اخبار نساجی

کمبود نقدینگی حلقه گم شده صادرات شکلات

 

 

مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان محصولات شیرینی و شکلات یکی از اساسی ترین معضلات پیش روی توسعه صادرات این محصولات از کشور است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاره خبرنگاران، ایران هم اکنون در بخش تولید شیرینی و شکلات هم به لحاظ کیفیت و هم کمیت توانایی قابل ملاحظه ای در صادرات دارد. اما این توانایی به لحاظ کمبود و نبود نقدینگی مناسب نتوانسته آنطور که باید در کسب سهمی از بازار جهانی شیرینی و شکلات داشته باشد.

بر اساس این گزارش، شیرینی و شکلات از جمله کالاهایی است که از بازار خوبی در سطح جهان برخوردار است  به طوریکه در ۵ ماه نخست سال جاری میزان صادرات شکلات و شیرینی از کشور ما ۵ درصد افزایش یافته و پیش بینی ها حکایت از این دارد که این رقم تا پایان سال به ۱۵ درصد افزایش می یابد.

براساس این گزارش محمدرضا رمضانی، تولیدکننده شیرینی و شکلات با بیان اینکه افزایش کمی تولیدات شیرینی و شکلات در داخل طی سالهای گذشته مصرف کننده داخلی را از مصرف تولیدات خارجی تا حدود زیادی بی نیاز کرده اظها داشت: تولیدات داخلی در بخش شیرینی و شکلات از نظر کیفیت کاملا قابل رقابت با کشورهای مطرح است و دلیل این مدعا صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی و حتی آمریکا و کانادا است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رمضانی اظهارداشت: در صورتیکه کمبود نقدینگی تولیدکنندگان در صنعت شیرینی و شکلات برطرف شود می توان با جرات بیان کرد که میزان رقابت پذیری شکلات و شیرینی در سطح بازارهای جهانی صد در صد افزایش می یابد.

امیرحسین مهرجو دیگر تولیدکننده شیرینی و شکلات درخصوص رقابت پذیری این محصولات نسبت به مشابه خارجی می گوید: صنعت شیرینی و شکلات کشور ظرفیت بالقوه ای در کسب درآمدهای ارزی بالا از بازارهایی جهانی دارد و این امر باید سر لوحه کار برنامه ریزان اقتصادی و صنعتی کشور جهت توسعه صادرات غیر نفتی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بازگشت سرمایه در صنعت تولید شکلات و شیرینی زمان کوتاهی است و این مساله سبب می شود تا انگیزه سرمایه گذاری در صنعت یاد شده بیش از پیش افزایش یابد.

لازم به ذکر است سال گذشته به دلیل کمبود نقدینگی، بسیاری از کارخانجات این صنف با کمترین ظرفیت به تولید خود ادامه داده و تا حدود زیادی مجبور به تعدیل نیرو شده اند که البته این  امر تاثیر مستقیمی بر اقتصاد و اشتغال زایی جامعه داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×