Categories: اخبار نساجی

چشم انداز روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان

 

تین نیوز: نایب رئیس کمیته اقتصادی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان به بررسی روابط اقتصادی ابران و تاجیکستان در گذشته و چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور در آینده پرداخت.

میثم عباسی معاون نماینده تجاری تاجیکستان در ایران و نایب رئیس کمیته اقتصادی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در یادداشتی به بررسی روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان در گذشته  و چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور در آینده پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید:

” جمهوری تاجیکستان در سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی شوروی به استقلال رسید که در اوایل و پس از استقلال با جنگهای داخلی دست و پنجه نرم کرد و اکنون از امن ترین و با ثبات ترین کشورهای آسیای مرکزی به حساب می آید.

جمهوری اسلامی ایران پس از استقلال اولین کشوری بود که تاجیکستان را به رسمیت شناخت و اولین سفارت خانه که مشغول به فعالیت شد سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران بوده که تا حال این روابط از نظر سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی هر روز مستحکم تر می گردد .گشایش سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان جدای از وابستگی های فرهنگی و هم زبانی ، سرآغازی بود برای شروع روابط اقتصادی بین دو کشور و جذب سرمایه گذاران ایرانی از آن سالها تاکنون که  مشغول به فعالیت می باشند و نقش مهم و اساسی در اقتصاد تاجکستان دارند . بخشی از فعالیت های سرمایه گذاران و تجار ایرانی در تاجیکستان در تهیه و  تولید مواد لبنی ،بهداشتی، پروتئینی، غذایی و کشاورزی است.

جمهوری اسلامی ایران در بین پنج کشوری قرار دارد که بیشترین سرمایه را در اقتصاد تاجیکستان وارد می کند، بنا به اطلاعات وزارت رشد اقتصاد و سودا تاجیکستان قرار بوده است در پنج سال آینده ایران حدود یک میلیارد یورو در اقتصاد تاجیکستان سرمایه گذاری کند و تنها در نه ماه سال ۲۰۱۱ ایران تنها در بخش خصوصی تاجیکستان تقریبا ۱۵ میلیون دلار آمریکا سرمایه گذاری کرده است. ایران به طور قطع از شرکا اقتصادی و سیاسی جمهوری تاجیکستان به شمار می آید.

نیروگاه سنگتوده ۲ ، تونل استقلال از دو طرح های راهبردی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان به حساب می آید و پروژه های مشترک دیگر که با همکاری و سرمایه گذاری ایران در حال اجرا است و از پروژه های مهم و حائز اهمیت به حساب می آید نیروگاه راغون می باشد که در ۱۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر دوشنبه واقع شده و در دست ساخت است.

جمهوری تاجیکستان از بزرگترین تولید کنندگان پنبه و آلومینیوم است که عمده ترین و استراتژیک ترین محصول تاثیر گذار در اقتصاد این کشور به شمار می رود.

شرایط سرمایه گذاری در تاجیکستان طی سالهای اخیر به نحوی بوده است که در ۲ سال گذشته شرکت های ایرانی فعال و ثبت شده در تاجیکستان از ۶۱ شرکت به ۱۶۷  شرکت رسیده است که این امر نشانگر علاقه تجار ایرانی و پررنگی روابط اقتصادی بین دو کشور است .

حکومت جمهوری تاجیکستان و به خصوص رئیس جمهور تاجیکستان، مسئولان را به همکاری و استحکام روابط اقتصادی با ایران تاکید و پافشاری  کرده است. این علاقه در حکومت تاجیکستان را می توان با سفرهای متعدد رئیس جمهور تاجیکستان به ایران نامبرد که تنها در سال گذشته ۲ سفر به جمهوری اسلامی ایران داشتند که این نشانگر علاقه ایشان به استحکام روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور است.

نماینده تجاری جمهوری تاجیکستان با توجه به سیاستهای فکری رئیس جمهور تاجیکستان و برای استحکام این روابط اقدام به برگزاری نمایشگاههای تخصصی ایران در تاجیکستان کرد که از مهم ترین بخش های فعالیتهای وی بوده است . این نمایشگاهها که برگزاری ۲ دوره نمایشگاه تخصصی آب ، برق و ساختمان- نمایشگاه کشاورزی و گل گیاه -نمایشگاه پزشکی و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی از جمله آنان است، موجبات امضای  ۲۵ سند تفاهم و ۲ قرار داد همکاری را فراهم کرد.

مهمترین این قراردادها ساخت کلینیک پوست و چشم در شهر دوشنبه و همچنین کارخانه سیمان مشترک است. نماینده تجاری جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران و همچنین انجمن دوستی ایران و تاجیکستان در زمینه همکاری و اطلاع رسانی در بخش سرمایه گذاری در جمهوری تاجیکستان جلسات متعددی با یکدیگر داشتند و همکاری خوبی با یکدیگر در این رابطه دارند و همچنین آماده همکاری و مشاوره در بخش سرمایه گداری در تاجیکستان با تجار و سرمایه گذاران ایرانی هستند. امید است در آینده شاهد رشد و ارتقای همکاریهای دو کشور در عرصه اقتصادی و سایر بخشهای دیگر باشیم.”

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

3 ساعت ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

4 ساعت ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

7 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

1 روز ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

2 روز ago