Categories: اخبار نساجی

واردات میخ ،بند شلوار و چوب بستنی در سال جهاد اقتصادی!

 

انتشار خبر واردات میخ و بند شلوار از چین با ارز دولتی، دل هر ایرانی غیرتمندی را به درد می آورد، ولی ظاهرا مسوولان بازرگانی کشور نمی خواهند روش غلط خود در واردات را اصلاح کنند. مسوولانی که واردات چوب بستنی و دسته بیل از خارج کشور را به ثبت سفارش های قدیمی نسبت می دهند، نشان دادند که خودشان هم در این زمینه دست کمی از گذشتگان ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، در حالی که امروز تولیدکنندگان برای واردات مواد اولیه خود با مشکلات عدیده ای مواجه اند و در هفت خوان رستم گشایش ال سی و دریافت ارز دولتی گیر کرده اند، قرار گرفتن جزییات آمار واردات کشور در سال بر روی سایت ها دولتی نشان داد که ظاهرا مسوولان کشور چندان توجهی به این موضوعات ندارند.

بر اساس آنچه هم اکنون از این آمار مشخص است، در سال گذشته کالاهایی مانند دگمه، پولک، میخ، نخ شلوار و رب گوچه فرنگی از چین به کشور وارد شده است. این در حالی است که تولید این کالاهای ابتدایی در کشور ما که توانایی تولید و صادرات پیچیده ترین کالاها و با فناوری روز دنیا را دارد، کار چندان سختی به نظر نمی رسد!

اما نکته قابل توجه در این میان این است که ایران در همان سال نمونه های مشابه این تولیدات را به خارج کشور صادر کرده است و این نشان می دهد که موضوع واردات، به دلیل نبود توان تولید در داخل کشور نیست.

اگر چه موضع گیری های سیاسی کشور چین طی سالهای گذشته در بسیاری از مواقع به نفع ایران بوده، اما نباید اجازه داد که به این بهانه، هر کالایی به داخل وارد شود.

از سوی دیگر، در حالی که بسیاری از تولیدکنندگان داخلی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها با مشکل نقدینگی مواجه اند، دلیلی ندارد که این نقدینگی برای واردات کالاهای دارای مشابه داخلی به عنوان یارانه به ارز دولتی تخصیص یابد.

اما نکته دیگری که در واردات این کالاها به کشور  هر ایرانی را می آزارد این است که این گونه واردات، به نوعی توهین به تولیدکنندگان و کارگران کشورمان است. در واقع اگر مخاطب از انتشار اخبار واردات این کالاها با خود این طور فکر کند که شاید مسوولان کشور برای تولید ایرانی ارزشی قائل نیستند یا منافعی در این واردات دارند، بیراهه نرفته است.

در آمار واردات کشور، موضوع دیگری هم هست و آن واردات از کشورهایی است که تاکنون نام آنها هم به گوش ما نرسیده است. لیختن اشتاین،  نامیبیا، موناکو، مالاوی، آندورا، سیشل، رینیون، ترینیداد و توباگو، کالودینا جدید ، سوازیلند، تونگا، جزیره من، پورتوریکو، سرزمین انگلیسی اقیانوس هند و جیبوتی  کشورهایی هستند که در سال گذشته کالاهایی را به ایران صادر کرده اند.

آمار سال جهاد اقتصادی نشان می دهد دولت با بیش از ۵۷ میلیارد دلار واردات و ۳۳ میلیارد دلار صادرات، همچنان تراز تجاری کشور را منفی نگه داشته است. این در حالی است که مسوولان کشور و شخص رییس جمهور هر بار تاکید کرده اند که باید نسبت تراز تجاری ایران به طرف صادرات از ایران تغییر کند.

به هر حال به نظر می رسد دولت در موضوع تجارت خارجی استراتژی مشخصی برای حمایت از تولید داخلی و کمک به کاهش واردات ندارد. باید منتظر بود و دید که با توجه به مصوبه ۲۴ میلیارد دلاری دولت که توسط معاون اول رئیس جمهور اعلام گردید ،آمار تجارت در سال حمایت از تولید ملی چگونه خواهد بود.

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تخصیص نادرست ارز و پیامدهای آن برای صنعت نساجی

در سال گذشته، تخصیص نادرست و نامناسب ارز به صنعت نساجی به جای اقلام ضروری…

7 ساعت ago

ایرانتکس ۱۴۰۳ : نمایشگاه نوشیدنی و پوشیدنی ساخت چین! (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای صنعت نساجی کشور، هر ساله…

12 ساعت ago

نمایشگاه The Holy Art آثار فرش سمیه صالحی

نمایشگاه The Holy Art که شامل یک مجموعه گالری هنری بین المللی واقع در شهرهای…

1 روز ago

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

3 روز ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

4 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

5 روز ago