Categories: اخبار نساجی

پنج استان تا پایان دولت دهم به شبکه ریلی متصل می شود

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۰ استان کشور به شبکه ریلی متصل است و راه آهن ۱۱ استان هم در دست مطالعه قرار دارد، گفت: ۵ استان دیگر کشور تا پایان دولت دهم به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ˈعلی نیکزادˈ روز سه شنبه در سومین همایش بین المللی صنعت ریلی ، اظهار داشت: سال گذشته به جای کمیت به کیفیت راه آهن توجه شد و همچنین شرکت راه آهن قصد دارد تا تمام ایران را به شبکه ریلی متصل کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که از این پس، از ریل تولید داخل برای صنعت ریلی استفاده می شود، گفت: تا پایان دولت دهم مطالعات اتصال ۵ استان دیگر به شبکه ریلی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار کیلومتر راه آهن زیر سازی شده و آماده روسازی است، گفت: قصد داریم تا از این پس ریل را از تولیدات داخلی تهیه کنیم و به همین منظور تفاهمنامه ای میان شرکت راه آهن، دانشگاه علم و صنعت و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد می شود.

نیکزاد با اشاره به امضای تفاهمنامه برای تولید ریل در کشور اظهار کرد: طی این تفاهم نامه تا سقف ۲۵۰ هزار تن ریل در کشور تولید خواهد شد تا از حداکثر ظرفیت کشور برای برون سازی در این صنعت استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مردم شهر جدید پرند که ظرفیت آن به ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید و نیز شهر جدید پردیس که ۴۰۰ هزار نفر ساکن خواهد داشت، باید با استفاده از قطار و مترو در سریع ترین زمان ممکن به شهر تهران دسترسی داشته باشند ، لذا بدین منظور استفاده از ظرفیت های صنعت کشور الزامی است.

وی با تاکید بر این که دانشگاهیان در زمینه راه اندازی قطار سریع السیر به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند ، اظهار داشت: کارخانه ظرفیت سازی واگن ها در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی باید با حداکثر ظرفیت کار کنند و ایران را باید با قله های اول صنعت و تکنولوژی مقایسه کنیم.

نیکزاد به ساخت قطار سریع السیر در مسیر تهران- مشهد اشاره کرد و افزود: شرکت راه آهن با همکاری قرارگاه خاتم الاوصیا، قطار این مسیر را به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت می رساند و در حال حاضر این پروزه در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت در ۸ سال گذشته ۸۷ هزار و ۶۰۰ کیلومتر انواع راه و راه آهن ساخته است، اظهار داشت: در ۸ سال قبل از دولت های نهم و دهم این رقم ۳۷ هزار و ۱۰۹ کیلومتر بود.

نیکزاد با بیان این که ۴۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر انواع راه در دست اجراست، افزود: در طرح نوروزی جابه جایی مسافران در سال جاری ، ۱۳۸ میلیون جابه جایی کشور انجام شد که ۶۱ میلیون نفر از طریق حمل و نقل عمومی صورت گرفت. نقش راه آهن در این طرح دو میلیون و ۱۰۰ نفر جابه جایی یعنی ۲.۵ درصد از کل جابه جایی ها بود که این رقم باید افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی تعداد مسافران جابه جا شده از طریق حمل و نقل ریلی را ۲۸ میلیون نفر و حجم بار جابه جا شده از این طریق را ۳۴ میلیون نفر در سال عنوان و اعلام کرد: در حال حاضر تمام اقشار جامعه با توجه به تاکید شرکت راه آهن به افزایش کیفیت حمل و نقل ریلی از این بخش استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰۰ کیلومتر آزاد راه در دست اجرا است ، گفت: در بخش راه آهن بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر بهره برداری شده و دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه آهن تحویل شده و ۸۵۰ کیلومتر هم در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه توسعه هر کشوری نیاز به ارتباطات و حمل و نقل دارد، گفت: این ارتباط می تواند از طریق هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی باشد و همه بر این امر اتفاق نظر دارند که صنعت ریلی به دلیل ایمنی و اقتصادی و بدون سازگاری با محیط زیست راهکار بهتری است.

وی افزود: در سیاست های کلی نظام هم این امر مدنظر بوده و مورد تاکید رئیس جمهور هم است که صنعت ریلی در کشور توسعه بیشتری پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که هر کجا ارتباط و ساخت و ساز باشد ، سرمایه گذاری هم انجام می شود، گفت: سرمایه گذاری امنیت به همراه می آورد و امنیت تضمین کننده سرمایه گذاری در یک منطقه است؛ به همین جهت وزارت راه در ۴ مدل حمل و نقل موافق حضور بخش خصوصی است.

نیکزاد با بیان اینکه در صنعت حمل و نقل هوایی همه ایرلاینها (خطوط هوایی) در اختیار بخش خصوصی است، افزود: سازمان هواپیمایی به عنوان نماینده دولت بر پروازها و ایمنی آنها نظارت و شرکت فرودگاه ها هم ساعت پروازها و نشست و برخاست آنان را مدیریت می کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در بخش جاده ای، ساخت آزادراه ها از سوی بخش خصوصی انجام می گیرد ، اما تاکنون در دیگر بخشها حضور جدی بخش خصوصی را در بخش زیرساختی نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه ورود و خروج کالاهای نفتی و قیمتی به بنادر در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، گفت: در بخش ریلی همه واگنها و خطوط و تا اندازه ای لوکوموتیوها در اختیار بخش خصوصی است و این بخش می تواند وارد سرمایه گذاری در صنعت حمل و نقل ریلی شود؛ با این تفاوت که در زمینه فاینانس دولت جمهوری اسلامی همراه اصل و سود سرمایه بخش خصوصی را تا زمانی که مستهلک نشود، اجازه بهره برداری می دهد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

1 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

1 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

1 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

2 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

2 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

3 روز ago