وام داده شد اما دار قالی اصفهان بالا نرفت!

    رییس صنف تولیدکنندگان فرش اصفهان گفت: در سال‌های گذشته، وام سه میلیونی در اختیار قالی‌بافان قرار گرفت، اما حتی یک دار قالی هم بالا نرفت.
   
    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، اصغر صیرفیان پور در مراسم افتتاح شانزدهمین نمایشگاه صادرات فرش دستباف در نمایشگاه بین المللی اصفهان، اظهار کرد: بانک‌ها به دلیل بازپرداخت نشدن وام‌ها از سوی گیرندگان سابقه ذهنی ناخوشایندی از پرداخت وام به این قشر دارند و در حال حاضر حتی اگر مصوب شود که به تولیدکنندگان و نقاشان وام داده شود فکر نمی‌کنم تعداد زیادی بتوانند این وام را بگیرند چون در این زمینه سنگ اندازی می‌شود.
   
    وی با بیان اینکه اصفهان حدود ۴۸۰ هزار بافنده دارد، افزود: قالی‌بافان برای بیمه شدن محدودیت سنی دارند و اگر آنها زمان مناسب بیمه نشوند حتی ممکن است دیگر امکان بیمه شدن نداشته باشند. تاکنون تنها ۶۴ هزار قالی‌باف اصفهانی و سه رسته از هشت رسته قالی بافان بیمه شدند، اما با توجه به مصوبه مجلس باید تمام تولیدکنندگان فرش بیمه شوند.
   
    صیرفیان پور ادامه داد: از تعداد کل قالی‌بافان اصفهان، حدود ۱۴ هزار نفر از طراحان، نقاشان و بافندگان و مرمت کاران دارای کد به بیمه معرفی شدند، اما ناظران فنی، استادکاران، رنگرزان، چله‌کشان و قالی‌شویان هنوز کد برای بیمه شدن دریافت نکرده‌اند.
   
    وی با اشاره به ثبت جهانی فرش اصفهان، تصریح کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای مرمت‌کاران و قالی‌شویان اقدام خوبی بود که مرکز ملی فرش انجام داد و همچنین قرار است برای ناظران فنی و دیگر رسته‌های این صنعت نیز دوره آموزشی برگزار ‌شود.
   
    صیرفیان پور با بیان اینکه شاه مهره تولید، تولیدکنندگان هستند، خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های مجلس مشخص شد اگر به تولیدکنندگان یارانه، پرداخت و از دادن مالیات معاف شوند چرخ صنعت بهتر خواهد چرخید، اما مسئولان دارایی و مالیات فکر می‌کنند تولیدکنندگان با این برنامه آنها را دور می‌زنند.
   
    وی بیان کرد: فرش دستباف، صادر و به جای آن دلار وارد کشور می‌شود و به دنبال آن پویایی اقتصادی حاصل خواهد شد اما کالای فرش با اقلام صادراتی دیگر متفاوت است زیرا وقتی فرش به دورترین نقطه جهان صادر می‌شود فرهنگ ایران اسلامی را به آن کشورها نشان می‌دهد.
   
    صیرفیان پور با بیان اینکه باید راه صادرات باز شود، اضافه کرد: برنامه ارزی در گذشته برای صادرات فرش در نظر گرفته شد، اما وزارت‌خانه برنامه گرفتن ارز را کنسل کرد و تا به امروز نیز این امر عملیاتی نشده است.
   
    رییس صنف تولیدکنندگان فرش اصفهان گفت: در چند سال اخیر بارها اعلام شده تولیدکنندگان فرش به وام کم بهره با زمان بازپرداخت طولانی احتیاج دارند تا فعالان این بخش به دلیل بالا رفتن قیمت دلار سرمایه‌هایشان را از دست ندهند و همچنان این صنعت، چرخ پویایی خود را حفظ کند.
   
    وی با اشاره به ایجاد خانه فرش ادامه داد: در این خانه افراد باید با یکدیگر آشنا شوند و مصوبات دولت و ابلاغیه‌های مرکز ملی به تمام مسؤلان، تولیدکنندگان، صادرکنندگان فرش اعلام شود.
   
    همچنین رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان با بیان اینکه فرش ایرانی گویای فرهنگ، تمدن ایرانی اسلامی کشور است، گفت: اگرچه فرش ایرانی در بیرون از مرزهای کشور مشتاقان فراوانی دارد، اما در داخل با مشکلاتی رو به رو است که جز با اجماع دست اندرکاران، مسئولان، کارشناسان فرش و کارشناسان داخلی و خارجی رفع آنها میسر نخواهد شد.
   
    وی با بیان اینکه فرش ایرانی امروز نیاز به بازارسازی‌های جدید دارد، ادامه داد: نمی‌توان با اتکا به بازارهای گذشته و حتی فعلی در حجره‌ها نشست و مطمئن بود بازارهای جهانی در انتظار فرش ایرانی بماند.
   
    محققیان با بیان اینکه ذات هنر با تازه بودن پیوندی اساسی دارد، گفت: باید خلاقیت جدیدی به کار بست و حاصل آن را در قاب دیدگان جهانیان قرار داد تا فرش ایرانی در کنار همان پشتوانه قدیمی و کهن خود بتواند مخاطبان امروز را نیز همراهی کند.
   
    مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان تصریح کرد: رفع موانع صادراتی، تامین نیاز بافندگان این رشته و نیز رفع مشکل تامین مواد اولیه از ضرورت‌هایی است که باید به آن توجه داشت، در این راستا شرکت نمایشگاه‌های اصفهان برای شانزدهمین دوره متوالی نمایشگاه تخصصی صادراتی فرش دستباف ایران را در اصفهان برگزار می‌کند.
   
    وی افزود: ۱۴۷مشارکت کننده در نمایشگاه امسال از اصفهان، آذربایجان غربی و شرقی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، فارس، قم، تهران و کرمان آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago