پیوند فرش به بازار بین الملل نیاز به آموزش نیروی انسانی دارد

 

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: امروز برای پیوند فرش ایران به بازار بین الملل نیاز به آموزش و مهارت های لازم برای نیروی انسانی وجود دارد و درعین حال هنر – صنعت فرش دستباف باید به ثروت تبدیل شود.

گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فرش ایران حاکی است، در نشست هم اندیشی و هم افزایی در بهره مندی از توان موجود در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در خدمت هنر – صنعت فرش دستباف، غلامرضا سلیمانی اظهار داشت: نسبت به شناسایی ۲۱ منطقه برای ایجاد خوشه فرش باید اقدام شود، اما قبل از آنکه برنامه توسعه عملیاتی شود، لازم است نسبت به امکان سنجی در مناطق مختلف کشور اقدام شود تا توانمندیهای موجود را به کار گرفته و فرآیند توسعه خوشه ای را انجام داد.

وی آمادگی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را برای عقد تفاهم نامه ای با مرکز ملی فرش ایران، به منظور تبیین چگونگی پیاده سازی و توسعه خوشه فرش دستباف ابراز داشت.

سلیمانی، رویکرد شبکه ای و توسعه ای در فعالیت خوشه های کسب و کار را یادآور شد و گفت: هنر – صنعت فرش دستباف باید به ثروت تبدیل شود و ضرورت دارد، این ثروت به بافنده ها انتقال یابد.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران پیگیری حلقه های مفقوده را مشخصه فیزیکی این روند دانست و گفت: مسائل استراتژیک و چشم انداز مشترک سند ملی فرش باید بررسی شود تا بتوان توسعه بازار داخلی و خارجی را رقم زد.

در این نشست، عاملان توسعه خوشه فرش دستباف استان های خراسان رضوی، قم، ایلام، گلستان، فارس و زنجان نیز ضمن بیان نظرات خود درباره توسعه خوشه فرش دستباف در استان ها، به طرح مشکلات و دستاوردهای این امر پرداختند.

برپایه این گزارش، حمید کارگر سرپرست مرکز ملی فرش ایران ضمن تاکید بر انتظار تحولی مثبت در حوزه فرش دستباف با شکل گیری و ورود چند ساله خوشه های فرش به این حوزه، دستاورد کنونی را مطلوب و شایسته ندانست.

وی گفت: لازم است از هر توان و نیرویی به نفع فرش دستباف کشور استفاده شود و وقتی فرش را هنر- صنعتی ملی می خوانیم، طبیعی است که باید انتظار داشت، توان و انگیزه دستگاه ها و نهادهای مختلف در سطح کشور به خدمت فرش درآید.

کارگر وجود برخی ناهماهنگی های کنونی میان خوشه های فرش با سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استانها را یادآور شد و افزود: اداره های فرش در سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، بازوی اجرایی مرکز ملی فرش ایران محسوب می شوند و می توانند به عنوان حلقه های وصل عمل کنند و بر پرهیز از موازی کاری و یا تداخل کاری که موجب آسیب شود، تاکید کرد.

وی، تدوین سند ملی فرش با رویکرد خوشه ای را خاطرنشان ساخت و گفت: داشتن اسناد بالادستی برای این هنر- صنعت از ضروریات است که البته توجه به مقتضیات بومی و استانی نیز باید در آن لحاظ شود.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران از فروردین تا آبان امسال، سه هزار و ۹۰۰ تن فرش دستباف به ارزش بیش از ۲۰۲میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲۵ درصدی در وزن و ۱۲ درصدی در ارزش را نشان می دهد .

طی هشت ماهه سال ۹۲ منتهی به آبان ماه سه هزار و یکصد تن فرش دستباف به ارزش ۱۸۱ میلیون دلار صادر شده بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago