Categories: اخبار نساجی

وزیر دارایی پاکستان: تجارت تهاتری با ایران را افزایش می دهیم

 

 وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان روز شنبه از تاسیس گذرگاه های جدید مرزی با جمهوری اسلامی ایران و گام های اساسی پاکستان برای افزایش همکاری های اقتصادی به ویژه تجارت تهاتری با ایران خبر داد.

به گزاش ایرنا، وزارت دارایی پاکستان اعلام کرد: نشست وزرای این کشور به ریاست سناتور ˈمحمد اسحاق دارˈ وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان برای بررسی تسهیلات روابط تجاری ایران و پاکستان در چارچوب تحریم های سازمان ملل متحد امروز در اسلام آباد برگزار شد.

اسحاق دار از مقامات ارشد وزارت دارایی پاکستان و سایر مسوولان مربوطه خواست تا اقدامات عملی جهت توسعه تجارت تهاتری با ایران و گشایش گذرگاه های جدید مرزی میان دو کشور انجام دهند.

دراین نشست توافق شد تا وزارت بازرگانی و شرکت تجارت پاکستان افزایش صادارات کالا به ایران را با همتایان و مسوولان ایرانی بررسی کرده و گزارش موردنظر دراین خصوص در نشست مقامات پاکستانی که اواخر ماه جولای برگزار خواهد شد، ارائه کند.

وزیر اقتصاد و دارایی پاکستان گفت: در جریان سفر اخیر ˈنواز شریفˈ نخست وزیر این کشور به ایران دو طرف متعهد شدند تا در چارچوب تحریم های سازمان ملل متحد، تجارت و همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ادامه یافته و در این مسیر تجارت تهاتری و افزایش صادرات کالا نیز پیگیری شود.

وی تاکید کرد: ایران و پاکستان با ایجاد اعتماد متقابل قادر بر رفع موانع افزایش تجارت دوجانبه تهاتری، مبادلات کالا، نزدیک شدن همکاری دو کشور و ترویج تماس ساکنان مرزی و مردم هستند.

وزارت دارایی پاکستان به نقل از اسحاق دار افزود: برگزاری اجلاس آتی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و پاکستان تا سه ماه آینده برنامه ریزی شده و دو کشور باید قبل از این اجلاس موانع در همکاری های تجاری را رفع کنند.

در نشست وزرای پاکستانی اعلام شد که رایزنی های اخیر میان تهران و کشورهای غربی، حل و فصل مسائل را با پیشرفت همراه کرده و این تحول باعث اتخاذ یک رویکرد مشترک برای رفع مسائل مربوط به همکاری های تجاری میان پاکستان و ایران نیز خواهد شد.

براساس این گزارش؛ ایران و پاکستان در نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی ۵۰ دستور العمل شامل تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه را بررسی و برای اجرای اقدامات عملی خواهند کرد.

منابع خبری به نقل از کارشناس پاکستان گزارش دادند که دامنه همکاریهای دوسویه اسلام آباد تهران به اجرای پروژه های مشترک در بخش های مختلف به ویژه انرژی، تجارت و اقتصادی توسعه می یابد.

پاکستان به شدت نیازمند به انرژی است و در این خصوص گفت وگوهای مقامات اسلام آباد و تهران در زمینه پروژه های انرژی قابل توجه است.

دو کشور در حال حاضر پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان و انتقال یکهزار مگاوات برق از کشورمان به مناطق مرزی پاکستان از جمله ˈتفتان، کویته و پروژه تامین برق بندر گوادرˈ ایالت بلوچستان را در دستور کار دارند.

رسانه های پاکستانی نوشتند: دولت های ایران پاکستان سال گذشته برای ایجاد چهار گذرگاه جدید مرزی میان دو کشور در مناطق ˈگوادرˈ و ˈپشینˈ و ˈمند و گبدˈ به علاوه ساخت بازارچه مرزی با هدف ترویج فعالیت های اقتصادی و بازرگانی توافق کردند.

صندوق بین المللی پول در آمار قبلی خود در خصوص وضعیت تجارت ایران و شرکای اصلی این کشور، اعلام کرد که پاکستان یازدهمین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

حجم تجارت دوجانبه ایران و پاکستان با وجود امضای توافقنامه تجارت ترجیحی در سال ۲۰۰۴ و عملی شدن آن در سال ۲۰۰۶، افزایش پیدا نکرده است.

صاحبان اقتصاد و نیز جامعه بازرگانان پاکستان بر تعمیق مفاد توافقنامه تجارت ترجیحی با ایران و انعقاد یک توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور تاکید می کنند.

کالاهای عمده صادراتی از پاکستان به ایران شامل غلات، حبوبات، گوشت، صیفی جات، آجیل، پوست مرکبات، پنبه، کاغذ بوده و کالاهای واراتی از این کشور به پاکستان مواد شیمیایی جهت مصارف صنعتی، پلاستیک، سنگ فلز، سوخت های معدنی و روغن می باشد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

21 ساعت ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

1 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

4 روز ago