چرا فرش خوزستان با پیشینه سه هزار ساله، مطرح نیست؟

 

مسوول فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: در استان خوزستان تنوع فرش بسیار اما کیفیت آن‌ها پایین است.

مجید رمضانیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این مطلب اظهار کرد: فرش جزو صنایع دستی استان خوزستان و جایگاه آن در کشور مشخص است.

وی افزود: پیشینه فرش در خوزستان به حدود سه هزار سال پیش برمی‌گردد یعنی به زمانی که استان‌ ما و شهر شوش صاحب تمدن بود. البته در آن زمان بیشتر از حصیر و بوریا استفاده می‌شد.

رمضانیان گفت: سابقه بافت فرش در استان بیشتر در شهرهای شمال خوزستان و شهرهایی که به استان‌های چهارمحال‌ و ‌بختیاری، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نزدیک هستند، می‌رسد. در حقیقت می‌توان گفت اندیمشک، دزفول، شوشتر، ایذه، باغملک و مسجدسلیمان شهرهای فرش‌باف‌ استان خوزستان هستند. هم‌اکنون در استان نمی‌توان به صورت تخصصی و با ویژگی‌های خاص قدیم فرش تولید کرد.

وی ادامه داد: با این‌که استان خوزستان در زمینه بافت فرش‌ مطرح نیست اما طرح‌ها و سبک‌های بافت‌ متعدد در این استان به چشم می‌خورد. البته این نکته حائز اهمیتی است زیرا باعث می‌شود که ما فرش‌های متعدد با ویژگی‌های خاص در استان ببنیم. برای مثال در اصفهان شما فقط فرش سبک اصفهان را می‌بینید ولی در استان ما فرش تبریز، کاشان و… را می‌توانید پیدا کنید.

رمضانیان خاطرنشان کرد: مثلاً سبک فرش‌های شهر ایذه اکثرا شبیه فرش‌های استان چهارمحال‌وبختیاری است. یا فرش‌های اندیمشک بیشتر به سبک‌های قشقایی‌ها، نایین و… بافته می‌شود.

مسوول فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان گفت: در استان خوزستان سبک‌ها و بافت‌های زیادی وجود دارد و می‌توان هر نوع فرشی را در شهرهای این استان پیدا کرد. منتهی به لحاظ کیفی زمانی که از دور به فرش خوزستان در کنار فرش‌های دیگر استان‌ها نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که این فرش درجه یک است یا درجه ۲ یا بافت این فرش‌ها در چه درجه‌ای قرار دارد.

رمضانیان تصریح کرد: البته علت کم کیفیت بودن فرش‌های استان ما این است که بافندگان ما به خصوص خانم‌ها در وضعیت اقتصادی بهتری نسبت به دیگر استان‌ها قرار دارند. در نتیجه کمتر به سمت این حرفه می‌روند و در حقیقت می‌توان گفت بافندگان فرش در خوزستان کم کار‌ هستند.

وی ادامه داد: ما از بافندگان چه به لحاظ تسهیلات و چه بیمه حمایت می‌کنیم و هم‌اکنون همه بافندگان‌مان زیر نظر بیمه تامین اجتماعی هستند. البته آنها باید عضو اتحادیه فرش باشند.

رمضانیان خاطرنشان کرد: با توجه به این که بافندگان فرش جزو اقشار کم درآمد جامعه هستند طی رایزنی که مرکز ملی فرش ایران با نمایندگان داشت تصمیم گرفتند قانون کار را به صورت کامل برای آن‌ها در نظر بگیرند. بر همین اساس مبنای دریافت حق بیمه بافندگان قانون کامل کار است. هم‌چنین از بیمه از کارافتادگی و بیمه بازنشستگی نیز می‌توانند استفاده کنند و دفترچه تعرفه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

مسوول فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان در پایان اظهار کرد: در حال حاضر در هر شهر یک اتحادیه صنفی فرش داریم که تمام افراد آن ساماندهی شده هستند، ضمن اینکه استان خوزستان در راستای فرش دارای بانک اطلاعاتی است و بافندگان می‌توانند خیلی راحت مورد حمایت قرار بگیرند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش غازیانتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

غازیانتپ، ترکیه — از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش غازیانتپ در…

1 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی حدود ۳۵ سال به صورت مستمر در زمینه فرش، نگارگری و…

3 روز ago

تعدد نمایشگاه های فرش در آینده نتایج مثبتی برای این صنعت نخواهد داشت (ویدیو)

شرکت فرش شاهکار آریایی شامل محصولاتی مانند ۱۵۰۰ شانه، ۱۲۰۰شانه، فرش های ابریشمی و فرش…

3 روز ago

شش نکته به بهانه کوچ ابدی زنده‌یاد دکتر پرویز نورپناه

دکتر پرویز نورپناه ‪ ‬متولد:1317 ‪🎓‬تحصیلات: فوق لیسانس نساجی و رنگرزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فوق لیسانس…

4 روز ago

مروری جامع بر نمایشگاه ITM 2024 استانبول

نمایشگاه ITM 2024 با حضور رکورددار 74 کشور افتتاح شد نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ITM…

4 روز ago

اولین حضور شرکت وندا در نمایشگاه قازی آنتپ ترکیه (ویدیو)

محصولات شرکت وندا بافت شامل گلیم و فرش های ۱۲۰۰ شانه است. شرکت فرش وندا…

5 روز ago