Categories: مد و پوشاک

واردات پارچه برای بنیاد بدون تعرفه گمرکی لحاظ می‌‎شود

 

 

نشست کارگروه مد و لباس اسلامی با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری ارشاد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، قائم مقام سازمان صدا و سیما برگزار شد.

نشست کارگروه مد و لباس اسلامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و قائم مقام سازمان صدا و سیما و جمعی از فعالان عرصه مد و لباس جهت بررسی ابعاد مختلف مقوله مد و لباس در کشور ظهر روز شنبه ۸ مهر ماه برگزار شد.

راه اندازی کارگروه مد و لباس در استان‌ها

طی این جلسه مساله راه اندازی کارگروه مد ولباس در سطح استان ها مورد بررسی قرار گرفت.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه مد ولباس گفت: کمیسیون ماده ۴ در بنیاد ملی مد ولباس به قصد کارشناسی زیبایی شناسانه و مسائل دینی در این بخش تاسیس شده است تا بتوانیم طرح ها را به صورت کاربردی و درست وارد جامعه کنیم.

وی در ادامه افزود: تعامل بین فعالان چرخه پوشاک مستلزم این است که در این عرصه به ظرفیت سازی بپردازیم ضمن اینکه باید مساله واردات نیز مورد توجه قرار گیرد.

کدگذاری آثار نمایشگاه مد و لباس آبان ماه

طی این جلسه حمید قبادی، مدیر امور اداری و پشتیبانی بنیاد ملی مد و لباس به تشریح جزئیات طرح کد گذاری آثار در نمایشگاه آبان ماه پرداخت.

قبادی با اشاره به اهمیت پردازش اطلاعات در این بخش گفت: طراحان و تولیدکنندگان به دو روش حضوری و اینترنتی می توانند به این سامانه وصل شوند.

وی در ادامه افزود: ثبت مالکیت معنوی برای طراحان و دریافت شماره شناسه از جمله برنامه هایی است که در این طرح به دنبال آن هستیم. ضمن اینکه مصرف کننده می تواند به راحتی با ارائه یک کد مشخصات محصول را در هر کجای ایران پیگیری کند.

کنترل واردات و گمرک پارچه برای تولیدکنندگان بنیاد ملی مد ولباس

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: می خواهیم مدل های منتخب نمایشگاه آبان ماه را در بازار به صورت کاربردی ببینیم و این امر بدون توجه به سیستم تولید و توزیع و استفاده از بخش خصوصی امکانپذیر نیست.

وی ایجاد مزیت برای تولیدکنندگان پوشاک را از جمله برنامه های بنیاد خواند و گفت: اگر نتوانیم هیچ مزیتی برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان این عرصه داشته باشیم قطعا اتفاق خاصی در حوزه مدل های برگزیده مانتو صورت نخواهد گرفت.

شاه آبادی با اشاره به حمایت صدا و سیما در تبلیغات مدل های مذکور بیان کرد: دو مبحث حمایت صدا و سیما در تبلیغ آثار برتر و ایجاد مساعدت برای تولیدکنندگان توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بین مطرح است که امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و چرم وزارت صنایع و معادن نیز در این رابطه گفت: با توجه به اینکه امروز بالغ بر ۵۴۵ واحد تولید کننده مانتو و شلوار در کشور وجود دارد که قابلیت تولید ۱ و نیم میلیون دست لباس را دارند لذا سعی کرده ایم که با نگاهی به این مساله که در سال تولید ملی به سر می بریم به حمایت از این مقوله بپردازیم.

وی در ادامه تاکید کرد: بخش اعظمی از نیاز بازار مانتو کشور در داخل تولید می شود اما برای مقدار ناچیزی که قابلیت تولید در کشور را ندارد می توان از مساله قطع گمرک استفاده کرد ضمن اینکه طی ۶ ماه گذشته واردات پنبه به کشور برای تولیدات نساجی افزایش دو برابری داشته است.

در این جلسه به مساله تفکیک حوزه های لباس بر اساس مجلسی و اجتماعی اشاره شد. ضمن اینکه حاضران خواستار تاکید وزارت ارشاد اسلامی بر مقوله پوشاک مشاغل شدند.

ارائه مدل های چادر در نمایشگاه مد و مانتو آبان ماه نیز از جمله پیشنهاداتی بود که ارائه شد و مورد پذیرش جلسه قرار گرفت.

حسن رادمرد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال معاون امور هنری وزیر ارشاد مبنی بر حمایت این نهاد از تولیدکنندگان گفت: مساله کنترل واردات از جمله مسائلی است که باید مصوبه ای را به همراه داشته باشد چرا که فعالیت های تجاری در کشور آزاد است.

در ادامه این جلسه قرار شد که تمامی پارچه های مورد نیاز بنیاد ملی مد و لباس که در کشور موجود نیست بدون تعرفه و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور شود تا کار برای تولیدکنندگان به راحتی صورت گیرد.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین موسوی مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما نیز از همکاری همه جانبه این سازمان با بنیاد ملی مد و لباس خبر داد و گفت: برای فعالیت در این حوزه هیچ مشکلی نداریم اما باید توجه داشت که نوع کالای تبلیغی با موجودی بازار همخوانی داشته باشد تا مصرف کننده به راحتی بتواند آن را تهیه کند در غیر اینصورت با یک توقع غیر قابل کنترل رو به رو خواهیم شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پارچه مبلی اروپا

نام و نام خانوادگی: جلال فردوس نام شرکت/موسسه: پارچه مبلی اروپا زمینه فعالیت: پارچه مبلی…

11 ساعت ago

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

1 روز ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

1 روز ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

3 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

3 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

5 روز ago