Categories: اخبار نساجی

کارشناس هندی:دیدار ظریف فصل نوینی در روابط ایران و هند گشوده است

 

کارشناس ارشد راهبردی هند،دیدار وزیر امور خارجه کشورمان از هند را فصل نوینی از روابط بین تهران و دهلی نو دانست و گفت این دیدار بعد از توافق هسته ای ایران با قدرت های جهانی و امکان لغو تحریم های اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است .

خانم «آرتی بالی » خبرنگار ارشد میز انگلیسی ‘راشتریا ساهارا’، بزرگترین گروه رسانه ای هند،افزود: گفت وگوی ظریف با مقامات عالیرتبه این کشور گام مهمی برای توسعه هرچه بیشتر روابط دو کشور در دوره جدید محسوب می شود.

وی،آینده روابط ایران و هند را بسیار روشن دانست و گفت: ظریف، در این دیدار، با تمجید از همکاری هند با ایران در دوران تحریم ،از دهلی نو به عنوان شریک راهبردی ایران یاد کرد.

کارشناس ارشد امور راهبردی هند با اشاره به سخنان وزیر خارجه ایران گفت: تهران آماده همکاری با دهلی نو در زمینه های گوناگون از سرمایه گذاری در حوزه نفت وگاز و زیرساخت ها گرفته تا کریدور بین المللی شمال و جنوب و برقراری امنیت در افغانستان است .

وی توسعه بندر چابهار و مقابله با خطر داعش را به عنوان دو زمینه مهم در همکاری بین ایران و هند یاد کرد و افزود:دولت «نارندرا مودی » از بدو تشکیل تاکنون توجه خود را بر گسترش مبادلات تجاری هند با همه کشورهای جهان و تضمین امنیت در منطقه متمرکز کرده است و به همین علت در ۱۵ ماه گذشته از ۲۵ کشور جهان دیدن کرده است.

بالی گفت که هند تاکنون بیش از دو میلیارد دلار در اجرای طرحهای عمرانی، بهداشتی و آموزشی در افغانستان با هدف تضمین ثبات و امنیت و جلوگیری از قدرت گرفتن طالبان دراین کشور هزینه کرده است .

وی افزود:دهلی نو اکنون احساس می کند که ایران در یک موقعیت استثنایی برای کمک به هند برای دستیابی به اهدافش قرار دارد.

این کارشناس ارشد هندی ، قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و ظهور داعش را زمینه تشدید ناآرامی در کشمیر تحت کنترل هند دانست و گفت:هند درصدد است از قدرت گرفتن این گروهها جلوگیری کند.

وی افزود: ظریف در دیدار خود از دهلی نو از امکان ظهور داعش در افغانستان به عنوان یک خطر مشترک بزرگ برای ایران، پاکستان، افغانستان و هند یاد و بر ضرورت همکاری همه این کشورها در مقابله با این گروه تروریستی تاکید کرد.

بالی با اشاره به تاکید ایران و هند برای سرمایه گذاری در توسعه بندر چابهار ، نفت و گاز و زیرساخت های ایران گفت:به نظر من سرمایه گذاری برای کریدور شمال – جنوب اهمیت بیشتری در گسترش مبادلات ایران و هند دارد.

وی افزود:این کریدور می تواند زمینه گسترش مبادلات تجاری هند نه تنها با همسایگان ایران بلکه با کشورهای آسیای میانه ، روسیه و حتی اروپا را فراهم کند.

بنابه گفته این کارشناس امور راهبردی، کریدور بین المللی شمال-جنوب مدت و هزینه دسترسی هند به بازارهای روسیه و اروپا را ۳۰ درصد درمقایسه با مسیر کنونی دریای سرخ کاهش می دهد.

وی بااشاره به نقش مهم ایران در برقراری صلح و آرامش درمنطقه افزود: ایران قدرت برتر در خاورمیانه است و نقش کلیدی در برقراری صلح و ثبات منطقه ایفا می کند و دیدار وزیر امورخارجه ایران از چندین کشور از جمله لبنان،سوریه، پاکستان و هند نیز درهمین راستا انجام شده است .

بالی مهمترین هدف دیدار ظریف ازاین کشورها را کاهش اختلاف نظرها درمنطقه و هموار سازی برای اقدامات هماهنگ برای مقابله با داعش دانست .

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه شب در ایستگاه پایانی دور دوم سفرهای منطقه ای بعد از توافق هسته ای، بعد از دیدار از لبنان ،سوریه ، پاکستان وارد دهلی نو شد و با نارندرا مودی نخست وزیر ، حامد انصاری معاون رییس جمهور،سوشما سواراج وزیر خارجه ،نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی و اجیت دووال مشاور امنیت ملی هند دیدار و گفت وگو کرد.

سرمایه گذاری در چابهار،نفت وگاز ،زیرساخت ها ، کریدور شمال و جنوب و مقابله با تروریسم از مهمترین محورهای گفت وگوی وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات هندی بود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

9 ساعت ago

نقش طراح محصول در تجربه کاربر و توسعه محصول

 دکتر امیررضا باودر طراح محصول، مسئول تجربه‌ی کاربرِ یک محصول بوده و معمولاً اهداف کسب‌…

1 روز ago

تحول در تولید نخ BCF توسط شرکت Oerlikon Neumag

شرکت Oerlikon Neumag در حال متحول کردن تولید نخ BCF با کارخانه نوآورانه BCF خود…

2 روز ago

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

3 روز ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

3 روز ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

4 روز ago