خانم سلیمانی- تهران- خانه دار
چندی پیش با مراجعه به یک فروشگاه فرش در یکی از مراکز بزرگ فروش فرش تهران اقدام به خرید فرش ماشینی ۷۰۰ شانه کردیم که فروشنده به ما فاکتوری ارائه نکرد. پس از مدتی که به دلیل پرز دهی زیاد فرش به فروشنده مراجعه کردیم برخورد بسیار بدی داشتند و بی احترامی و فحاشی نمودند. لطفاً راهنمایی کنید چطور می توانم از این واحد صنفی شکایت کنم و یا فرش بی کیفیت را تعویض نمایم؟
پاسخ جهان فرش: ضمن تشکر از تماس شما با مجله جهان فرش توصیه می کنیم در ابتدا مطمئن شوید که آیا واحد صنفی مورد نظر شما عضو اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران هست یا خیر. در این موارد مسئول رسیدگی به شکایات مشتریان اتحادیه خواهد بود و خود را موظف می داند تا احقاق کامل حقوق مشتریان مساله را پیگیری نماید. به همین دلیل همیشه به خریداران محترم فرش ماشینی توصیه می کنیم در هنگام خرید فرش فقط به فروشگاه های دارای پروانه کسب و عضو اتحادیه مراجعه نمایند تا در صورت بروز مشکلات این چنینی اتحادیه بتواند وارد عمل شود. شما می توانید با دفتر اتحادیه به شماره ۷۷۶۵۴۲۱۲ و ۷۷۵۳۵۴۷۵ تماس حاصل نمائید و طرح شکایت کنید تا پس از رسیدگی با واحد صنفی متخلف برخورد شود. ضمناً در مواردی مانند فحاشی فروشنده و واحد صنفی علاوه بر اتحادیه ها، سایر مراجع قانونی مانند کلانتری و مراجع قضایی مسئولیت رسیدگی خواهند داشت.

 

آقای اطیابی- تهران
وقتی برای خرید فرش به فروشگاه های فرش مراجعه می کنیم برخی از فرش ها و کارخانجات تولید دارای نشان استاندارد کالا نیستند اما فروشندگان می گویند فرقی بین شرکت های استاندارد و غیر استاندارد وجود ندارد و حتی برخی موارد فرش های بدون استاندارد مرغوب تر هستند، آیا در مورد فرش ماشینی دارا بودن استاندارد اجباری است؟ آیا می توان به کیفیت فرش های بدون نشان استاندارد ملی ایران اعتماد کرد؟
پاسخ جهان فرش: آنچه مسلم است نشان استاندارد ملی برای کلیه کالاهای تولیدی الزامی است و قطعاً خرید کالاهای دارای نشان استاندارد توصیه می شود. البته لازم به ذکر است که در سال های اخیر به دلیل رقابت شدید در بازار فرش ماشینی کشور و رقابتی بودن قیمت و کیفیت اغلب فرش ها و برندهای موجود در بازار جدای از داشتن یا نداشتن نشان استاندارد از تولیدات بسیار مرغوبی برخوردار هستند. در سال های اخیر روند اخذ نشان استاندارد توسط واحدهای تولیدی فرش به شدت رشد داشته و امیدواریم در آینده نزدیک همه تولیدکنندگان موفق به اخذ این نشان بشوند. برخی از کارشناسان و تولیدکنندگان اعتقاد دارند بهترین استاندارد، حضور در بازار بسیار رقابتی و سخت فرش ماشینی کشور است و نیازی نیست که سازمان استاندارد و با تحمیل هزینه های زیاد به شرکت ها نشان استاندارد را صادر کند. البته این تنها یک نظر است. ما به شما توصیه می کنیم برای اطمینان خاطر و جلوگیری از مشکلات احتمالی حتماً اقدام به خرید فرش های استاندارد از فروشگاه های معتبر عضو اتحادیه نمائید.

آقای خان محمدی- کاشان
ماه گذشته در سفری به کشور عراق در یکی از بازارهای شهر کربلا فرش های ماشینی ایرانی را مشاهده کردم که دارای کیفیت بسیار پایین و مواد نامرغوبی بود و حتی فروشندگان هم میل به فروش آن نداشتند چه برسد به خریدار. واقعاً چرا این گونه محصولات به خارج از کشور صادر می شود؟ کدام نهاد مسئول جلوگیری از بین رفتن آبروی فرش ایران در کشور همسایه است؟ آیا آقایان فکر نمی کنند که با صادرات کالاهای بی کیفیت و ارزان به عراق و افغانستان و کسب سودهای آنی چه خیانتی به این کشور می کنند؟ چرا اتحادیه در این زمینه نظارتی ندارد؟ چرا اتحادیه برای جلوگیری از صادرات فرش های ماشینی نامرغوب که گاهاً توسط برخی از همین اعضای صنف و بنکداران بازار صورت می گیرد جلوگیری نمی کنند؟
پاسخ جهان فرش: متاسفانه در سال های اخیر در بازارهای صادراتی سطح پایین تر مانند عراق و افغانستان که فرش های بسیار ارزان قیمت را طلب می کنند شاهد حضور شرکت های تولید کننده ایرانی بوده ایم که با صادرات فرش ماشینی بی کیفیت، ذهنیت بدی نسبت به فرش  ایرانی ایجاد کرده اند. متاسفانه نظارت و کنترل مناسبی بر روی صادرات به این کشورها وجود ندارد و این موجب ایجاد مشکلاتی شده است. در این زمینه اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران دارای قدرت تصمیم گیری و اجرا نیست و به نظر می رسد گمرکات کشور و اداره استاندارد باید نظارت دقیق تر داشته باشند. در اینکه بازار کشورهای فوق الذکر فرش های ارزان را طلب می کنند شکی نیست اما این فرش ها نیز باید دارای یک سری مشخصات و استانداردهای اولیه باشد تا منجر به بدنامی فرش های ایرانی در بازارهای خارجی نشود.
قطعاً توصیه ما به صادرکنندگان عزیز این است که صادرات یک پروسه طولانی مدت و نیازمند داشتن استراتژی مدون است. توجه به سودهای آنی تنها موجب بسته شدن مرزهای این کشورها به  سوی تمام کالاهای ایران خواهد شد و صادر کننده را نیز به اهداف واقعی و منافع قابل توجه نخواهد رساند.

 

خانم زهرایی- مشهد
خوشبختانه یا متاسفانه این سال ها طرح های فرش خیلی زیاد و زیبا شده اما خانواده ها زیاد نمی توانند با مبالغ زیادی که برای خرید فرش ماشینی می دهند آن را زود به زود عوض کنند. چرا این فرش های جدید اینقدر گران است؟ چرا فرش های ارزان تر با طرح های جدید تولید نمی شود؟
پاسخ جهان فرش: در سال های اخیر به سرعت صنعت فرش ماشینی به یک صنعت مدرن تبدیل شده و آخرین تکنولوژی های روز دنیا وارد ایران شده است. یکی از دلایل گران شدن فرش ها هزینه های بالای ماشین آلات جدید است. با گران شدن ارز و مشکلات تحریم، قیمت مواد اولیه تولید فرش مانند نخ جوت، نخ اکریلیک و … به شدت افزایش یافت و قیمت تمام شده فرش های تولیدی نیز سیر صعودی شدیدی پیدا کرد.
اما باید به این نکته توجه کرد که تولید فرش های بسیار با کیفیت با آخرین تکنولوژی ای دنیا جوابگوی نیاز بخشی از بازار است و تولید کننده نباید از تولید سایر محصولات متنوع و ارائه آن به بازار غافل شود. همانطور که به خوبی اشاره کردید جای بازار فرش های ارزان قیمت و به روز  با طرح های جدید و جذاب در ایران به شدت خالی است. متاسفانه بازار تولید فرش در ایران بیش از ۸۰ درصد بر روی بافت فرش های اکریلیک تمرکز دارد که قاعدتاً به دلیل قیمت بالای اکریلیک فرش نیز بسیار گران تمام می شود در حالی که الیافی مانند پلی پروپیلن و پلی استر در فرش کاربرد بسیار زیادی در سایر کشور ها دارد. اینکه در اروپا و سایر نقاط جهان اکریلیک کمتر استفاده می شود این  نیست که آن ها فرش با کیفیت را دوست ندارند بلکه تنها یکی از دلایل آن این است که امروزه در تمام نقاط جهان مد و دکوراسیون داخلی منزل به شدت در حال تغییر و جذاب شدن است و همه دوست دارند فرش ها و دکوراسیون خود را با طرح های جدید و به روز تر همراه کنند.
مشکل دیگر در این بین بحث طراحی است. از آنجائی که اغلب شرکت های تولیدی فرش ماشینی واحدهای طراحی به روز و مجهز ندارند ترجیح می دهند بهترین طرح ها، نقشه ها و رنگ بندی خود را بر روی فرش های با تراکم بالا، با کیفیت و الیاف اکریلیک روانه بازار کنند که حاشیه سود بالاتر و تضمین شده ای داشته باشند. به هر حال تولیدکنندگان باید بیشتر به نیاز مشتریان برای فرش های زیبا و ارزان پاسخ دهند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

علی همتی، کارآفرین برتر استان تهران در همایش صنعت و معدن

علی همتی: کارآفرین برتر تهران در همایش تجلیل از تولیدکنندگان صنعت و معدن پیشرفت و…

6 ساعت ago

حضور ۱۲۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور در نمایشگاه صنعت نساجی

سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی ایران دیروز (۲۹ مردادماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران…

1 روز ago

تغییرات جدید در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان های تجاری پوشاک ایران

اخیرا به استناد ماده ۲۷ اساسنامه تشکل ها تغییراتی در هیات مدیره انجمن دارندگان نشان…

2 روز ago

کیفیت کالاهای نساجی به کیفیت آب وابسته است

همانطور که کیفیت آب مصرفی روزانه ما بر روی سلامت ما تاثیر مستقیم و مهمی…

3 روز ago

شماره ۸۷ مجله نساجی کهن ویژه نامه مردادماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 87 مجله نساجی کهن استراتژی جدید شرکت…

7 روز ago

گواهینامه های استاندارد فرش ماشینی

موسسه تحقیقات فرش و کفپوش OETI اتربش (0534 :NB) از مراکز شناخته شده اتحادیه ارویا…

1 هفته ago