Categories: اخبار نساجی

پست‌بانک و بانک رفاه واگذار می‌شوند

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در بیست و دومین همایش سیاست‌های پولی و بانکی گفت: اقتصاد ایران دومین رشد بالای اقتصادی در خاورمیانه را کسب کرده و به زودی دو بانک رفاه و پست‌بانک واگذار می‌شوند.

به گزارش فارس؛ سید‌شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در بیست و دومین همایش سیاست‌های پولی و بانکی افزود: سه بانک بزرگ ملت، تجارت و صادرات خصوصی شده و امروز دارای سهامداران خرد و خصوصی است و به زودی دو بانک رفاه و پست بانک واگذار می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال رشد است گفت: حجم تولید ناخالص داخلی از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ از ۲۴۱ میلیارد دلار به ۴۸۲ میلیارد دلار یعنی دو برابر افزایش یافته و براساس آخرین مطالعات ایران یکی از دو قطب پیشرفت اقتصادی در خاورمیانه به شمار می‌رود.

سخنگوی اقتصاد دولت گفت: حجم تولید ناخالص داخلی ایران براساس برابری قدرت خرید از مرز هزار میلیارد دلار گذشته و میزان سرمایه‌گذاری خارجی از ۱۶۰۰ میلیون دلار در سال ۸۶ به رقم بی‌سابقه ۴ هزار و ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۹۰ یعنی حدود ۲.۷ برابر شده است.

حسینی گفت: صادرات غیرنفتی در این مدت از ۱۵.۳ میلیارد دلار به ۴۴ میلیارد دلار یعنی ۲.۹ برابر افزایش یافته و ارزش بازار بورس اوراق بهادار از ۴۶ هزار میلیارد تومان به بیش از ۳۲۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده که از رشد معادل ۲.۸ برابر برخوردار است و با احتساب فرابورس به ۳.۵ برابر رسیده است.

وزیر اقتصاد در مورد مانده سپرده بانک‌ها گفت: این رقم از ۱۷۱ هزار میلیارد تومان به ۳۶۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

حسینی درمورد حق بیمه گفت: این رقم از ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به ۸۷۳۰ میلیارد تومان ظرف ۵ سال یعنی ۲.۶ برابر افزایش یافته است و در مجموع ارزش بخش پولی و مالی شامل بورس، بانک و حق بیمه ظرف ۵ سال افزایش ۲.۴ برابری داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارزش واگذاری شرکت‌های دولتی در ۵ سال گذشته به ۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده که به موازات آن شیوه مدیریت بنگاه‌ها از روال عمومی و دولتی خارج شده و به دست بخش خصوصی سپرده شده و همچنین تحولات فوق نیازمند تقویت بخش نظارت بر شبکه پولی و بانکی و مالی کشور است.

حسینی تأکید کرد: هر ساله بسته سیاستی و نظارتی پولی و بانکی تهیه می‌شود و در جهت اجرای مقررات و تقویت بخش نظارت کار می‌شود و سیاست‌گذاری احتیاطی و ارتقاء نظارت بر شبکه بانکی و نیز نگاه سیاست‌گذاری جامع اعمال می‌شود.

وی خواستار تقویت نظارت بانک مرکزی، سازمان حسابرسی، جامعه حسابداران رسمی و جامعه بورس در بازار پولی وبانکی کشور در راستای اجرای حکمرانی شرکتی خواستار شد و گفت: تقویت بخش نظارت شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی ضروری به نظر می‌رسد.

وزیر اقتصاد افزود: کسانی که معوقات بانکی دارند معمولا پرونده شفاف مالیاتی نداشته و در بررسی‌ها مشخص شده آنها اطلاعاتی که به گمرک اظهار می‌دارند و اطلاعاتی که برای دریافت تسهیلات به شبکه بانکی اعلام می‌کنند متفاوت است که اگر ارتباط بانک‌های اطلاعاتی بین گمرک، شبکه بانکی و سازمان امور مالیاتی برقرار شود دیگر امکان تخلف و اظهار غیر واقع وجود نخواهد داشت.

حسینی افزود: معوقات بانکی و سوء استفاده از شبکه بانکی بر گردن بخش عملیات قرار داده می‌شود در حالی که باید در ثبت شرکت‌ها و نیز تبادل اطلاعات مالی بین گمرک، مالیات و بانک جلوی تخلفات گرفته شود.

حسینی با بیان اینکه چند صد‌هزار شعبه بانکی در کشور وجود دارند گفت: بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند بر آنها نظارت کند و باید نظارت درون بانکی نیز بر این شعبات اعمال شود و همچنین نظارت بر مبنای فناوری و اطلاعات اعمال شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: سیاست پیش پرداخت گشایش اعتبار برای مواد اولیه به اندازه ده درصد گرچه به نیت خیرخواهانه و حمایت از تولید است اما در واقع این امر منجر به افزایش مطالبات معوق و نیز دخالت در مدیریت شبکه بانکی می‌شود.

حسینی تأکید کرد: در قانون برنامه پنجم ماده ۲۲۱ آمده است یکپارچگی نظارت در بخش پولی و بانکی انجام شده و بین بانک‌های اطلاعاتی مالی و بانکی هماهنگی و ارتباط برقرار شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

4 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

4 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

4 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

5 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

6 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

6 روز ago