Categories: اخبار نساجی

چرا کسی درباره دستمزد هنگفت سیستم بانکی حرفی نمی زند؟

رئیس خانه صنعت و معدن تهران با انتقاد از عملکرد سیستم بانکی در قبال حمایت از تولید گفت: تنها کار سیستم بانکی جمع آوری پول و بازتوزیع آن است. این در حالی است که بانکها ۱۰ درصد بابت این کار دستمزد می گیرند که بسیار زیاد است.

محمدرضا مرتضوی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این باره توضیح داد: در گذشته در قانون بودجه ردیفی وجود داشت که دولت مابه التفاوت بهره ترجیحی تولید و بهره دریافتی از سوی بانکها را به سیستم بانکی پرداخت می کرد. مثلا اگر نرخ بهره بانکی ۱۸ درصد بود، ۱۰ درصد آن را به بانکها داده و تولیدکنندگان مابقی آن را پرداخت می کردند. این در حالی است که این ردیف در قانون بودجه حذف شده است.

وی افزود: در جریان بحران مالی آمریکا دولت این کشور دو هزار میلیارد دلار پول تحت عنوان BAIL OUT به موسسات تولیدی این کشور مانند جنرال موتورز تزریق کرد که حجم عظیمی از این پول بدون بهره و حتی بدون بازگشت بود. این کار به منظور جلوگیری از متوقف شدن کار صنایع در آمریکا انجام شد. مشابه چنین رخدادی در ژاپن و اروپا نیز مشاهده شده است.

مرتضوی تاکید کرد: نرخ بهره بانکی در کشورهای پیشرفته در بخش تولید تقریبا صفر است. این در حالی است که نرخ بهره بانکی در ایران برای صنایع بیش از ۲۰ درصد بوده و حتی برخی اوقات بانکهای دولتی با زد و بند با بانکهای خصوصی تولیدکنندگان را به سمت بانکهای خصوصی سوق داده تا بهره بیشتری از آنها دریافت شود و در پشت پرده، بانکهای خصوصی سهم بانکهای دولتی را در این همکاری مشترک می پردازند.

رئیس خانه صنعت و معدن تهران افزود: هر کاری دستمزدی دارد، اما باید پرسید کار بانکها چیست. بانکها در اصل پول را جمع آوری کرده و دوباره توزیع می کنند. حال عقل سلیم می پرسد که دستمزد بازتوزیع پول در نظام بانکی چقدر باید باشد؟ سال گذشته سود پرداختی به مردم به طور متوسط حدود ۱۲.۵ درصد و بهره دریافتی از مردم ۲۱ درصد بود. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت دستمزد نظام بانکی برای جمع آوری و بازتوزیع پول ۱۰ درصد می شود که این رقم به معنی بهره کشی واقعی از تولید واستقلال کشور است.

وی تاکید کرد: چطور می شود که در مورد دستمزد کارمندان و کارگران هر کسی اظهارنظر می کند، ولی کسی درباره دستمزد هنگفت سیستم بانکی حرفی نمی زند. این در حالی است که حتی در ضعیف ترین اقتصادهای دنیا نیز دستمزد نظام بانکی برای جمع آوری و بازتوزیع پول زیر دو درصد است.

رئیس خانه صنعت و معدن تهران تاکید کرد: مسوولان دولتی یک بار برای همیشه تکلیف نظام بانکی را مشخص کنند، چرا که قرار آنها با مردم فعالیت چنین نظام بانکی در کشور نبود که از مردم و تولیدکنندگان بهره کشی کند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

شرح وظایف واحد تولید در سالن های ریسندگی

بنیان اصلی کارخانه بر مبنای تولید بنا می شود. واحد تولید در واقع در راس…

36 دقیقه ago

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago