Categories: اخبار نساجی

چند توصیه مهم به سرمایه گذاران

 

در پی بازگشایی نماد قندی ها و ادامه رشد قیمت سهام این شرکت ها که امروز با رشد ۸۹درصدی قند پیرانشهر همراه بود، معاون بورس از عدم ابطال سهام این شرکت خبر داد و به سهامداران چند توصیه مهم کرد.

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار اقتصادی فارس، شگفتی شرکت های قندی در بورس تمامی ندارد و به رغم توقف ۳۰ بهمن نماد ۱۴ شرکت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و ارایه گزارش های شفاف سازی مجدد آن هم در قالب های جدید، رشد سهام این گروه همچنان ادامه دارد.

*رشد ۴۳ و ۸۹ درصدی سهام دو قندی در یک روز

براساس این گزارش ، امروز هر سهم قند لرستان با داد و ستد بیش از ۵۸۰ هزار سهم با ۴۳ درصد افزایش به ۴ هزار و ۳۷۱ تومان رسید و مهمتر از آن قیمت پایانی سهام قند پیرانشهر هم با ۸۹ درصد جهش به دو هزار و ۵۸۰ تومان بالغ و طی آن بیش از دو میلیون سهم داد و ستد شد.

به این ترتیب درحالی سازمان و شرکت بورس به دلیل رشد شتابان و غیر طبیعی سهام این شرکت ها درماه های گذشته، اقداماتی مانند توقف نماد ، انتشار گزارش های شفاف سازی و برگزاری جلسه با مدیران این شرکت ها کرده بودند که به نظر می رسد عطش افزایش بهای سهام شرکت های قندی همچنان ادامه دارد تا شگفتی های این گروه کوچک با سهم نیم درصدی از کل بازار پابرجا باشد.

*بازدهی سهام قندی ها از ۴۵۰ درصد هم عبور کرد

به طوریکه میانگین بازدهی سهام ۱۴ شرکت قندی که تا ۳۰ بهمن ۴۰۳ درصد بود ،در نتیجه رشد ۴۳ و ۸۹ درصدی سهام دو شرکت قند لرستان و پیرانشهر و شرکت های از جمله قند اصفهان و نیشابور به بیش از ۴۵۰ درصد رسید و بازدهی سهام شرکت هایی چون قند لرستان و نیشابور در ۱۲ ماه اخیر از مرز هزار و ۵۰ و ۹۲۲ درصد هم عبور کرد.

این در حالی است که میانگین بازه دهی بورس در مدت یادشده کمتر از ۹ درصد بوده و هیچ شرکتی و گروهی در سال جاری نتوانسته حتی نصف بازدهی سهام قندی ها را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.

*اخراج شرکت های قندی درصورت عدم رعایت سهام شناور آزاد

در این رابطه علی صحرایی در گفت و گو با فارس گفت: قبل از بازگشایی نماد قندی ها در بورس از سهامداران عمده آنها خواسته می شود تا نسبت به عرضه سهام برای رسیدن به درصد سهام شناور آزاد حداقلی اقدام کنند.

چرا که در طبقه بندی شرکتهای بورسی در اردیبشهت سال بعد، درصد سهام شناور آزاد همه شرکت ها خصوصا” قندی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت و درصورت پایین بودن این درصد و همچنین عدم اعمال افزایش سرمایه برای رسیدن به سرمایه حداقلی شرکت های حاضر دربازار دوم، پیشنهاد اخراج از بورس به هیئت پذیرش اوراق بهادار ارایه خواهد شد.

*معامله امروز قندپیرانشهر ابطال نمی شود

وی در واکنش به این سئوال که آیا رشد ۸۹ درصدی قیمت هرسهم قند پیرانشهر طبیعی بوده و برنامه برای ابطال سهام این شرکت وجود ندارد؟ پاسخ داد: قیمت سهام شرکت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و سابقه رشد ۱۰۰ درصدی سهام شرکت ها در یک روز هم وجود دارد. از طرف دیگر امروز بیش از دو میلیون سهم این شرکت معامله شده و نسبت قیمت به درآمد هر سهم(P/E) این شرکت وبرخی دیگر متعادل تر شده است. بنابراین برنامه برای ابطال معامله سهام این شرکت نداریم.

*چند توصیه مهم برای سرمایه گذاران

معاون عملیات بورس اوراق بهادار در برابر دیگر پرسش مبنی براینکه در مورد شرکت های قندی چه توصیه ایی به سهامداران دارد، تاکید کرد: شرکت های قندی در حالی علاوه بر انتشار گزارش شفاف سازی ، بودجه سال آینده را با جزئیات کامل و فرمت جدید تعیین شده ارایه کرده اند که توصیه می شود آن دسته از سهامدارانی که شناختی از این شرکت ها ندارند وارد سهام آنها نشوند.

صحرایی ادامه داد:اگر افرادی هم مایل به سرمایه گذاری در شرکت های قندی هستند حتما” ابتدا گزارش های منتشر شده را تحلیل و بررسی کرده و همه متغیر ها و ریسک ها را در تصمیم گیری هایشان لحاظ کنند به عبارتی دیگر سهامداران باید حواسشان را جمع کنند چون از طریق انتشار گزارش های شفاف سازی ، حجت تمام شده است.

وی در خاتمه گفت: علاوه بر این سهامداران باید به برنامه و اهمیت ویژه شرکت بورس و هیئت پذیرش اوراق بهادار در مورد رعایت درصد سهام شناور آزاد و اعمال افزایش سرمایه قندی ها توجه کنند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

16 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

18 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

4 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

4 روز ago