Categories: اخبار نساجی

وزارت صنعت قادر به توسعه صنایع کشاورزی، تبدیلی و فرش نیست

 

مرکز‌ پژوهش‌های مجلس نظر کارشناسی درباره «طرح انتزاع وظایف کشاورزی» را منتشر و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت‌الشعاع صنایع بزرگ و عمده و تشکل‌های کارگری قادر به توسعه نظام‌مند صنایع کشاورزی و تبدیلی و فرش نیست.

در جدیدترین اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره “طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی آمده است: نکته اساسی و حائز اهمیت آن است که ماهیت صنایع کشاورزی و روستایی با صنایع غیرکشاورزی متفاوت است و دستگاهی می‌تواند متولی صنایع کشاورزی و روستایی باشد که با ادبیات توسعه روستایی و کشاورزی آشنا بوده و زنجیره و شبکه لازم در سطح روستاها و دهستان‌ها را داشته باشد.

در ادامه این اظهارات تاکید شده است: وزارت صنعت در سطح میدانی و روستا دارای بدنه کارشناسی نیست و اساسا روستائیان و کشاورزان، معمولا اندک ارتباط مستقیمی با این نهاد ندارند.

در بخشی از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شده است: اصولا چه شناختی در این نهاد(وزارت صنعت، معدن و تجارت)، نسبت به بافت اقتصادی ـ اجتماعی روستاها و نظام های بهره‌برداری کشاورزی بسیار متنوع و پیچیده ایران وجود دارد؟ نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسائل، اغلب نگاه شهری بوده و برای نمونه با واردات بی‌رویه به یک باره شوک اساسی به بخش کشاورزی وارد کرده و آن را فلج می‌کند،به دلیل عدم اطلاع یا آشنایی اندک است که توسعه صنایع کشاورزی و به طور کلی کسب و کارهای کشاورزی به صورت فقیر‌گرا صورت نپذیرفته و کشاورزان خرده مالک ناتوان از ورود به زنجیره ارزش و همچنین بازارهای جهانی بوده‌اند، صادرات و واردات کشاورزی در اختیار افراد معدود و خاصی قرار گرفته است.

در ادامه این نظر کارشناسی آمده است: اساسا وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت‌الشعاع صنایع بزرگ و عمده و تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری رسمی قادر به توسعه نظام‌مند صنایع کشاورزی و تبدیلی و صنعت فرش نیست.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین تاکید کرده است: تغییر عنوان طرح از «طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی» به طرح «تمرکز اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» جامعیت بیشتری را ایجاد می‌کند.

نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره “طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی” در ۲۵ صفحه منتشر شده است.

دو فوریت طرح انتزاع وظایف کشاورزی به تصویب رسیده و قرار است به زودی به صحن مجلس برود که با تصویب نهایی آن تمام وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت منتزع و به وزارت جهاد ملحق می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

15 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

2 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

4 روز ago