Categories: اخبار نساجی

واردات ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان / واکنش سازندگان به بازگشت غول‌های نفت

 

واکنش سازندگان به بازگشت غول‌های نفت

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه ایران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد می‌کند، با استقبال از بازگشت غول‌های نفتی، ساز و کار ساخت دکل های حفاری در داخل کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا پدیدار امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ درصد ظرفیت تولید و ساخت سازندگان تجهیزات صنعت نفت خالی مانده است، گفت: این در حالی است که هم اکنون توان تولید حدود ۷۰ درصد نیازهای صنعت نفت توسط سازندگان و صنعتگران داخلی وجود دارد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اولویت بندی اجرای طرح های صنعت نفت و گاز بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۳، تصریح کرد: از این رو در طول ۱۰۰ روز اول فعالیت دولت، توسعه و تکمیل سه فاز ۱۲، ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم اکنون تامین گاز مورد نیاز مشترکان یکی از برنامه‌های اولویت دار وزارت نفت، تاکید کرد: از این رو در کنار افزایش ظرفیت تولید گاز در داخل کشور قراردادی به منظور واردات ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان امضا شده است.

وی همچنین در خصوص ساز و کار ساخت دکل حفاری در داخل کشور توضیح داد: در شرایط فعلی توان مهندسی و ساخت تا سقف ۷۰ درصد تجهیزات و اسکلت دکل های حفاری در داخل ایران وجود دارد.

پدیدار با انتقاد از لغو و سپس کاهش تعداد دکل های حفاری سفارش شده به سازندگان ایرانی، اظهار داشت: با وجود امضای قرارداد ساخت ۱۴ دکل حفاری با سازندگان ایرانی هم اکنون تعداد دکل های به چهار دستگاه کاهش و حتی پیش پرداخت ساخت آنها هم توسط مجموعه وزارت نفت پرداخت نشده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه واردات دکل حفاری از خارج کشور تصمیمی خطرناک بوده و قطعا پشت کردن به ساندگان و صنعتگران ایرانی خسارت هایی به همراه دارد، تاکید کرد: با این وجود به مسئولان وزارت نفت پیشنهاد می شود نسبت به بومی سازی ساخت دکل‌های حفاری اقدامات جدی را دستور کار قرار دهند.

وی همچنین با اشاره به تاخیر راه اندازی صندوق حمایت از سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران، افزود: مصوبه پیشنهادی تاسیس این صندوق در قالب لایحه بودجه به مجلس پیشنهاد شده که قطعا تاسیس آن بسیاری از مشکلات پیش روی سازندگان و صنعتگران ایرانی را حل و فصل می کند.

این مقام مسئول در پاسخ به مهر سرمایه اولیه این صندوق را یک درصد درآمدهای نفتی عنوان کرد و یادآور شد: پیش بینی می‌شود در صورت موافقت مجلس این صندوق با آورده اولیه یک میلیارد دلاری تاسیس شود.

پدیدار همچنین در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر بازگشت غول‌های نفتی جهان به طرح‌های نفت و گاز ایران، گفت: با توجه به تعریف مدل جدید قراردادهای بیع متقابل و افزایش سهم سازندگان ایرانی، از بازگشت غول‌های نفتی به ایران استقبال می‌کنیم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

2 روز ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

2 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

2 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

2 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

3 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

3 روز ago