Categories: اخبار نساجی

چشم‌انداز وضعیت تولید پنبه در سال زراعی ۱۴/۲۰۱۳

 

 تولید جهانی پنبه در فصل ۱۴/۲۰۱۳ کاهش می‌یابد؛ تقاضا ثابت است.

به گزارش دفتر مطالعات آماری راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از ICAC، پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی پنبه در فصل ۱۴/۲۰۱۳ کمتر از سه فصل قبل باشد لیکن تقاضای جهانی برای این محصول افزایش نمی‌یابد. طی دوره ۱۴/۲۰۱۳، تولید جهانی پنبه به میزان ۲۵.۵ میلیون تن هدف‌گذاری شده است. برنامه چین برای تولید پنبه ۶.۴ میلیون تن می‌باشد که ۵۰۰ هزار تن کمتر از دوره پیش است. عمده دلیل کاهش تولید در چین، روی آوردن کشاورزان به کاشت محصولات دیگر و نهایتاً کاهش سطح زیر کشت پنبه و همچنین شرایط آب و هوایی نامناسب در ابتدای این فصل عنوان شده است. تولید در ایالات متحده آمریکا نیز ۲.۸ میلیون تن هدف‌گذاری شده که تقریباً یک میلیون تن کمتر از تولید در فصل ۱۳/۲۰۱۲ می‌باشد که دلیل آن نیز کاهش سطح زیر کشت و وقوع خشکسالی در تگزاس می‌باشد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که تولید پنبه در هند با توجه به آغاز فصل بارندگی از اوایل ماه ژوئن افزایش یافته و با سطح زیر کشت ۱۱.۹ میلیون هکتاری و افزایش بازدهی تا ۵۲۶ کیلوگرم در هر هکتار، به رکورد ۶.۴ میلیون تن برسد. تولید در پاکستان نیز بیش از ۲ میلیون تن و در ازبکستان نیز در حدود ۱ میلیون تن خواهد بود.

کاشت پنبه در نیمکره جنوبی از ماه اکتبر در سطح وسیعی آغاز شد. سطح زیر کشت پنبه در این منطقه همانند فصل ۱۳/۲۰۱۲ به میزان تقریبی ۲.۷ میلیون هکتار هدف‌گذاری شد. انتظار می‌رود که افزایش عملکرد موجب رشد تولید در آمریکای جنوبی شود.

پیش‌بینی می‌شود که طی فصل ۱۴/۲۰۱۳ مصرف پنبه در کارخانجات در حدود ۲۳.۵ میلیون تن باقی بماند و عمده‌ی مصرف از چین به کشورهای دیگر شیفت پیدا کند و اینکه مصرف چین در این فصل در حدود ۲۵۰ هزار تن کاهش یابد که دلیل آن قیمت بالای پنبه نسبت به پلی‌استر می‌باشد. با این وجود، این انتظار وجود دارد که مصرف کارخانجات در سایر کشورها به ویژه هند، پاکستان و ترکیه افزایش یافته و کاهش تقاضای چین در این فصل را جبران نماید.

تجارت جهانی پنبه نیز طی فصل ۱۴/۲۰۱۳ در حدود ۸.۵ میلیون تن هدفگذاری شده که تقریباً ۱ میلیون تن کمتر از فصل قبل بوده و دلیل عمده آن نیز کاهش واردات از سوی چین می‌باشد. کاهش تولید در ایالات متحده منجر به کاهش صادرات در فصل جاری خواهد بود. با وجود اینکه تولید پنبه در هندوستان در این فصل به رکورد بالایی دست خواهد یافت، صادرات آن به میزان ۱.۳ میلیون تن برنامه‌ریزی شده که ۴۰۰ هزار تن کمتر از فصل قبل است. در پایان ماه سپتامبر، دولت هند اعلام کرد که مشوق‌های صادرات پنبه را کاهش می‌دهد.

موجودی آخر دوره پنبه در فصل ۱۴/۲۰۱۳ در حدود ۲۰.۳ میلیون تن پیش‌بینی شده که ۲ میلیون تن بیشتر از فصل گذشته است. در ماه سپتامبر، دولت چین شروع به خرید پنبه برای ذخیره ملی خود نمود. در فصل ۱۴/۲۰۱۳ انتظار می‌رود که ذخیره پنبه چین تا میزان ۱۱.۴ میلیون تن افزایش یابد که تقریباً ۲ میلیون تن بیشتر از فصل گذشته است. با این وجود، موجودی جهانی آخر دوره پنبه در خارج از چین کمتر از ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت بنابراین، در پایان دوره فصل جاری، چین نزدیک به ۶۰ درصد از موجودی جهان را در اختیار خواهد داشت.

منبع: ICAC Sep-Oct 2013

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago