Categories: اخبار نساجی

پیشرفت توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی به ۳۰ درصد رسید

 

با گذشت بیش از نیمی از مهلت توسعه ۳۵ ماهه فازهای جدید پارس جنوبی، پیشرفت طرح توسعه فاز ۱۹ این میدان مشترک گازی با قطر به ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، قرارداد طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی خردادماه سال گذشته به ارزش تقریبی پنج میلیارد دلار به کنسرسیومی متشکل از شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و پتروپارس واگذار شد.

بر اساس این قرارداد، پیمانکاران ایرانی شاغل در این پروژه مشترک گازی متعهد شدند که توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی را در مدت ۳۵ ماه به پایان برسانند؛ با این وجود در بیست و یکمین ماه از آغاز توسعه، پیشرفت عملیات اجرایی فاز ۱۹ پارس جنوبی در دو بخش دریایی و خشکی به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

آخرین گزارش رسمی شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که باید تا پایان اسفندماه سالجاری، نخستین سازه دریایی فاز ۱۹ پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شود.

در حال حاضر، مراحل ساخت این پایه سکوی هزارو ۸۰۰ تنی در یارد سکوسازی خرمشهر به پایان رسیده و پس از بارگیری بر روی شناور حمل کننده، به محل نصب در خط مرزی ایران و قطر حرکت می کند.

پیش بینی می شود پس از پایان نصب پایه سکو و با توجه به قطعی شدن قرارداد به کارگیری دکل حفاری دریایی، عملیات حفاری این فاز در اواسط بهار ۱۳۹۱ آغاز شود.

در طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی ۳ سکو که هر کدام شامل پنج حلقه چاه برنامه ریزی شده است که برای حفاری هر یک حلقه چاه، به حدود ۶۰ روز زمان نیاز است.

در طرح توسعه این فاز مشترک گازی، دو سکو دریایی به ظرفیت هر کدام یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی و یک سکوی اقماری با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز در خلیج فارس راه اندازی خواهد شد.

از سوی دیگر تاکنون در فاز ۱۹ پارس جنوبی حدود ۱.۵ میلیارد دلار تامین مالی از سوی شرکت بازرگانی نیکو انجام شده است، به نظر می رسد از نظر مالی این فاز با مشکلی مواجه نشده است.

به گزارش مهر، هدف از طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی، تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد، سالانه یک میلیون تن اتان و ۱.۱ میلیون تن گاز مایع است.

در تاسیسات فراساحلی این پروژه مشترک گازی، حفاری ۲۱ حلقه چاه، طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی چهار سکوی دریایی، ۲ رشته خط لوله زیردریایی ۳۲ اینچی به طول تقریبی ۲۶۰ کیلومتر پیش بینی شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

4 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

4 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

4 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

5 روز ago