Categories: اخبار نساجی

وقتی ‘سرطان اقتصادی’ گریبانگیر کشورهای حوزه یورو می‌شود

 

بحران اقتصادی که از چندی پیش گریبان کشورهای اروپایی را گرفته است، هم‌اینک همچون سرطانی به پیکره اقتصاد اروپا افتاده و رکود اقتصادی شدیدی را برای اعضای این حوزه پولی به وجود آورده است.

به گزارش روز سه شنبه سرویس اقتصادی جام نیوز پس از بحران پولی و مالی جهان در سال ۲۰۰۸ و تبعات اقتصادی مخرب آن برای کشورهای دنیا، ابرهای تیره و تار این بحران به سراغ کشورهای اروپایی رفتند و در آسمان این کشورها جای گرفتند تا اروپایی‌ها و کشورهای عضو منطقه یورو را که به نوعی توانسته بودند از بحران پولی و مالی سال ۲۰۰۸ جان سالم به در ببرند، از  نعمت “رکود اقتصادی” بهره‌مند سازند.

اما اینطور که به نظر می‌رسد این ابرها قصد ندارند آسمان کشورهای عضو منطقه یورو را ترک کنند و سایه خود را بر این کشورها پهن کرده‌اند به گونه‌ای که حتی قدرتمندترین اقتصادهای این حوزه پولی نیز از سایه آن بی نصیب نمانده‌اند و اوضاع اقتصادی آنها روز به روز در حال وخامت است.

یونان نخستین کشور اروپایی بود که بحران اقتصادی بر آن سایه افکند و آن را گرفتار تبعات مخرب و ویرانگر خود کرد اما این پایان کار نبود و تب بحران از یونان به کشورها و قدرت‌های حوزه یورو سرایت کرد و اقتصاد آنها را نیز بیمار و آلوده کرد و آنها را گرفتار نوعی “سرطان اقتصادی” کرد، سرطانی که علیرغم نشست‌ها و اجلاس‌های متعدد سران اروپا هنوز درمان نشده و روز به روز میان کشورهای این حوزه ریشه دوانیده و پیشرفته تر می‌شود و سران اروپایی که از زمان آغاز این بحران چندین بار تشکیل جلسه داده‌اند تا علاجی برای درد مشترک خود پیدا کنند، به دلایل مختلف از جمله اختلافات و نگرش‌های متفاوت خود با یکدیگر تاکنون نتوانسته‌اند دارو و درمان کارسازی برای این مرض پیدا کنند و بحران با اثر دومینویی در حال گسترش در تمام اتحادیه اروپا به عنوان سومین نظام اقتصادی مهم جهان است که قطعا بی‌ثباتی‌ مالی در آن اثرات زنجیرواری را بر فعالیت‌های اقتصادی جهان دارد.

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است مسئله اختلاف‌نظر کشورهای اروپایی با یکدیگر در خصوص راهکارهای مقابله با بحران است که مانعی بزرگ در این مسیر محسوب می‌شود.

اغلب رهبران اروپایی و در رأس آنها فرانسه رشد اقتصادی را راه‌ حل بحران حاکم بر کشورهای حوزه یورو می‌دانند حال آنکه برخی دیگر و در رأس آنها “آنگلا مرکل” صدراعظم آلمان ریاضت اقتصادی را چاره کار می‌دانند و دائما با همتایان خود در این خصوص در کشمکش و جدل هستند.

اما این دو گروه نیز نهایتا پس از کشمکش‌های زیاد به این نتایج رسیدند که باید در خصوص یک راهکار مشترک برای حل بحران به توافق برسند و این در نشست چهارجانبه اخیر سران فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در شهر رم نمود پیدا کرد و سران این کشورها نهایتا در خصوص اختصاص کمک ۱۳۰ میلیارد یورویی برای احیای رشد اقتصادی منطقه یورو به ارزش یک درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای اتحادیه اروپا به توافق رسیدند تا شاید از این طریق بتوانند تا حدی کشورهای عضو حوزه پولی یورو را از زیر بار سنگین بدهی‌ها نجات دهند.

علاوه بر این، این نشست که روز جمعه گذشته به پیشنهاد “ماریو مونتی” نخست وزیر ایتالیا برگزار شده بود، مقدمه‌ای برای نشست سران اروپا بود که طی روزهای ۷ و ۸ تیر در بروکسل برگزار خواهد شد؛ نشستی مهم و سرنوشت‌ساز که طی آن رؤسای جمهور و نخست‌وزیران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا برای چندمین بار از زمان آغاز بحران اقتصادی، برای چاره‌اندیشی درباره بحران یورو در شورای اروپا تشکیل جلسه خواهند داد.

سران اروپا قصد دارند طی این نشست چاره‌ای اساسی برای بحران کنونی حاکم بر کشورهایشان بیایند اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که این نشست نیز راه به جایی نخواهد برد و اروپا همچنان در گرداب بحران باقی خواهد ماند و در آن فرو خواهد رفت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها(ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

56 دقیقه ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

1 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

1 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

6 روز ago