Categories: اخبار نساجی

وام‌های زودبازده به تولیدکنندگان طلا نرسید

بازار سکه در ماه‌های اخیر رونقی بی‌همتا دارد اما کوچه «تکیه دولت» در خیابان ۱۵ خرداد، به دلیل کم توجهی به موضوع تولید، بی‌رونق بوده و به مرور از کارگران طلاساز که این حرفه را رها می‌کنند، خالی می‌شود‌.

کوچه «تکیه دولت» که در سال‌های گذشته همواره از حضور پررنگ کارگران طلا‌ساز برو‌بیایی داشت، در سال‌های اخیر از رونق افتاده و کارگران صنف طلا یکی پس از دیگری این کوچه را ترک کرده و به خیل بیکار‌ان پنهان ملحق می‌شوند. رئیس انجمن صنفی کارگران طلا‌ساز استان تهران در گفت‌وگو با ایرنا گفت: زمانی در کوچه تکیه دولت، هر مغازه طلا‌سازی روزانه نزدیک به سه هزار گرم طلا می‌ساخت اما این میزان روزانه به کمتر از ۵۰۰ گرم رسیده است.
احمد حبیبی افزود: کارگران این صنف فقط به این امید به کار مشغول هستنند‌‌ که شاید رونق دوباره به بازار تولید برگردد و دورانی که حتی شب‌ها از فرط کار زیاد نمی‌توانستیم به خانه برویم احیا شود.
وی با انتقاد از بی‌توجهی به موضوع تولید در حرفه طلا‌سازی و از واردات بی‌رویه مصنوعات طلایی از دیگر کشورها اظهار کرد: واردات به میزان متعادل هیچ مشکلی ندارد اما زمانی که واردات به اندازه‌ای افزایش یابد که تولید‌کننده داخلی را با بیکاری مواجه کند مشکل‌ساز و حتی خانمان‌برانداز می‌شود.
براساس گزارش‌های اتحادیه طلا‌سازان، ۷۰ تا ۷۶ هزار واحد صنفی مرتبط با طلا در کشور وجود دارد که تعداد کارگران آنها در هر واحد از هفت تا ۱۰ نفر به یک نفر کاهش یافته و در برخی از واحدها با حذف کارگر مواجه شده است.
حبیبی از جمله کسانی است که موافق کاهش عیار طلا در کشور است و اظهار کرد‌: با کاهش عیار طلا قیمت آن کاهش می‌یابد و در نتیجه مردم گرایش بیشتری به خرید می‌کنند. وی افزود: در بسیاری از کشورها برای اینکه توان مردم در خرید مصنوعات طلا افزایش یابد، عیار طلا را کاهش داده‌اند تا خریداران این نوع محصولات افزایش یابند.
شکی نیست هرچه میزان خریدار در این صنف افزایش یابد تولید در این صنف رونق بیشتری می‌یابد.
رئیس انجمن صنفی سازندگان طلا با بیان اینکه هم‌اکنون کارهای کشور ترکیه و ایتالیا در ایران بسیار است که با توجه به طراحی قابل قبول، مشتریان بسیاری را به خود جذب کرده است، اظهار کرد: هم‌اکنون در بسیاری از کشورها، از فناوری‌های نوین در ساخت طلا استفاده می‌شود اما کارگران ایران به لحاظ بی‌توجهی به امر تولید از روش‌های سنتی که سلامت کارگران را به خطر می‌اندازند استفاده می‌کنند.
حبیبی با اشاره به وام‌های زودبازده که از سوی بانک‌ها به برخی از بنگاه‌های اقتصادی پرداخت می‌شود، گفت: وام‌های زودبازده به هیچ یک از تولیدکنندگان صنف طلا پرداخت
نشد.
همچنین با وجود قول‌هایی که برای دادن سهام عدالت به کارگران طلا‌ساز داده شده بود، هنوز از سهام عدالت خبری نیست.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago