پانل تخصصی انجمن صنایع نساجی ایران در اولین روز هفتمین کنفرانس بین المللی برند برگزار شد

 

 

پانل تخصصی با عنوان بررسی اهمیت برندسازی و راهکارهای حمایت از برند در صنایع نساجی، فرش ماشینی و پوشاک در عصر روز شنبه مورخ ۲۸بهمن در سالن سعدی برج میلاد تهران به همت انجمن صنایع نساجی، اتاق بازرگانی و سازمان توسعه تجارت ایران برگزار گردید.

این پانل تخصصی که به ریاست مهندس محمد مروج حسینی، رئیس انجمن صنایع نساجی ایران و به عضویت آقایان دکتر حبیبا، استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران، مهندس افتخاریان رئیس هیئت مدیره انجمن تحقیقات بازاریابی ایران، پروفسور اساد پروویچ، مدرس دانشگاه تهران و سفیر سابق کرواسی در ایران، آقای مهندس محمدرضا رجالی، مدیر عامل شرکت ظریف مصور،آقای مهندس شادان‌پور مدیر عامل فرش بهارستان بیدگل، و آقای مهندس مفیدی استاد دانشگاه آزاد اسلامی و دکترحسن شریفی، دبیر کنفرانس برند برگزار گردید دارای مخاطبانی از مجموعه شرکت‌ها و فعالان صنعت نساجی فرش ماشینی و پوشاک بود.

در ابتدا دکتر شریفی عنوان کردند که در کنفرانسهای قبلی کلیات موضوع برند بیان شده اما دراین کنفرانس سعی بر این بوده است که یک سری مسائل تخصصی برند را مورد بررسی قرار داده و به بررسی دلایل موفقیت و عدم موفقیت برندها بپردازیم. ایشان عدم وجود درک صحیح از برند توسط دولت و بخشهای خصوصی از یک طرف و عدم انتقال تجربه بین بخشهای خصوصی از طرف دیگر را دلیل اصلی مشکلات برندهای ایرانی دانستند.

همچنین دکتر شریفی علت عدم رشد برندهای ایرانی پیش از این را تکیه بر نفت و صادرات نفتی ارزیابی نمودند. آقای مهندس مروج یکی از موانع اصلی ایجاد برند و توسعه آنرا وجود مجموعه‌ای با نام سازمان حمایت از مصرف کننده در وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان نموده و همچنین کپی برداری از برندهای مشهور در صنعت فرش ماشینی و عدم صنعتی شدن پوشاک را دلیل بر عدم ظهور برندهای مشهور پوشاک در کشور دانستند.

ایشان سابقه برند در صنعت نساجی را مربوط به صنعت دستباف دانسته و برند را جزء سرمایه‌های پنهان یک بنگاه معرفی کردند که با سرمایه‌گذاری روی آن در نهایت بر قیمت کالا مؤثر خواهد بود. رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران عنوان کردند که یکی از اصول فعالیتهای اقتصادی در کشور ما پنهان کاری است که ریشه آن عدم رسیدگی و دقت در روش دریافت مالیات از طرف دولت است. ایشان از جمله مشکلاتی که صنایع و بالاخص صنعت نساجی با آن مواجه است را محدود شدن هزینه تبلیغات که یکی از ملزومات شهرت برند است توسط وزارت دارایی دانست.

آقای مهندس حمیدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در سخنرانی کوتاه خود که به درخواست دبیر کنفرانس انجام شد، خواستار ثبت حق مالکیت فکری در برند جهت دفاع صاحب برند از علامت تجاری خود در مقابل موارد کپی برداری شدند.

آقای دکتر حبیبا علامت تجاری را یکی از مهمترین بخشهای حقوق مالکیت صنعتی دانسته و نقش آنرا در تجارت داخلی و خارجی بی بدیل خواندند. ایشان پس از بیان تاریخچه علامت تجاری در ایران و جهان به مواردی از علائم نوین تجاری از جمله بو و صدا اشاره کردند. همچنین اظهار داشتند که در دنیا هیچ دولتی حامی برندها نیست بلکه هر برند خود باید پلیس خود بوده و مهمترین حمایت از علامت تجاری ثبت و بکارگیری از آن است.

از عناوین مهم سخنرانی آقای مهندس افتخاریان در این پانل تشکیل کنسرسیوم صادراتی برای بنگاههای کوچک- متوسط بود، که تنها راه نجات برند آنها از زوال و یا عدم شهرت می‌باشد.

پروفسور اساد پروویچ نیز پس از بیان تعاریفی از برند مشکلات برندسازی در ایران، دلایل موفقیت برندهای برتر جهان، اهمیت حمایت از برند و چگونگی رسیدن به این مهم را مورد تحلیل قرار دادند. پس از ایشان آقای مهندس رجالی به تشریح چهار پله برندسازی و سیر تکاملی برند ظریف مصور پرداختند.

دکتر واعظ، نماینده شرکت جامه پوش آرا مشکلات اصلی پوشاک کشور را به دو دسته‌ی نبود استراتژی صنعتی در سطح کلان کشور به عنوان تهدید داخلی و وجود کشورهای رقیب از جمله چین و ترکیه با برندهای پرآوازه به عنوان تهدید خارجی تقسیم بندی نمودند.

دکتر جندقیان نیز پس از بیان چالشهای برندیگ صنعت فرش کاشان و آران و بیدگل، لازمه جهانی شدن برند فرش ایران را باور داشتن قابلیت های خود در این صنعت عنوان کردند. در پایان رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ابراز امیدواری کردند که در جلسات آتی به بیان دلایل عدم موفقیت و بعضاً زوال برندهای مشهور ایرانی خواهند پرداخت. پس از آن نیز به سؤالات حاضران پاسخ دادند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago