Categories: اخبار نساجی

چادر شب دوزان حمایت می شوند

امروزه بخشی از منسوجات صنایع دستی نظیر چادرشب با قدمتی ۱۵۰۰ ساله در شهرستان های اسفراین، جاجرم و بویژه در روستای رویین از توابع شهرستان اسفراین بافته می شود. از ابعاد بزرگ این دست بافته، برای پیچیدن رختخواب و از ابعاد کوچک آن برای تولید رومیزی، پرده و حوله استفاده می شود. دستگاه ها و ابزارآلات این هنر از چوب ساخته شده و در روستای رویین تولید می شده است.
به گزارش ایسنا، با وجود آن که صنایع دستی، سهم بسزایی در اقتصاد خانواده ها در مناطق روستایی خراسان شمالی دارند، تولیدکنندگان این صنعت از مشکلاتی همچون کمبود مواد اولیه مرغوب، بیمه نبودن و نبود بازار برای فروش محصولات رنج می برند.
عفت کاوه، یکی از بافندگان چادر شب در این خصوص گفت: تهیه قیمت بالای مواد اولیه مانند نخ، پنبه و کاموا به علت قیمت بالابسیار مشکل است.

وی افزود: شرکت تعاونی، مواد اولیه ای از جنس تریکو را که پلاستیکی است و در دستگاه های جدید برقی بافت چادرشب از آن استفاده می شود، وارد کرده است که این مواد در دستگاه های سنتی که چوبی است، قابل استفاده نیست.
کاوه با بیان این که پارچه هایی که با مواد اولیه پلاستیکی بافته می شوند، مرغوبیت لازم را ندارند و با قیمتی ارزان به فروش می رسند، افزود: این امر بازار فروش چادر شب هایی را که با مواد اولیه مرغوب بافته می شوند دچار افت کرده است.
وی گفت: بافندگان جهت تهیه مواد اولیه مرغوب و وجود بازار برای فروش محصولات خود نیازمند حمایت مسوولان هستند. اکنون در روستای رویین ۳۵۰ صنعتگر وجود دارد که ۱۵۰ نفر از آنها به صورت فعال مشغول به بافت چادر شب هستند، اما هیچ کدام تحت پوشش بیمه نیستند. در این روستا خانم هایی شصت و هفتاد ساله در این صنعت مشغول به کار هستند.
علی عابدی، معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز با اشاره به مساله بیمه تولید کنندگان صنایع دستی گفت: مساله بیمه بافندگان تنها مشکلی است که تاکنون نتوانسته ایم آن را حل کنیم.

وی افزود: برای ترویج این صنعت، روستای رویین به عنوان دهکده نساجی معرفی شده است. از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به افتتاح نمایشگاه هایی با محوریت صنایع دستی رویین اشاره کرد.

وی با اشاره به دیگر خدمات ارائه شده از سوی این اداره کل عنوان کرد: از سوی معاونت این اداره کل، هشت دستگاه چاروردی به صورت رایگان در اختیار بافندگان قرار گرفته است. همچنین استادانی از تهران برای آموزش دادن نحوه استفاده از این دستگاه دعوت شدند و این دستگاه جدید در اختیار بافنده قرار گرفت به شرط آن که آموزش دیدگان به صورت رایگان به افراد دیگر آموزش دهند.
این مقام مسوول با اشاره به افزایش هزینه خرید به علت خریداری محدود مواد اولیه مرغوب از سوی بافندگان بیان کرد: برای حل این مشکل، شرکت تعاونی صنایع خانگی، مواد اولیه ای را که از جنس نخ و پنبه و کامواست، به صورت انبوه خریداری می کند و در اختیار بافندگان قرار می دهد.
عابدی افزود: با چند کارخانه تولید مواد اولیه در خراسان رضوی و زنجان صحبت شده است تا چند بافنده از خراسان شمالی به آنان معرفی شوند و نخ مورد نیاز با قیمت کارخانه ای، تهیه و در اختیار بافندگان قرار گیرد.

روزنامه جام جم، شماره ۳۳۴۱ به تاریخ ۱۷/۱۱/۹۰، صفحه ۱۵ (ایران)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago