Categories: اخبار نساجی

وزیر راه خبر داد: اتصال راه آهن و مترو در حومه شهر تهران

 

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اتصال راه آهن با مترو درحومه شهر تهران، گفت: به دنبال تامین منابع مالی پروژه از طریق فاینانس چین هستیم تا با استفاده از پول های نفت بلوکه شده ایران در چین این پروژه ها اجرایی شود.

به گزارش ایرنا،عباس آخوندی در مراسم بازدید از طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، شهرک فرودگاهی و پروژه ساخت مترو در فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: پروژه متروی فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر جدید پرند، پروژه مهم و استراتژیک برای اتصال این فرودگاه به تهران از طریق مترو است که این مسیر خطی ریلی است و با همکاری شرکت مترو و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اجرایی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: متروی فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند ۵۲ کیلومتر طول دارد و مسیر از ایستگاه متروی شاهد شروع شده و سپس به ایستگاه شهرک آفتاب می‌رسد، سپس به ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) می رسد و پس از آن به شهر جدید پرند متصل خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با مدیرعامل راه‌آهن و مدیرعامل مترو برای اتصال راه‌آهن تهران – قم به متروی فرودگاه امام (ره) و ایجاد ایستگاه تبادلی، گفت: با اجرای این طرح مسافر از هر جای تهران که قصد سفر به قم را داشته باشد دیگر نیازی به حضور در ایستگاه راه‌آهن تهران ندارد و می‌تواند از طریق مترو ابتدا به ایستگاه تبادل آمده و سپس آنجا از طریق قطار راه‌آهن به سمت قم جابجا شود.

آخوندی با بیان اینکه از این ایستگاه می توان در زمانیکه مردم قصد سفر به سمت فرودگاه را دارند استفاده کرد، گفت: بررسی‌هایی انجام شده است مبنی بر اینکه از این ایستگاه انشعابی به سمت اسلامشهر و واوان داشته باشیم که در این راستا قرار شد شرکت مترو و شرکت راه‌آهن با هم مطالبه مجددی داشته باشند تا مشخص شود چگونه می‌توان از ایستگاه تبادل اتصالی به سمت واوان و اسلامشهر داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد در حال حاضر آزادراه تهران – قم بار ترافیکی سنگینی دارد بنابراین در نظر داریم هر چه سریع تر وضعیت مسافری راه‌آهن تهران – قم را افزایش دهیم تا بخشی از بار ترافیکی این محور به سمت ریل منتقل شود بنابراین اگر این ایستگاه تبادل عملیاتی شود تسهیل سفر را برای مسافران فراهم می‌کند.

وی با تاکید بر اتصال و یکپارچگی بین را‌ه‌آهن و مترو برای حومه تهران، اظهار داشت: یک سری منابع مالی اولیه برای این پروژه داریم و به دنبال آن هستیم تا این منابع اولیه را با فاینانس چین(پول های بلوکه شده نفت ایران در بانک تجارت شعبه چین) پیوند بزنیم که اگر این موضوع رخ دهد می‌توان استفاده بهینه از این منابع داشت.

آخوندی با اشاره به اینکه در این راستا مطالعات اولیه با بانک و شرکت متروی تهران انجام شد و تا یک ماه آینده مسائل مالی ساماندهی می‌شود، گفت: وقتی مشکلات مالی به سامان رسید تعهد زمانی برای فعال شدن ایستگاه‌ها خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت در هر صورت باید اتصال فرودگاه امام خمینی (ره)‌ به مترو، راه‌آهن و شهر جدید پرند به صورت یکپارچه انجام شود تا خدمات به مردم افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه مطالعات متروی پردیس هنوز انجام نشده است، افزود: در بحث مسافری و بار طبق قانون برنامه پنجم و ماده ۱۶۶ قانون موظفیم که شهر فرودگاهی و منطقه آزاد و ویژه تجاری در کنار فرودگاه امام خمینی (ره) ایجاد کنیم که لازم است در این باره پیگیری‌ها صورت گیرد.

آخوندی با بیان اینکه در گام اول باید حمل‌ونقل هوایی به سیستم ریلی متصل شود سپس اتصال به شبکه جاده‌ای و شهرهای اطراف قم و تهران را داشته باشیم، گفت: به این می‌اندیشم که چگونه می‌توان در شهر فرودگاهی فرودگاه امام موضع تقاضا و ایفای نقش در بازار بین‌المللی پیگیری شده و توسعه یابد.

وزیر راه و شهرسازی ابراز امیداوری کرد که با تحرک‌های وزیر امور خارجه در حوزه بین‌الملل بتوان پشتیبانی خاصی داشت تا با پیاده کردن اندیشه‌ها سهم ایران از تجارت افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه بار و مسافر باید تسهیلاتی فراهم شود، گفت: احتمالاً اینجا مجبور باشیم از سیستم‌های فاینانس بین‌المللی و سیستم‌های سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم‌؛ در هر صورت منابع داخلی برای اجرای این کار محدود است.

آخوندی با اشاره برضرورت تکمیل ترمینال ۲ فرودگاه امام خمینی (ره)‌اظهار داشت:‌این ترمینال ۳.۵ برابر ترمینال یک ظرفیت دارد و حدود ۲۰ میلیون مسافر از این ترمینال سالانه جابه‌جا خواهد شد و در گام بعد باید ترمینال ۳ ساخته شود که این ترمینال نیز ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر خواهد داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ در این باره ارزیابی مقدماتی انجام داده‌ایم تا در طول برنامه ۵ ساله موضوع شهرک فرودگاهی و مناطق آزاد و ویژه تجاری محدوده فرودگاه را طراحی کنیم و این نقشه را به تصویب مجلس برسانیم. البته کلیات آن مصوب مجلس است سپس از این مورد فعالیت اجرایی آغاز می‌شود که امیدواریم با کمک مجلس و همت دولت بتوان حمل‌ونقلی در خور ملت ایران داشت.

در این بازدید رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، معاون شهرسازی و معماری، مدیرعامل شرکت راه آهن و تنی چند از مسئولان وزارت راه، وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

2 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

2 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

3 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

5 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

5 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

6 روز ago