Categories: اخبار نساجی

چینی‌ها دوباره به پارس شمالی برمی‌گردند

چینی‌ها بعد از پنج سال کنارگیری، دوباره برای توسعه میدان گازی پارس شمالی اعلام آمادگی کردند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، موافقت‌نامه توسعه میدان گازی پارس شمالی هم در بخش بالادستی و هم پایین‌دستی با هزینه بیش از ۱۶ میلیارد دلار بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت فراساحل چین (سینوک‌) در مهر سال ۱۳۸۶ به امضا رسید.

بعد از مدتی از امضای موافقت‌نامه، شرکت چینی خود را از این طرح کنار کشید و ایران هم به ناچار اعلام کرد که قرارداد با این شرکت به صورت موقت تعلیق می‌شود.

بعد از آنکه اعلام شد قرارداد توسعه میدان نفتی پارس شمالی با پیمانکار چینی آن برای همیشه ملغی می‌شود، این شرکت چینی به دست و پا افتاد تا در پارس شمالی بماند.

خبرنگار ایسنا از موسی سوری ـ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ـ در مورد حضور مجدد چینی‌ها در پارس شمالی پرسید که وی توضیح داد: شرکت چینی سینوک خود از پروژه توسعه میدان گازی پارس شمالی کنار کشید اما این شرکت اخیرا برای حضور در این طرح ابراز تمایل کرده است.

او در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال حضور دوباره این پیمانکار چینی در پارس شمالی وجود دارد، گفت: در صورتی که حضور چینی‌ها در این طرح در چارچوب منافع ملی ایران باشد با تصمیم وزارت نفت وارد قرارداد اجرای با آنها خواهیم خواهیم شد.

ابراز تمایل چینی‌ها برای حضور مجدد در پارس شمالی و همکاری با آنها با توجه به منافع ملی در حالی است که فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی که باید توسط چینی‌ها توسعه یابد اندر خم یک کوچه است.

میدان گازی پارس شمالی در ۱۲۰ کیلومتری شرق بوشهر و در آب‌های خلیج فارس قرار دارد. این میدان در سال ۱۹۶۵ کشف شده است و تاکنون ۱۷ حلقه چاه در آن حفاری و ۲۶ سکوی دریایی در این میدان نصب شده است.

فاصله قله مخزن تا ساحل نیز حدود ۲۵ متر است که این موضوع نشان دهنده فاصله اندک مخزن از ساحل است در حالی که مخزن میدان پارس جنوبی از ساحل آن حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

این میدان دارای نفت سنگین نیز هست تا آنجا که نفت برخی از لایه‌های این میدان از لحاظ درجه سبکی (API) خصوصیات نفت خام میدان کوه موند را داراست و با توجه به برآوردهای انجام شده نفت میدان پارس شمالی از API ۱۲ برخوردار است.

مطالعه و طرح اولیه میدان شامل تولید ۳۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز از طریق دو فاز است که از فاز اول روزانه ۱۲۰۰ میلیون فوت مکعب برای تزریق به میدان‌های نفتی جنوب کشور و از فاز دوم ۲۴۰۰ میلیون فوت مکعب گاز برای صادرات یا مصرف داخلی کشور تولید می‌شود.

مدت زمان تولید ثابت روزانه ازاین میدان ۲۵ سال، مدت زمان کل تولید میدان ۳۵ سال و ضریب بازیافت تولید از میدان گازی پارس شمالی حدود ۶۱.۱ درصد است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

16 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

17 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago