Categories: اخبار نساجی

پرداخت ۱۴۳ میلیارد تومان یارانه تولید در سه ماهه نخست امسال

 

 معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت از پرداخت ۱۴۳ میلیارد تومان از یارانه بخش تولید در سه ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: از این میزان یارانه پرداختی ۵۰ میلیارد تومان برای صادرات غیرنفتی، ۸۳ میلیارد تومان به واحدهای سیمانی مازوت سوز و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای اصلاح ساختار کارخانجات قند اختصاص یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، علی یزدانی روز شنبه و در آستانه روز صنعت و معدن در جمع خبرنگاران، افزود: در بودجه سال جاری بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای تولید، حمل و نقل و گردشگری پیش بینی شده که حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش تولید است.

وی در خصوص ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در سال ۹۱ ارزش افزوده بخش صنعت منفی ۸.۵، بخش معدن منفی ۲.۵ و بخش تجارت منفی ۸.۹ درصد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اما میزان ارزش افزوده بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۳ به ترتیب به ۶.۷ ، ۹.۸ و ۳.۷ رسید که حاکی از تلاش جمعی است که در کشور رخ داد.

یزدانی سپس از تعدد مراسم و جشن های برگزاری گرامیداشت روز صنعت، معدن و تجارت انتقاد کرد و گفت: تعدد مراسم به هیچ وجه به صلاح نظام و کشور نیست و تمام دستگاههای ذیربط باید در این مراسم تجدیدنظر کنند و ضروری است تا بسیاری از این مراسم و جشن ها با یکدیگر ادغام شود.

وی در ادامه با اشاره به مراسم روز اصناف در اول تیرماه و همچنین مراسم روز صنعت و معدن در دهم تیرماه هر سال، افزود: بنا داریم این دو روز را در یک روز ادغام کرده و تنها یک مراسم برای این دو مناسبت برگزار کنیم.

رییس ستاد بزرگداشت روز صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به برگزاری این روز گفت: روز صنعت، هرساله در تاریخ ۱۰ تیرماه برگزار می شود که امسال به دلیل همزمانی با روز چهارشنبه و جلسه هیات دولت، الزاما این مراسم در روز سه شنبه برگزار خواهد شد.

یزدانی افزود: همایش نکوداشت روز صنعت و معدن، با حضور یک هزار واحد صنعتی، معدنی و نمایندگان تشکل های وابسته و مقامات استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

وی بااشاره به نحوه معرفی واحدهای نمونه نیز گفت: طی جلسات متعدد، فرم ها و معیارهای انتخاب واحدهای نمونه بازنگری شد و درمجموع، ۲۸۳ واحد صنعتی ، معدنی و پیشکسوت نمونه انتخاب شده اند که از این تعداد واحدها، ۱۳۲ واحد مربوط به واحدهای صنعتی؛ ۱۰۰ واحد طرح های معدنی و اکتشافی و ۵۱ طرح معدنی انتخاب شده اند.

رئیس ستاد بزرگداشت روز صنعت با اشاره به انتخاب نهایی واحدهای نمونه نیز تصریح کرد: اما پس از ارائه مجموعه ای از منتخبان، این واحدها در قالب سه کمیته بررسی و در نهایت تعداد ۱۵ واحد نمونه انتخاب شد.

وی درباره این واحدها و ماهیت آنها، اظهار داشت: از این تعداد واحد نمونه، ۶ واحد صنعتی، ۵ واحد در حوزه معدن، یک واحد در حوزه طرح و ۲ واحد در حوزه پیشکسوتان صنعتی و یک واحد نیز از پیشکسوتان معدنی هستند و از سوی دیگر یک شهرک صنعتی نمونه و یک واحد تولیدی نیمه دولتی که تنها مدیریت کلان آن با دولت می باشد نیز انتخاب شده اند.

یزدانی درباره شاخص های انتخاب افراد برگزیده نیز گفت: میزان تولید، فروش، تعداد شاغلین، هزینه های مصروف در بخش های آموزش و تحقیقات، صرفه جویی در حامل های انرژی، گواهینامه های معتبر و مشتری مداری در صدر بررسی ها برای انتخاب واحدهای برتر بوده است.

وی با اشاره به آمار واحدهای صنعتی در کشور گفت: حدود ۸۵ هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در کشور فعال هستند که ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند که بخشی از این تعداد طرح های بالای ۵۰ درصد پیشرفت بوده اند که در یک سال آینده توانایی ایجاد ۳۳۵ هزار شغل مستقیم را در کشور دارند.

یزدانی همچنین به مزیت های انتخاب این واحدها اشاره و تصریح کرد: زمانی که این واحدها از فیلترهای مختلف وزارتخانه گذر کرده اند به عنوان یک برند تلقی می شوند که این واحدها در ادامه راه خود در مسیر دریافت تسهیلات با بانک های عامل نیز می توانند تعامل بهتری را داشته باشند، زیرا برند بودن برای تعامل با بانک ها، یک امتیاز است.

وی اضافه کرد: همچنین اعتباری از درآمد هدفمندی یارانه ها به وزارت تخصیص یافته که این واحدها می توانند این مبلغ را در ادامه راه از صندوق توسعه ملی دریافت کنند؛ این صندوق در چارچوب پرداخت را به بانک های عامل معرفی می کند و بسیاری از این واحدها، پس از گذر از گلوگاه وزارتخانه و معرفی به بانک ها، می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

10 ساعت ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

10 ساعت ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

1 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

1 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

5 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

5 روز ago