Categories: اخبار نساجی

چهارمین همایش اقتصادی استان های مرزی ایران و ترکیه برگزار می شود

چهارمین همایش اقتصادی استان های مرزی ایران و ترکیه به ریاست ˈعلی سعیدلوˈ معاون رییس جمهوری ایران و ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه ترکیه و با شرکت استانداران استان های مرزی و مقامات اقتصادی دو کشور فردا- شنبه – در شهر ˈآغریˈ ترکیه برگزار می شود.

در این نشست ˈبهمن حسین پورˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران، استانداران استان های هم مرز ترکیه با استان آذربایجان غربی، مقامات اقتصادی و بازرگانی استان های مرزی ترکیه، نمایندگان نهادهای دولتی و بخش خصوصی این کشور نیز شرکت کنند.
این نشست به مدت دو روز در شهر آغری واقع در ۱۵۰ کیلومتری مرز جمهوری اسلامی ایران و ترکیه برگزار می شود.

اولین همایش اقتصادی استان های مرزی ایران و ترکیه در دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار شد و دومین همایش در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۰ در شهر وان ترکیه و سومین نیز در اکتبر سال ۲۰۱۰ در ارومیه برگزار شده است.

در همایش آغری، علاوه بر بررسی راه های توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و صنعتی، همکاری های گردشگری، حمل و نقل، آموزشی بین استان های مرزی دوکشور، فرایند اجرایی طرح ایجاد شهرک صنعتی مشترک در مرز ایران و ترکیه و بازارچه های مرزی و آخرین تحولات در تجارت مرزی دو طرف نیز مورد بحث و تبادل نظر خواهد گرفت.

همزمان با این نشست، همایش بازرگانان، پیله وران و کارآفرینان دو کشور نیز با شرکت نمایندگان بخش های خصوصی و دولتی برگزار خواهد شد.

در سومین همایش اقتصادی استان های مرزی که بهمن ماه سال ۸۹ در ارومیه برگزار شد، بیش از ۲۵۰ تاجر از ایران و ترکیه شرکت کرده و ۲۸ سند همکاری نیز امضا شد.

تفاهمنامه ها بین دو کشور توسط ˈوحید جلال زادهˈ استاندار آذربایجان غربی و ˈمعمر ترکرˈ والی استان حکاری ترکیه به نیابت از استانداران پنج استان مرزی ترکیه با کشور جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

فعال کردن مرز سرو به عنوان مرز بین المللی، تسریع در بازگشایی بازارچه مرزی کوزه رش سلماس، تسریع در اتمام راه قطور، افتتاح مرز رازی – کاپی کوی،برگزاری نمایشگاه های تجاری، همایش های سرمایه گذاری را از بندهای این ۲۸ سند همکاری است.

تاکید بر اهمیت استقرار شهرک صنعتی مشترک دو کشور، تبادل استاد و دانشجو، اجرای طرح های مشترک پژوهشی و تحقیقاتی، تعامل دانشگاهی، برگزاری هفته فرهنگی، تبادل و برگزاری مسابقات ورزشی و هیات های ورزشی، برقراری خط هوایی ارومیه – وان و تامین امنیت مسافران و زائران ایرانی به سوریه از دیگر بندهای این سند همکاری بود که بخشی از این توافقات اجرایی شده است.

تجارت مرزی، امور گمرکی، حمل و نقل، امور بانکی، استاندارد، گردشگری و علمی، آموزشی، فرهنگی و ورزشی از محورهای اصلی تفاهمنامه همکاری بین استان آذربایجان غربی و استان های حکاری، ایغدیر، آغری، وان و قارص بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

مزایای استفاده از حوله‌های ارگانیک و بامبو: حفظ سلامتی و محیط زیست

چرا باید از حوله‌های ارگانیک و بامبو استفاده کنیم؟ استفاده از حوله‌های ارگانیک و بامبو…

9 ساعت ago

صنعت نساجی و برگزاری نمایشگاه های نامناسب با هزینه های بالا (ویدیو)

صنعت نساجی با افزایش تعداد نمایشگاه‌های تخصصی مواجه شده که بدون برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسب،…

1 روز ago

تضعیف زنجیره ارزش صنعت نساجی در پی تداخل با نمایشگاه نوشیدنی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای معرفی و توسعه صنعت در هر کشوری، نقش بسزایی…

1 روز ago

تخصیص نادرست ارز و پیامدهای آن برای صنعت نساجی

در سال گذشته، تخصیص نادرست و نامناسب ارز به صنعت نساجی به جای اقلام ضروری…

2 روز ago

ایرانتکس ۱۴۰۳ : نمایشگاه نوشیدنی و پوشیدنی ساخت چین! (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین رویدادهای صنعت نساجی کشور، هر ساله…

2 روز ago

نمایشگاه The Holy Art آثار فرش سمیه صالحی

نمایشگاه The Holy Art که شامل یک مجموعه گالری هنری بین المللی واقع در شهرهای…

3 روز ago