اخبار نساجی

بزرگترین آفت اقتصاد در کشور نقدینگی سرگردان است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین آفت اقتصاد ما، نقدینگی سرگردان است و باید کاری کنیم که از این مسئله استفاده کرده و از آن برای بهبود شرایط کار، استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حمیدرضا فولادگر شامگاه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: استان اصفهان از نظر دارا بودن واحد‌های صنعتی پس از استان تهران و البرز در جایگاه سوم قرار دارد که بر اساس آمار، اصفهان دارای ۸ هزار و ۶۱۹ عدد واحد صنعتی است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف شهر اصفهان بیان کرد: در بخش‌های مختلف صنعتی مثل سیمان و فولاد از قسم تولید در جایگاه اول تا پنجم قرارداریم هم‌چنین از لحاظ مالکیت و بهره ‌برداری از معادن در جایگاه سوم کشور قرار داریم در دیگر بخش‌های مربوط به حوزه صنعت‌ومعدن هم با تکیه بر توانایی خوب و ظرفیت مطلوبی که برخوردار بوده، در رتبه نخست تا سوم حضور دارد و این مسئله نشانگر آن است که اصفهان شرایط خوبی در حوزه صنعت و معدن دارد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصفهان با اتکا بر شرایطی کنونی و هم‌چنین تکیه بر میراث فرهنگی و گردشگری مناسبی که دارا بوده،  می‌تواند در کل کشور حرف‌های مناسبی برای گفتن داشته باشد البته در حوزه کشاورزی هم قبل از این خشکسالی‌ها اصفهان یک قطب بزرگ در تولید صنایع کشاورزی بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نرخ بیکاری در اصفهان از متوسط کشور بالاتر است

وی با تأکید بر اهمیت توجه به مسائل علمی و پژوهشی استان خاطرنشان کرد: در محور‌های توسعه، اصفهان خدمات پژوهشی و علمی با قابلیت بسیار دارد؛ متأسفانه اصفهان  با وجود قابلیت‌های بسیار که دارد در بخش بیکاری مشکلاتی دارد به طوری که نرخ بیکاری اصفهان از متوسط کشور بالاتر است و این بیانگر این است که برنامه‌های اشتغال استان جلو نرفته است.

فولادگر افزود: باید دید که با وجود این همه قابلیت و ظرفیت برای رشد و تعالی اصفهان چرا با این مشکلات روبه‌رو هستیم البته در کل کشور مشکل اقتصادی وجود دارد که بخشی از آن عوارض تحریم‌های بیگانگان است و برای خروج از این بحران نیاز بوده که به مسائل تولیدی توجه خاصی کرد.

وی با اشاره به مشکلات بخش تولیدات کشور گفت: متأسفانه امروز تولیدکنندگان از سرمایه‌گذاری در حوزه تولید پشیمان هستند و به دنبال فرار از مباحث تولیدی بوده و می‌گوید با این شرایط بازار اگر من سرمایه‌ام را در بانک بگذارم سود بیشتری حاصل می‌شود.

بزرگترین آفت اقتصاد ما، نقدینگی سرگردان است

رئیس کمیسیون ویژه تولید ‌ملی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بزرگ ترین آفت امروز اقتصاد ما جریان نقدینگی سرگردان و مولد حاکم بر بازار بوده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در عوض مهم‌‌‌‌‌‌ترین مشکلات واحد‌های تولیدی ما به ترتیب شامل تأمین مالی، عدم دسترسی به تسهیلات بانکی و مشکلات مالی و در درجه‌های بعدی تحریم‌های کشور‌های خارجی هستند.

وی با اشاره به مشکلات بانکی و عدم تأمین تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان بیان کرد: با وجود این که وظیفه اصلی سیستم بانکی ایجاد تسهیلات مناسب برای تولیدکنندگان در راستای تسهیل گردش مالی بوده و قرار است با عقد قرارداد اسلامی توسط قانون بانکداری، این مشکل برطرف شود اما متأسفانه بانک‌ها این قوانین را اجرا نمی‌کنند در همان بحث مضاربه هم که بانک‌ها ادعای اجرای آن را دارند بانک هیچگاه متحمل ضرر در مضاربه نمی‌شود.

قانون بهبود شرایط کار هنوز اجرایی نشده است

فولادگر درباره قانون بهبود شرایط محیط کسب و کار تصریح کرد: در سال ۹۰ با وجود مخالفت‌های شدیدی که دولت در اجرای این برنامه داشت ما توانستیم این قانون را به تصویب مجلس برسانیم به دلیل مشکلات با این قانون دولت به این قانون بی توجه بود پس از روی کار آمدن دولت جدید روحانی در چند سخنرانی مهم اعلام کرد از این طرح استقبال می‌کنیم و با اجرا آن موافق هستیم اما متأسفانه تاکنون کاری از طرف دولت صورت نگرفته است.

وی با بیان مزیت‌های اجرای این قانون خاطرنشان کرد: یکی از مواد این  قانون “شورای گفت‌وگو” است این شورای با حضور وزیر اقتصاد، رئیس اتاق بازرگانی، معاون رئیس جمهور و ۸ نفر از بخش خصوصی برگزار می‌شود و در این جلسات مشکلات موجود در اقتصاد بیان می‌شود که می‌تواند خیلی از این مشکلات برطرف کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه اقتصاد ما چند برنامه مهم در دست کار داریم که از آن‌ها می‌توان به طرح حمایت از تولید ملی، حمایت از صنعت برق اشاره کرد.

وی با اشاره به طرح حمایت از صنعت برق اظهار کرد: متأسفانه امروز کشور در بیشترین حوزه‌ای که بدهی دارد حوزه برق است که اعتباری حدود ۱۴هزار میلیارد نیاز است که این بدهی تسویه شود با روی کار آمدن دولت جدید قرار شده از محل درآمد یارانه‌ها این بدهی پرداخت شود.

‌وی درباره وضعیت آب اصفهان خاطرنشان کرد: در موضوع آب مشکلاتی دیده می‌شود که بحث کمبود منابع آبی و واقعیت مبحث خشکسالی، رعایت نکردن مسائل شرعی و عرفی در حوزه آب و عدم صرفه جویی در مصرف در آن‌ پررنگ‌تر است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به استیضاح وزیر نیرو گفت: با تلاش‌هایی که استاندار صورت داد مصوبات خوبی در حوزه انتقال آب ارائه شد دولت و وزیر هم از این مصوبات استقبال کردند اما آن‌چیزی که سبب استیضاح  وزیر نیرو شد اجرایی نشدن این طرح‌ها و مصوبات است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×