Categories: اخبار نساجی

واکنش‌های رسمی به عبور دلار از مرز ۲۰۰۰ تومان

 

عبور قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از مرز روانی ۲۰۰۰ تومان در معاملات روز پنجشنبه واکنش رسمی رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد را به همراه داشت که نشان از تصمیم دولت برای کاهش قیمت ارزهای معتبر دارد.

شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد از برگزاری نشستی ارزی در دولت با حضور رئیس‌جمهور سخن گفته و محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی هم از تصمیم این بانک برای افزایش ندادن نرخ مرجع ارز خبر داده است. هنوز جزئیاتی از تصمیم دولت منتشر نشده اما اظهارنظر جداگانه این دو مقام ارشد اقتصادی از تکاپوی تیم اقتصادی دولت برای جلوگیری از عبور قیمت دلار از مرز ۲۰۰۰هزار تومان حکایت دارد؛ هرچند رئیس‌کل بانک مرکزی تأکید کرده است که ریشه التهاب در بازار ارز ناشی از مسائل سیاسی است.

سخنگوی اقتصادی دولت در نخستین واکنش به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد گفت: معتقدیم که باید امروز با دقت بیشتر و همت و تلاش مضاعف و جهادگونه وضع بازار ارز را دنبال کنیم. به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدشمس‌الدین حسینی تأثیرپذیری برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور به فضای ارزی بازار آزاد را «بسیار آزاردهنده» خواند و تأکید کرد:

با پشتوانه‌ای که درخصوص درآمدهای ارزی داشتیم و بازبینی در آن به‌گونه‌ای تلاش کردیم که با برنامه‌ریزی مواد را تأمین و تولید کشور را از وابستگی و اثرپذیری از این نوسان ارز دور کنیم. او با تأکید بر پشتیبانی دولت از بازار کالاهای اساسی و واردات مواداولیه با نرخ مرجع ارز یعنی دلار ۱۲۲۶تومانی تصریح کرد:

همچنان این برنامه در دستور کار ماست؛ یعنی در این شرایط که احساس می‌کنیم مدام با فضاسازی‌های رسانه‌ای دنبال این هستند که در بازار موازی ارز قیمت را تحت‌تأثیر قرار دهند باید در بازار مرجع ثباتی نسبی ایجاد کنیم که این ثبات ایجاد شده است و این برنامه هم ادامه خواهد داشت. او با اذعان به دشوار شدن نقل و انتقال ارز و تأکید بر تخلیه فشار ناشی از تحریم‌های اقتصادی گفت: ولی آن چیزی که از آن دست بردار نیستند بخش روانی بازار است.

نمی‌خواهیم نرخ رسمی ارز را بالا ببریم

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه قطعا مسائل سیاسی بر ارز تأثیر دارد، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم نرخ رسمی ارز را بالا ببریم و بگوییم با نرخ آزاد یکی شده بلکه سعی ما بر این است که نرخ دلار بازار را به سمت خود بکشیم. بهمنی همانند حسینی رسانه‌ها را مقصر التهاب در بازار ارز قلمداد کرد و با طرح این سؤال که آیا وقتی امروز که نرخ ارز ۱۲۲۶تومان است، با یک مقاله نرخ آزاد دلار ۱۵۰تومان افزایش می‌یابد این تقصیر بانک مرکزی است؟

افزود: ما برای واردات کالا هر میزان که ارز نیاز باشد تخصیص می‌دهیم. او با اشاره به تأثیرات مسائل سیاسی روی بازار سکه و ارز، گفت: نباید اجازه دهیم که اینگونه مسائل روی قیمت‌ها در بازار داخلی تأثیر بگذارد و قیمت‌ها در زمان کوتاهی با افزایش شدید مواجه شود، ضمن اینکه کسانی که وارد سرمایه‌گذاری در این بازارها می‌شوند، قطعا زمانی که قیمت‌ها واقعی شود، با زیان روبه‌رو می‌شوند.

جزئیات جلسه ویژه تحریمی چهار عضو کابینه

چهار عضو اقتصادی کابینه دهم چهارشنبه گذشته در جلسه‌ای مفصل برای تمام سناریوهای تحریمی جدید غرب علیه کشورمان برنامه تدوین کردند و آنها را در اختیار رئیس‌جمهور گذاشتند. به گزارش مهر، وزیر اقتصاد، رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت چهارشنبه صبح زود حوالی شش تا هفت صبح به بانک مرکزی رفتند و جلسه ویژه‌ای برای مقابله با تحریم‌های جدید غرب برگزار کردند.

آنها پس از پایان جلسه ویژه در بانک مرکزی، دسته‌جمعی به جلسه چهارشنبه دولت رفتند و تمام سناریوهای مقابله با تحریم‌های جدید غرب را برای رئیس‌جمهور شرح دادند. گفته می‌شود رئیس‌جمهور نیز دستورات خاصی برای اجرای این سناریوها به اعضای دولت داده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago