Categories: اخبار نساجی

واردات ۱۲.۹ میلیارد دلار، صادرات ۱۲.۵ میلیارد دلار

 

 

جزئیات تجارت خارجی در ۴ ماهه امسال

گمرک ایران اعلام کرد: تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران درچهار ماهه نخست سال جاری به ۲۵ میلیارد و۴۴۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران گزارش داد: در مدت یاد شده رقم صادرات غیر نفتی ایران به ۱۲ میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار و واردات به ۱۲ میلیارد و ۹۰۹ میلیون میلیون دلار رسید.

در چهار ماهه نخست سال جاری صادرات غیر نفتی ایران در مقایسه مدت مشابه سال گذشته ۱۸/۵ درصد و واردات کشورمان در همین مدت ۲۷/۲۶ درصد کاهش داشته است.

در این مدت ۲۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تن انواع کالا با احتساب میعانات گازی و بدون احتساب نفت، گاز و تجارت چمدانی صادر و ۹ میلیون و ۱۲۲هزار تن انواع کالا وارد کشور شده است.

عمده کالاهای صادراتی به ترتیب شامل متانول (الکل متیلیک) به ارزش ۴۲۹میلیون دلار، سنگ‌آهن بهم‌فشرده نشده و کنسانتره‌های آن به ارزش ۴۲۴ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۳۸۲ میلیون دلار بوده است.

این گزارش در خصوص ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها می‌افزاید: در چهار‌ماهه نخست سال جاری از مجموع صادرات غیرنفتی، ۲میلیارد و ۶۴۶میلیون دلار به میعانات گازی، ۳میلیارد و ۱۵۷میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۶میلیارد و ۷۳۳میلیون دلار به سایر کالا ها اختصاص داشته است.

همچنین بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد، میزان صادرات میعانات گازی در این مدت با ۱۵درصد کاهش و صادرات محصولات پتروشیمی بیش از ۱۲ درصد کاهش یافته در حالیکه صادرات سایر کالاها ۶/۳درصد رشد داشته است.

بیشترین میزان کالاهای صادراتی به کشورهای چین به ارزش۲ میلیارد و ۱۱۹میلیون دلار، عراق به ارزش یک میلیارد و ۹۳۹میلیون دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد و ۱۴۶میلیون دلار، افغانستان ۸۸۹میلیون دلارو هند به ارزش ۷۹۶میلیون دلار بوده است.

واردات

درچهار ماهه نخست سال جاری همچنین ۹میلیون و ۱۲۲هزار تن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۹۰۹میلیون دلار وارد کشور شده است که این میزان به لحاظ ارزش ۲۷/۲۶ درصد و از حیث وزن ۴۲/۲۷درصد کاهش نشان می دهد.

براساس این گزارش عمده کالاهای وارداتی شامل برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به ارزش ۸۰۲ میلیون دلار، کنجاله و سایر آخال‌های جامد به ارزش ۶۴۱ میلیون دلار، دانه ذرت دامی به ارزش ۴۵۶ میلیون دلار، دانه گندم سخت به ارزش ۴۰۰میلیون دلار و شمش از آهن و فولاد غیرممزوج به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار بوده است.

۵ کشور عمده صادرکننده کالا به ایران در این مدت به ترتیب شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، هند، جمهوری کره و ترکیه بوده است.

در این مدت ۲ میلیارد و ۴۴۷میلیون دلار انواع کالا از امارات متحده عربی، ۲میلیارد و ۳۲۲میلیون دلار از چین، یک میلیارد و ۳۲۲میلیون دلار از هند، یک میلیارد و۲۲۵میلیون دلار از جمهوری کره و یک میلیارد و ۹۹میلیون دلار از ترکیه وارد کشور شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

3 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

3 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

5 روز ago