‌دلاری پرداخت کرده است.

این عضو انجمن صادر‌کنندگان غلات فرانسه گفته که نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در دیدار با تجار فرانسوی گفته‌اند که ۳ میلیون تن گندم از ابتدای امسال به ایران وارد شده است. متولیان بازار ایران تخمین می‌زنند که تا پایان سال به واردات ۵ میلیون تن گندم نیازمندند.

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که دولت ایران و خریداران بخش خصوصی مجموعا حدود ۲ میلیون تن گندم از کشورهای آلمان، کانادا، برزیل، استرالیا، روسیه، قزاقستان و آمریکا خریداری کرده‌اند، اما حجم دقیق گندم خریداری شده و تاریخ تحویل محموله‌ها مشخص نیست. ایران همچنین مذاکراتی را با کشورهای هند و پاکستان برای خرید گندم انجام داده، اما تردید‌هایی در مورد چگونگی اجرای معاملات پایاپای با این کشورها وجود دارد. البته برخی تجار اروپایی در مورد رقم ۳ میلیون تن گندم وارد شده توسط ایران که از سوی گروه فرانسوی اعلام شده، ابراز تردید کرده‌اند و معتقدند این رقم با آمارهای کشورهای صادر‌کننده گندم و اطلاعات حمل و نقل دریایی همخوانی ندارد. یکی از تجار در این زمینه می‌گوید:تحویل گندم به این میزان نبوده و بعید است که تاکنون ۳ میلیون تن گندم به ایران صادر شده باشد. هفته گذشته نیز سمیناری در همین رابطه با حضور یک گروه صنعتی از فرانسه و بیش از ۱۴۰ نانوا و آرد ساز برگزار شد. البته این برای ششمین بار است که چنین سمیناری در ایران برگزار می‌شود. از سوی دیگر اوضاع محصول گندم ایران در ماه‌های آینده تعیین‌کننده میزان نیاز به واردات خواهد بود. از ماه گذشته برداشت محصول از استان‌های جنوبی آغاز شده و تا پایان شهریور ماه نیز طول خواهد کشید. تلاش ایران برای خرید محموله‌های جدید گندم از کشورهای اروپایی در حالی است که در حال حاضر وجود تحریم‌های جهانی علیه ایران، حمل و نقل کالا را برای کشور با مشکل روبه‌رو کرده است. مقامات فرانسوی به نقل از مسوولان دولتی ایران می‌گویند که به خاطر وجود این دست‌اندازها بر سر راه فعالان بخش خصوصی طی ماه‌های گذشته مشکل کمبود برخی اقلام از جمله گندم و ذرت به وجود آمده است اگر چه مقامات بازرگانی ایران آن را رد می‌کنند. این گمانه نیز وجود دارد که به خاطر اینکه خوراک طیور در ایران نیز از گندم آردی تامین می‌شود، دولت ناچار به خرید بیش از حد از کشورهای فروشنده است.

مقام‌های فرانسوی خرید این مقدار گندم از سوی ایران را به حساب ذخیره‌سازی غیرعادی مرتبط نمی‌دانند، اما در عین حال پیش‌بینی می‌کنند که ایران در تلاش است تا در مقابل تحریم‌ها از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کند. رویترز از مذاکره مسوولان ایرانی و فرانسوی نیز نقل کرده است که ایران در تلاش برای ذخیره‌سازی قابل‌اطمینان گندم است و به همین دلیل نمی‌خواهند که مقادیر کم گندم خریداری کنند. تخمین‌ها حاکی است که امسال برداشت گندم در ایران به ۱۴میلیون تن می‌رسد. ماه گذشته نیز سازمان خواربار جهانی اعلام کرد که میزان تولید گندم در ایران امسال نسبت به سال گذشته کاهش خواهد یافت و به خاطر کاهش بارندگی‌ها از ۵/۱۳ میلیون تن تجاوز نخواهد کرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

مهندس سعید جلالی قدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران در مصاحبه…

20 ساعت ago

هدف اصلی شرکت‌های داخلی از حضور در انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟

مولف: دکتر عابدین زاده نیاسر برای سالیان متمادی، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری جایگاهی منظم در…

24 ساعت ago

صنعت نساجی جایگاه بسیار بالایی در در اقتصاد کشور و زمینه اشتغال دارد (ویدیو)

آقای هادی آقایی در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: گروه صنعتی فرش زمرد مشهد از…

1 روز ago

طراحی کنترل ها توسط رنگ بندی سالن ریسندگی

در فرایند تولیداپراتورها با انواع مختلفی از مواد و ابزارها کار می کنند. هر خطای…

1 روز ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش قازی آنتپ در مرکز نمایشگاه…

3 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی حدود ۳۵ سال به صورت مستمر در زمینه فرش، نگارگری و…

4 روز ago