Categories: اخبار نساجی

وزارت صنعت قادر به توسعه صنایع کشاورزی، تبدیلی و فرش نیست

 

مرکز‌ پژوهش‌های مجلس نظر کارشناسی درباره «طرح انتزاع وظایف کشاورزی» را منتشر و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت‌الشعاع صنایع بزرگ و عمده و تشکل‌های کارگری قادر به توسعه نظام‌مند صنایع کشاورزی و تبدیلی و فرش نیست.

در جدیدترین اظهارنظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره “طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی آمده است: نکته اساسی و حائز اهمیت آن است که ماهیت صنایع کشاورزی و روستایی با صنایع غیرکشاورزی متفاوت است و دستگاهی می‌تواند متولی صنایع کشاورزی و روستایی باشد که با ادبیات توسعه روستایی و کشاورزی آشنا بوده و زنجیره و شبکه لازم در سطح روستاها و دهستان‌ها را داشته باشد.

در ادامه این اظهارات تاکید شده است: وزارت صنعت در سطح میدانی و روستا دارای بدنه کارشناسی نیست و اساسا روستائیان و کشاورزان، معمولا اندک ارتباط مستقیمی با این نهاد ندارند.

در بخشی از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح شده است: اصولا چه شناختی در این نهاد(وزارت صنعت، معدن و تجارت)، نسبت به بافت اقتصادی ـ اجتماعی روستاها و نظام های بهره‌برداری کشاورزی بسیار متنوع و پیچیده ایران وجود دارد؟ نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت به مسائل، اغلب نگاه شهری بوده و برای نمونه با واردات بی‌رویه به یک باره شوک اساسی به بخش کشاورزی وارد کرده و آن را فلج می‌کند،به دلیل عدم اطلاع یا آشنایی اندک است که توسعه صنایع کشاورزی و به طور کلی کسب و کارهای کشاورزی به صورت فقیر‌گرا صورت نپذیرفته و کشاورزان خرده مالک ناتوان از ورود به زنجیره ارزش و همچنین بازارهای جهانی بوده‌اند، صادرات و واردات کشاورزی در اختیار افراد معدود و خاصی قرار گرفته است.

در ادامه این نظر کارشناسی آمده است: اساسا وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت‌الشعاع صنایع بزرگ و عمده و تشکل‌ها و اتحادیه‌های کارگری رسمی قادر به توسعه نظام‌مند صنایع کشاورزی و تبدیلی و صنعت فرش نیست.

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین تاکید کرده است: تغییر عنوان طرح از «طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی» به طرح «تمرکز اختیارات، مسئولیت‌ها و وظایف بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی» جامعیت بیشتری را ایجاد می‌کند.

نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره “طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی” در ۲۵ صفحه منتشر شده است.

دو فوریت طرح انتزاع وظایف کشاورزی به تصویب رسیده و قرار است به زودی به صحن مجلس برود که با تصویب نهایی آن تمام وظایف بخش کشاورزی از وزارت صنعت منتزع و به وزارت جهاد ملحق می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago