Categories: اخبار نساجی

ژاپنی ها حتی جنس کم کیفیت خود را به اجناس خارجی ترجیح می دهند

 

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: مردم ژاپن کالای داخلی کم کیفیت را به اجناس خارجی ترجیح می دهند چرا که از طفولیت این گونه مسایل به صورت فرهنگی در ذهن آنها شکل گرفته است و تجربه کرده اند که نباید چشم شان به سمت بیگانه نیست.

شهرام محمدنژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره کمپین آری به تولید ملی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها در این زمینه افزود: در کشورهایی مانند ژاپن و کره در مرحله اول به مردم آموخته شد تا وقتی به تولیدات داخلی خودمان تکیه نکنیم و فرهنگ تولید و مصرف بومی را نپذیریم، موفق نخواهیم شد بنابراین مردم ژاپن از نظر فرهنگی قانع شدند که باید مصرف کننده تولیدات بومی باشند حتی اگر کیفیت آن نامناسب باشد.

استاد دانشگاه علم و صنعت ضمن حمایت از کمپین آری به تولید ملی، ادامه داد: همین ژاپن که با فضای جغرافیایی محدود جمعیت زیادی را دارد اگر بهینه سازی تولید ملی نباشد منابعی که دارند شاید هزینه غذای یک ماه آنها را هم تامین نکند ولی آنها با تکیه به دانش و بهینه سازی روش ها و بهره گیری از فناوری رشد کرده اند.

وی با بیان اینکه ما در کشور از اشتباهات عبرت نمی گیریم و این یکی از مشکلات کشورست، اظهار داشت: ما علیرغم فرهنگ غنی اسلامی به هیچکدام از توصیه ها عمل نکرده ایم و روز به روز وابستگی اقتصادی ما بیشتر می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اهمیت موضوع فرهنگ تولید ملی تصریح کرد: در این خصوص باید از خودمان بپرسیم که چگونه باید به تولید ملی نگاه کنیم؟ فرهنگی که تولید ملی نیاز دارد چه ویژگی هایی دارد؟ آیا ما به توانمندی های داخلی توجه داریم؟

وی منابع طبیعی و توانایی هوشی و ذهنی ایرانی ها را از فرصت های پیش رو برشمرد و افزود: زمانی که کشوری دچار تحریم است مردم باید بیشتر به نیازهای واقعی توجه کنند و از خریداری و مصرف کالاهای لوکس پرهیز نمایند.

محمدنژاد با تاکید بر اهمیت بررسی موانع تولید و بهره گیری از فناوری روز برای تولید داخل، اظهار داشت: باید بررسی کنیم کشورهایی مانند ترکیه و برزیل چه نگاهی به تولید ملی داشته اند. به خصوص کشورهایی که بعد از ما به فکر توسعه افتادند و از همان ابتدا هم با مشکلات زیادی روبرو بودند و در واقع بر پایه نداشته های خود کارشان را شروع کردند.

وی با اشاره به سیاست های کلان کشور که ابلاغی مقام معظم رهبری هستند، گفت: ما باید در تولید ملی با تکیه بر توانمندی ها حرکت کنیم و تولید ملی را هم در کنار تولید فکر بدانیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بسیاری از تولیدات فکری ما بیهوده است چرا که به درد صنعت و فناوری نمی خورد. در تولید ملی باید از تولیدات فکری بومی برای رفع احتیاجات بهره گرفت.

وی افزایش بهره وری و ایجاد قدرت رقابت را لازمه توانمندسازی تولیدات داخل دانست و با تاکید بر توجه به اقتصاد دانش بنیان در رونق تولید ملی، از سهم اندک بخش خصوصی در تولید ملی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر چیزی حدود ۹۰۰ میلیارد دلار از سرمایه های ما در دبی و ترکیه در حال کارآفرینی هستند. این سرمایه ها به دلیل همین مشکلاتی که در تولید ملی وجود دارد به این کشورها جذب می شود.

محمدنژاد عدم وجود قوانین و مقرارت به روز و شفاف را از دیگر موانع رقابت با کشورهای دیگر برشمرد و اضافه کرد: ترکیه که در بیست سال پیش با مشکلات فراوان مواجه بود در حال حاضر یکی از صادرکنندگان موفق و نمونه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پایان با عنوان این مطلب که علیرغم قابل قبول بودن سیاست های کلان ما هنوز یک برنامه میان مدت برای اصلاح و تقویت تولید ملی نداریم، گفت: کشورهای توسعه یافته از برنامه های راهبردی میان مدت و چند ده ساله در این زمینه ها بهره می گیرند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

1 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

1 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

1 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago