Categories: اخبار نساجی

واردات نفت چین از ایران رکورد زد

 

صادرات نفت خام ایران به چین فقط ظرف یک ماه گذشته، بالغ بر ۳۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش افکارنیوز، باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی راشا تودی، نوشت:  مجری این شبکه ابتدا گفت، یک روز پس از آن که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرد به نظر می آید چین در حال محدود کردن خریدهای نفتی اش از ایران باشد، آمار و ارقام جدید نشان می دهد که واردات نفت خام ایران توسط چین فقط از ماه گذشته میلادی به این طرف در حقیقت ۳۵ درصد افزایش یافته است. پکن حتی از تهران خواسته تا تمامی نفت مازادی را که روی کشتی ها و در مکان های دیگر به علت تحریم های اتحادیه اروپا و کاهش صادرات نفت ایران به این قاره، ذخیره کرده است را نیز به چین بفروشد.

مجری شبکه با کیان مختاری، مقاله نویس و مفسر سیاسی، از تهران گفتگو کرد.

مختاری گفت آمریکا قادر نیست چین راتحریم کند زیرا چین، چنانکه گفتم، بالغ بر سه هزار میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکا و ارز دلار در اختیار دارد. چین به راحتی می تواند هرگونه حرکت آمریکا را به روش های مختلف تلافی کند. به علاوه، بازار آمریکا، بزرگترین خریدار محصولات صنعتی و تولیدی چین است، و لذا آمریکا نمی تواند بازار داخلی خود را نیز با شوک شدید مواجه کند.

حال اگر چین و هند توأماً از تبعیت از تحریم های آمریکا ابا کنند، آنگاه آمریکا باید بپذیرد که این حرکت (تحریم ایران) از همان ابتدا اشتباه بوده و هیچ تأثیر عملی بر روی ایران نخواهد داشت. در چنین فضای اقتصاد بین المللی، دیگر دوران تحریم های یکجانبه به پایان رسیده است، زیرا کشورهای جهان خود را ملزم به پیروی از خواسته های یک کشور خاص نمی بینند. آمریکا که خودش به صورت عملی با توجه به بدهی های یکصد تریلیون دلاری اش، ورشکسته است، قادر نیست کشورهای دیگر جهان را تهدید به تحریم کند تا آنان را ملزم به پیروی از تحریم های آمریکا علیه ایران کند. به نظر من این مردم آمریکا خواهند بود که باید هزینه اینگونه قمارهای آمریکا را در سطح بین المللی با مالیات های خود، افزایش بیکاری و وخیم تر شدن اوضاع معیشتی شان بپردازند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

انقلاب دیجیتال در صنعت فرش ایران: نقش واقعیت افزوده در بازاریابی و فروش

مقدمه فرش ایرانی، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ ایران زمین، قدمتی چند هزار ساله دارد.…

2 روز ago

آقای رسول پیرهادی: از طراحی فرش دستباف تا نوآوری در سنت

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید چگونه وارد حرفه طراحی فرش دستباف شدید؟ بنده…

6 روز ago

اجلاس سالانه فدراسیون جهانی تولیدکنندگان نساجی

اجلاس سالانه فدراسیون بین‌المللی صنایع نساجی جهان، به عنوان بزرگترین انجمن فعال در زمینه صنایع…

1 هفته ago

۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان در ۵ ماه نخست امسال

فرماندار ویژه کاشان گفت: در پنج ماه نخست امسال ۹۲ میلیون دلار صادرات از کاشان…

1 هفته ago

انصراف کلیه تولید کنندگان موکت از حضور در نمایشگاه فرش تهران

کلیه تولیدکنندگان موکت به دلیل عدم فراهم شدن فضایی متناسب با شأن و توقعات بازدیدکنندگان…

1 هفته ago