Categories: اخبار نساجی

پیشنهاد تغییر تعرفه واردات برخی کالاها ارائه شد

 

مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارائه پیشنهادهای این وزارتخانه برای افزایش و کاهش تعرفه واردات برخی از کالاها به کمیسیون ماده یک خبر داد.

علی‌اصغر رمزی درباره اظهارات اخیر رییس سازمان توسعه تجارت مبنی بر تعدیل تعرفه واردات برخی کالاها بعد از راه‌اندازی بورس ارز توضیح داد: تغییر در تعرفه‌ها جزو وظایف کمیسیون ماده یک بوده و ما نیز طی یکی دو ماه گذشته پیشنهادهایی را مبنی بر افزایش و کاهش تعرفه واردات برخی کالاها به این کمیسیون ارائه کرده‌ایم.

وی افزود:‌ هم‌اکنون نیز اگر ماده اولیه‌ای ساخت داخل نباشد، سود بازرگانی آن صفر است و اگر به تولید برسد به نسبت سود بازرگانی برای آن تعیین می‌شود.

رمزی با اشاره به این‌که اگر در موردی تولید ماده اولیه در کشور کاهش یابد، پیشنهاد پایین آمدن تعرفه آن ارائه می‌شود، افزود: واحدهایی هم هستند که مصرف‌کننده ماده اولیه تولیدی در کشور هستند و فعالیت آنها نباید به دلیل کاهش تولید ماده اولیه مختل شود. به همین دلیل تعرفه واردات مواد اولیه آنها کم می‌شود تا تامین ماده اولیه آنها به راحتی انجام شود.

مدیرکل امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که هم‌اکنون سه وزیر عضو کمیسیون ماده یک هستند، افزود: در پایان هر سال تغییرات ایجاد شده در تعرفه‌های واردات در کتاب مقررات واردات و صادرات اعلام می‌شود؛ مگر موارد استثنایی که در طول سال تعرفه تغییر می‌کند که تعداد آنها ناچیز است.

او با بیان این‌که آیا پیشنهادی برای کاهش تعرفه واردات خودرو مطرح شده است یا خیر؟‌ گفت:‌ چیزی در این زمینه مطرح نشده است. بیشتر فعالیت ما درباره مواد اولیه وقطعات صنایع است که تغییرات در تعرفه واردات آن تاثیر زیادی روی فعالیت کارخانه‌ها می‌گذارد، وگرنه تعرفه واردات کالاهای نهایی معمولا تغییر نمی‌کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت به تازگی اعلام کرده که بعد از راه‌اندازی بورس ارز برای حمایت از برخی از صنایع تعرفه واردات آنها تعدیل می‌شود. هرچند که او اشاره‌ای به این‌که تعدیل تعرفه برای کدام صنایع اعمال می‌شود، نکرد و توضیح نداد که منظور از تعدیل تعرفه، کاهش تعرفه واردات مواد اولیه یا افزایش تعرفه کالاهای نهایی است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

3 ساعت ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

1 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

1 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago