Categories: اخبار نساجی

پتروناس هم از صنعت نفت ایران خداحافظی می کند؟

 

انرژی – واحد پالایشگاه انگن شرکت نفت پتروناس مالزی مستقر در آفریقای جنوبی کلیۀ واردات نفت خام خود را از ایران قطع می کند.

محسن روحی صفت: واحد پالایشگاه انگن شرکت نفت پتروناس مالزی مستقر در آفریقای جنوبی روز چهارشنبه ۱۶ فروردین اعلام داشت بدنبال تصمیم گیری مبنی بر اینکه تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده است، ریسکی برای امنیت تأمین نفت خود ایجاد می کند، کلیۀ واردات نفت خام خود را از ایران قطع نمود. انگن، دومین پالایشگاه بزرگ در آفریقای جنوبی و بزرگترین خریدار نفت ایران در آفریقای جنوبی، معمولاً ۸۰ درصد ظرفیت ۱۳۵ هزار بشکه نفت خام خود را از ایران می خرید و مالک اصلی با اکثر سهام آن شرکت نفت ملی مالزی موسوم به پتروناس می باشد.

داتوک شمسول اظهر عباس، مسئول ارشد اجرایی این شرکت طی مصاحبه ای در مورخ ۱۱ فروردین اعلام داشت به خاطر تحریم های اعمال شده، پالایشگاه انگن تحت فشار شدید قرار گرفته تا واردات نفت ایران را متوقف سازد. نامبرده اعلام داشت انگن بدنبال منابع جایگزین گشته ولی تاکنون آن را بدست نیافته است.

شایان ذکر است اوباما رئیس جمهور آمریکا مورخ ۱۲ فروردین قانونی را به امضاء رساند که هر بانک خارجی که با بانک مرکزی ایران معامله نمایند را از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم نماید. چنانچه کشوری طی ۶ ماه سال جاری میلادی کاهش قابل توجه در واردات نفت خام خود از ایران انجام ندهد، آمریکا می تواند جریمه ای علیه آن کشور اعمال نماید. گفتنی است شرکت تولیدکنندۀ فرآورده های نفتی ساسول آفریقای جنوبی ماه گذشته ۲۰ درصد کل واردات خود از ایران را لغو نموده و اعلام داشت جایگزین نفت خام ایران را بدست آورده است.

پالایشگاههای دیگر در آفریقای جنوبی مانند شرکت بی پی انگلیس و شرکت شوران آمریکایی از نفت ایران استفاده نمی کنند ولی شرکت شل که یکی از مشتریان نفت ایران است، اعلام داشته که از تحریم آمریکا اطاعت خواهد نمود.
دولت آفریقای جنوبی در تلاش است تا تضمین نماید هزینۀ بیشتر نفت غیرایرانی تأثیر منفی به پالایشگاه انگن، اقتصاد آفریقای جنوبی و اقتصاد منطقه نداشته باشد. نلیسوه مگوبانه، مدیرکل دپارتمان انرژی این کشور به تازگی طی صحبت توجیهی با رسانه های گروهی در پریتوریا اعلام داشت: پالایشگاهها با ذخایر کم دست و پنجه نرم می کنند. وی افزود: هزینه ای برای تغییر یا تبدیل کردن تأسیسات پالایشگاه تا بتواند سوخت غیرایرانی را به کار ببرد ۳۰۰ میلیون راند یا ۳۹ میلیون دلار آمریکایی تخمین زده می شود.( نئواستریت تایمز، ۵ آوریل)

لازم به یادآوری است شرکت پتروناس بزرگترین شرکت مالزی که فعالیت عمده اش در زمینه نفت و گاز در داخل مالزی و خارج این کشور است دارای روابط نزدیکی با شرکت ملی نفت ایران در سالهای گذشته بود. پتروناس طی سالهای اخیر درخواست داشته تا به نحوی در پروژه های نفتی ایران شراکت داشته باشد. چند سال قبل این شرکت به همراه یک شرکت بزرگ روسی موفق شدند نظر ایران را برای مشارکت در یکی از پروژه های نفتی ایران در خلیج فارس بدست آورند اما چندی نگذشت که تشدید تحریم ها آنان را مجبور نمود از این پروژه ها چشم پوشی کنند .

بنا به اظهار برخی مقامات پتروناس همکاری ها و مشارکت شرکت های نفتی آمریکائی در برخی پروژه های مشترک با پتروناس در مالزی و دیگر کشور ها آنان را وادار به خروج از ایران کرده است. این شرکت مالزیائی اقدام به واردات نفت به مقدار حدود ۵۰ هزار بشکه از ایران می نمود که قرارداد آن تا ماه فروردین ۹۱ بوده است. این مقدار نفت خام وارداتی پتروناس به پالایشگاه هائی تحویل داده می شد که پتروناس در خارج از مالزی سهام عمده ای داشت و بخش کمی از آن که حدود ۱۰ هزار بشکه می شد به پالایشگاه داخل مالزی وارد می گردید.

*کارشناس آسیا

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago