واردات پوشاک به کشور نیازمند ساماندهی است

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی گفت: برای داشتن بازار مناسب ، عرضه با کیفیت و ایجاد رقابت در بین تولیدکنندگان داخلی، واردات پوشاک و مواد اولیه تولید آن به کشور نیازمند ساماندهی است

ابراهیم دهقان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دلیل ضعف در طراحی و بعضا کیفیت پایین تولیدات داخلی قادر به تامین نیاز مردم به لباس هایی متنوع با طرحهای زیبا نبوده و ناگزیر به واردات پوشاک از کشورهای دیگر هستیم.

وی گفت: کیفیت، طراحی و نوع دوخت در صنعت پوشاک بسیار متنوع است لذا تولیدات داخل کفاف نیاز مردم را نمی دهد و نمی توان به کلی مانع از ورود پوشاک به کشور شد.

وی با اشاره به حجم نسبتا بالای قاچاق پوشاک در کشور و خراسان رضوی گفت: استقبال مردم از پوشاک با طرح و رنگ متنوع بسیار زیاد است و در کشور نیز به میزان کافی تولید نمی شود لذا پوشاک خارجی هم به صورت غیررسمی و هم به صورت رسمی به صورت قاچاق وارد کشور می گردد.

وی اظهار کرد: حمل پوشاک بسیار آسان است و قاچاق چمدانی آن از مبادی رسمی به سهولت انجام می گیرد و در مقابل برخوردهای پلیسی با این نوع قاچاق ضعیف می باشد.

دهقان اجرای طرح بارکد برای جلوگیری از فروش پوشاک قاچاق را طرحی شکست خورده ذکر و بیان کرد: پیشتر طرحهای مشابه ای از جمله ایران کد نیز به مرحله اجرا درآمد که موفقیت آمیز نبود و همچنان پوشاک قاچاق به فروش می رسد.

وی گفت: راهکار نصب بارکد بر پوشاک مانع از فروش قاچاق آن نمی شود مگر اینکه طرح بارکد برای همه کالاها در بازار تعریف شود تا نحوه فروش آن قابل کنترل باشد.

وی افزود: مساله مهمتر از قاچاق در صنعت پوشاک این است که برخی تولیدکنندگان پوشاک تولیدی خود را به نام برندهای خارجی در بازار می فروشند و مصرف کنندگان تخصص کافی در تشخیص جنس اصل را ندارند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی گفت: با افزایش ضرایب کنترلی نمی توان مانع از قاچاق پوشاک شد، در مقابل باید عوامل انگیزشی در بین تولیدکنندگان برای عرضه تولیدات باکیفیت و قابل رقابت با نمونه خارجی آن تقویت شود.

دهقان افزود: متاسفانه کیفیت مواد اولیه برای تولید پوشاک در کشور که عمدتا وارداتی از چین است پایین می باشد، طراحی های لباس در ایران نیز در مقایسه با کشورهای دیگر ضعیف بوده و ماشین آلات هم فرسوده و قادر به تولید محصولات باکیفیت نیستند.

وی اظهار کرد: از آنجا که ناگزیر به واردات پوشاک هستیم و نمی توانم مانع از تنوع طلبی جامعه شویم لذا باید مانع از ورود پوشاک کم کیفیت یا مواد اولیه فاقد کیفیت لازم بویژه از کشور چین شویم.

دهقان گفت: مسوولان اجازه دهند واردکنندگان پوشاک با پرداخت حقوق قانونی این کالا، نوع باکیفیت آن را از مبادی رسمی وارد کشور کنند و مانع از تحمیل هزینه های اضافی به دولت، تولیدکننده و مصرف کننده شوند.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی خراسان رضوی ادامه داد: حمایت از تولید داخل، پایین آوردن نرخ مواد اولیه وارداتی مرغوب، به روز کردن ماشین آلات خارجی و پایین آوردن نرخ سود تسهیلات بانکی می تواند تولیدکنندگان پوشاک را در تولید محصول باکیفیت یاری دهد.

۳۶۲ واحد صنعتی نساجی، پوشاک و چرم در این استان زمینه اشتغال ۱۷ هزار نفر را فراهم کرده اند که سهم آن در اشتغالزایی این صنعت در کشور ۶.۴ درصد است. این واحدها با سرمایه گذاری پنج هزار و ۱۸۵ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شده اند.

صنایع نساجی، پوشاک و چرم خراسان رضوی ۶.۶ درصد تعداد واحد تولیدی، ۵.۸ درصد میزان سرمایه گذاری و ۱۰ درصد اشتغال بخش صنعت استان را تشکیل می دهند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

23 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago