Categories: اخبار نساجی

پایداری صنایع، وابسته به بیمه است

اختصاصی/ صنعت بیمه کشور یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که علاوه بر کارکرد اقتصادی، در پیشگیری و مدیریت خطر و نیز تامین ایمنی و آرامش‌خاطر برای فعالان اقتصادی نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

به‌عبارتی،‌ بیمه وظیفه دارد به بهترین شکل به انباشت سرمایه و تحرک‌پذیری عوامل تولید کمک کند و مخاطره فعالیت‌های اقتصادی را پایین بیاورد. به این ترتیب، به گفته کارشناسان صنعت بیمه، نقش بیمه در پایداری و فعالیت بخش‌های اقتصادی بخصوص بخش‌های صنعتی که همواره با خطرات بسیاری مواجه هستند بسیار حائز اهمیت است.
در این رابطه سیاوش سعیدیان عضو هیات مدیره و معاون فنی بیمه ایران معتقد است: ‌با توجه به ماهیت و اهدافی که صنعت بیمه در پوشش ریسک بخش‌های مختلف دنبال می‌کند، ادامه فعالیت واحدهای صنعتی بدون پشتوانه بیمه مقدور نخواهد بود. به عبارتی نقش بیمه در واحدهای صنعتی به‌گونه‌ای است که پایداری صنایع و استمرار فعالیت آنها به پوشش بیمه بستگی دارد و نقش بسیار مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند.
او با تاکید بر ضرورت داشتن بیمه برای واحدهای صنعتی اظهار کرد: با توجه به اینکه خطرات واحدهای صنعتی طبیعتا نسبت به واحدهای غیرصنعتی بیشتر است، به این ترتیب نیاز به داشتن پوشش بیمه به مراتب برای واحدهای صنعتی بیشتر است.
او افزود: واحدهای صنعتی به لحاظ اینکه با ماشین‌آلات بیشتری سر و کار دارند و احتمال خطرپذیری شان افزایش می‌یابد به این ترتیب، صاحبان واحدهای صنعتی باید برای استمرار
فعالیت شان و اینکه بتواند از خطرات ناشی از نوع فعالیت‌شان در امان باشند ریسک‌شان را به شرکت‌های بیمه‌ای انتقال دهند که البته این یک اصل کلی است.
وی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی با توجه به نوع کاربری  که‌دارند باید نیازهای بیمه‌ای‌شان را مشخص و برای خریداری بیمه‌نامه اقدام کنند، گفت: یکی از پوشش‌های بیمه‌ای که در تمامی صنایع مشترک است؛ بیمه منابع نیروی انسانی است که در واقع از جهت بیمه‌های عمر و حوادث و همچنین درمان باید مورد توجه قرار گیرد.
سعیدیان در ادامه یاد‌آور شد: تمامی صنایع نیاز به پوشش بیمه آتش‌سوزی نیز دارند که در موارد خطرات حریق و انفجار بیمه بتواند این ریسک را پوشش دهد تا واحد صنعتی متضرر نشود.
او همچنین به بیمه‌های مهندسی اشاره کرد و گفت: واحدهایی که در حال ساخت و تاسیس هستند نیاز به بیمه‌های مهندسی و تمام خطر دارند که در این راستا بتوانند ریسک‌شان را به شرکت‌های بیمه‌ای واگذار کنند. به گفته وی بیمه‌های باربری و حمل‌ونقل نیز از دیگر پوشش‌های بیمه است که فعالان واحدهای صنعتی باید به آن توجه کنند.
عضو هیات‌مدیره و معاون فنی بیمه ایران با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای پوشش ریسک را می‌پذیرند تا احتمال وقوع حادثه در آینده را پوشش دهند، گفت: به این ترتیب شرکت بیمه متعهد است که آن خسارت را پرداخت کند و یکی از وظایف آن ایفای تعهدات، پرداخت خسارت و ارائه خدمات پس از فروش است.
او معتقد است شرکتی که خدمات پس از فروش مناسب ارائه ندهد نمی‌تواند در صنعت بیمه موفق باشد، به این ترتیب یک شرکت بیمه معتبر باید توان مالی مناسب، توان تخصص فنی و شبکه فروش مناسب برای ارائه خدمت به واحدهای صنعتی و مردم داشته باشد و نیاز این بخش‌ها را برآورده کند.
قدرت‌الله اسدی، مدیرعامل بیمه توسعه نیز به نقش صنعت بیمه در بخش‌های صنعتی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به خطراتی که واحدهای صنعتی و تولیدی را تهدید می‌کند پوشش بیمه به‌عنوان یک ضرورت مطرح است اما با این حال در این بخش‌ها کمتر به داشتن ابزارهای بیمه‌ای توجه شده است.
او با تاکید براینکه‌ صاحبان صنایع در بسیاری از مواقع از مزیت‌های پوشش ابزارهای ‌بیمه‌ای بی‌خبرند، ‌افزود: یکی از پوشش‌های بیمه‌ای که برای هر صنعتگری لازم است داشتن بیمه مسوولیت است چون این نوع بیمه، مسوولیت مدنی بیمه‌‌گذار را در مقابل کارکنان، تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد، اما این در حالی است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی بخصوص بنگاه‌های کوچک کمتر تمایل به استفاده از این نوع بیمه‌نامه را دارند. اسدی در ادامه با تاکید براینکه صنعتگران باید بدانند که وقتی سرمایه خود را تبدیل به تجهیزات تولیدی می‌کنند حفاظت از این ابزار حفاظت از سرمایه آنها محسوب می‌شود، اظهار کرد:‌ اما نکته اینجاست که با وجود ریسک قابل توجه‌ای که برخی از بنگاه‌ها در مورد آتش‌سوزی دارند معمولا دیر به فکر استفاده از این نوع بیمه می‌افتند که در این راستا استفاده از بیمه‌های آتش‌سوزی باید در اولویت این بخش‌ها قرار گیرد.
او بیمه آتش‌سوزی را از بیمه‌های بسیار مهم برای واحد‌های تولیدی و صنعتی عنوان کرد و یادآور شد که ‌برای حراست از کارخانه و ابزار کار صاحبان صنایع باید به داشتن بیمه‌های آتش‌سوزی توجه ویژه داشته باشند.
به گفته اسدی، خلأهای موجود در بخش‌های تولیدی و صنعتی و اقبال محدود از برخی بیمه‌نامه‌ها ناشی از نبود آگاهی از مزیت‌های ابزارهای متفاوت و حتی از وجود آنهاست گفت: به نظر می‌رسد با حذف پوشش‌های بیمه‌ای فرسوده و جایگزینی ابزارهای جدید که با نیازهای روز همخوانی دارد می‌توان ضریب نفوذ بیمه در کشور را افزایش داد و فرهنگ بیمه را تعالی بخشید.
موســی‌رضا، مدیرعامــل بیمه میهن هم درباره نقش بیمه در کاهش خطرپذیری بنگاه‌های اقتصادی گفت: وظیفه شرکت‌های بیمه مدیریت ریسک است و بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی می‌‌توانند با واگذاری ریسک‌هایی که با آن مواجه هستند با اطمینان بیشتری به فعالیت اقتصادی‌شان بپردازند. وی تصریح کرد: اما با توجه به این مهم، همچنان شاهد خلأ پوشش بیمه‌ای مناسب در برخی از واحدهای صنعتی هستیم که در این زمینه باید گام‌های اساسی برداشته شود.
وی افزود: به جرات می‌توان گفت که هر فعالیت اقتصادی در کشور قابلیت بیمه‌شدن را دارد، اما این امر ارتباط مستقیمی با میزان خطرات و نرخ حق بیمه‌‌های آنها دارد. موسی‌رضا با اشاره به این‌که برخی بیمه‌ها خطرات ریسک و حق بیمه‌های بالایی دارد، افزود: بسیاری از فعالان اقتصادی به دلیل هزینه‌های بالایی که بابت خرید بیمه‌نامه برای پوشش خطرات‌، تجهیزات و ماشین‌آلات و… باید بپردازند، نسبت به پوشش‌های بیمه‌ای در این زمینه توجهی نمی‌کنند. او تاکید کرد: به نظر می‌رسد که حق بیمه‌ای که بیمه‌گذاران در قبال خسارتی که شرکت‌های بیمه‌ای زمان بروز حادثه پرداخت می‌کنند ناچیز است و نباید در این خصوص از داشتن پوشش بیمه ممانعت کنند.مجید یزدانی، یکی از کارشناسان صنعت بیمه نیز دراین رابطه با تاکید براینکه صنایع و بنگاه‌های اقتصادی به عنوان سرمایه ملی محسوب می‌شوند و باتوجه به این اهمیت باید اموالشان را بیمه کنند، گفت: چون در زمان وقوع حادثه این امر هم به فعالیت بنگاه هم به اقتصاد کشور ضربه خواهد زد.
او با تاکید براینکه بسیار از بخش‌های اقتصادی با توجه به فعالیتی که دارند خطرات زیادی آنها را تهدید می‌کند، گفت: اما با توجه به این موضوع برخی از بخش‌ها هستند که هنوز دارای پوشش بیمه نیستند که یکی از دلایل آن‌ را می‌توان بی‌توجهی فعالان این بخش‌ها به داشتن پوشش بیمه دانست.
یزدانی افزود: بسیاری از افراد هنوز داشتن بیمه را به عنوان یک ضرورت نمی‌دانند و به همین دلیل هم به آن توجهی نمی‌کنند که به نظر می‌رسد با اتخاذ تدابیر باید در این زمینه گام‌های اساسی برداشته شود.
این کارشناس صنعت بیمه معتقد است: برای اینکه بتوانیم از سرمایه‌های ملی محافظت کنیم و بیمه را در بخش‌های اقتصادی توسعه دهیم، داشتن این نوع بیمه‌ها باید برای واحدهای صنعتی اجباری شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گزارش صنعت نساجی و پوشاک ترکیه

نویسنده: دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه آشنایی با صنعت نساجی و پوشاک…

10 ساعت ago

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

5 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

5 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

5 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

5 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

6 روز ago