وضعیت کنونی صادرات فرش قابل قبول نیست

   
    معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: ۷۰ هزار بافنده فرش به صورت پاره‌وقت، نیمه و تمام وقت در استان کرمان فعال و ۹۰ درصد این افراد در روستاها مشغول هستند.
   
    “مصطفی زریسفی” ‌ در جلسه ستاد توسعه فرش استان کرمان اظهار کرد: ۸۰ درصد بافندگان فرش استان را بانوان و ۲۰ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند ضمن اینکه تاکنون ۵۰ هزار و ۲۴۰ نفر بافنده شناسنامه‌دار شده‌اند.
   
    معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: تعداد ۳۹ کارگاه کوچک و بزرگ در استان شناسنامه‌دار و تعداد اندکی نیز غیرفعال هستند همچنین تعدادی کارگاه بافندگی غیرمتمرکز، اما با مدیریت متمرکز نیز فعالیت می‌کنند.
   
    بیمه ۲۵ هزار بافنده در سال گذشته
   
    زریسفی تصریح کرد: در سال گذشته دولت برای قالی‌بافان بیمه ازکارافتادگی، بازنشستگی و سلامت مشخص کرد به طوریکه ۴۰ هزار نفر دارای شرایط بیمه و ۲۵ هزار نفر نیز بیمه شده‌اند.
   
    وی با اشاره به دوره‌های آموزشی بِه‌بافی بیان کرد: تاکنون ۱۹۰ دوره بِه‌بافی در دورافتاده‌ترین نقاط استان کرمان برگزار و درپی آن ۷۶۰۰ نفر به صورت رایگان آموزش دیده‌اند.
   
    زریسفی اظهار کرد: از تاریخ ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفندماه سال جاری در شهرستان‌های سیرجان، رفسنجان و کرمان نمایشگاه فرش دستباف برگزار و با هزینه دولت از این نمایشگاه‌ها تبلیغ شد، علاوه بر آن اخیراً با شرکت ۱۱ استان نمایشگاه دیگری در حوزه فرش دستباف در محل حسنیه ثارالله کرمان برپا شد.
   
    وی تاکید کرد: تاکنون به دلایل مختلف فرش به طور مستقیم از استان کرمان صادر نشده است اما با این وجود بیشترین صادرات کرمان در سال ۷۴ و به میزان یک میلیارد دلار بوده‌است.
   
    وضعیت کنونی صادرات فرش قابل قبول نیست
   
    معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در حال حاضر صادرات فرش نسبت به بهترین زمان خود اصلاً قابل قبول نیست به‌گونه‌ای که ۴۷۰ میلیون دلار مبلغ صادرات فرش ایران است که در این زمینه تنها هفت میلیون دلار سهم کرمان است.
   
    زریسفی همچنین تصریح کرد: هم اینک مواد اولیه فرش کرمان را عمدتاً مواد درجه دو تشکیل می‌دهند که این یک مساله حاد محسوب می‌شود.
   
    وی یادآوری کرد: تنها یک سوم کار در حوزه فرش کرمان انجام می‌شود و در این میان مشکلات نقدینگی و عدم حمایت مالی نیز بسیار تاثیر گذار بوده‌اند.
   
    زریسفی افزود: نقشه‌های چند صدساله فرش کرمان منحصر بفرد بوده، اما در هیچ جا ثبت مالکیت معنوی نشده‌اند که این امر زمینه کپی‌برداری را فراهم می‌کند.
   
    معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با بیان اینکه روند تولید فرش از لحاظ کیفیت به صورت افزایشی بوده است خاطرنشان کرد: در استان کرمان سالانه ۱۵۰ هزار و در کشور بیش از شش میلیون متر مربع فرش تولید می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

1 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

1 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago