کارگروه مشترک در حوزه صنایع دستی بین ایران و روسیه تشکیل می شود

نامور مطلق: صنایع دستی تبلور عمیق فرهنگی ما در ایران است و آثار هنری هنرمندان صنایع دستی بیانگر ذوق و استعداد سرشار هنرمندان ایرانی است که امیدوارم با تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور ایران وروسیه زمینه برای آشنایی هرچه بیشتر شهروندان روس با صنایع دستی ایران فراهم شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشورمان در دیدار معاون اول و قائم مقام وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه پیشنهاد داد کارگروهی مشترک بین دوکشور با موضوع همکاری در حوزه صنایع دستی تشکیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، بهمن نامور مطلق گفت: ایران وروسیه دارای روابط فرهنگی عمیق و کهنی هستند که از دیرباز با یکدیگر درحوزه های گوناگون همکاری هایی داشته اند و امروز نیز می تواند این همکاری ها در حوزه فرهنگ تداوم یابد.

وی افزود: متاسفانه درحال حاضر روابط دو کشور در حوزه مسایل فرهنگی به اندازه عمق فرهنگ و تمدن دو کشورنیست که امیدوارم این روابط با توجه به فعالیت دولت تدبیر و امید در ایران بیش از پیش افزایش یابد.

نامور مطلق اضافه کرد: صنایع دستی تبلور عمیق فرهنگی ما در ایران است و آثار هنری هنرمندان صنایع دستی بیانگر ذوق و استعداد سرشار هنرمندان ایرانی است که امیدوارم با تقویت روابط فرهنگی بین دو کشور زمینه برای آشنایی هرچه بیشتر شهروندان روس با صنایع دستی ایران فراهم شود.

وی افزود: روسیه در گذشته برای ایران دروازه ورود به اروپا محسوب می شده و با توجه به ارتباطات غنی فرهنگی بین ایران و روسیه در سال های گذشته حتی برخی از پدران و نیاکان ما با زبان روسی آشنا بودند که امیدوارم این روابط تقویت شده و شاهد ارتقاء سطح روابط فرهنگی بین ایران و روسیه باشیم.

وی با اشاره به علاقه مندی مردم روسیه به صنایع دستی ایران ادامه داد: پیشنهاد من این است که یک کارگروه مشترک بین ایران و روسیه با موضوع همکاری در حوزه صنایع دستی تشکیل شود تا زمینه همکاری های دو کشور در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی بیش از پیش تقویت شود.

نامور مطلق همچنین با اشاره به وجود برخی از آثار و اشیاء تاریخی و قدیمی ایران در روسیه یادآور شد: هم چنین پیشنهاد دیگر من این است که نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران که در روسیه موجود است در تهران برگزار شود.

معاون صنایع دستی کشور در ادامه گفت: همکاری های دو کشور در حوزه صنایع دستی می تواند با درنظر گرفتن محورهایی مانند برگزاری نمایشگاه های مشترک، اعزام و تبادل هنرمندان، تبادل متخصصان و … دنبال شود.

وی خاطر نشان کرد: روابط سیاسی میان دولت ها معمولا شکننده است و این روابط فرهنگی است که بیش از پیش ماندگار و تاثیر گذار است لذا درخواست ما از روسیه این است که روابط فرهنگی میان دو کشوربیش از پیش تقویت شود.

در این دیدار هم چنین حسین بیدختی مدیرکل دفتر صادرات صنایع دستی کشور نیز با تشریح آمار صادرات و واردات صنایع دستی ایران وروسیه گفت: روسیه در رتبه سیزدهم صادرات صنایع دستی از ایران قرار دارد و سالانه حجم بسیار زیادی از صنایع دستی کشورمان به روسیه صادر می شود.

وی افزود: بیشترین محصولاتی که از ایران به روسیه صادر می شودشامل فرش، گلیم، شیشه، مصنوعات چوبی ومس است که با استقبال روسیه مواجه شده است.

وی هم چنین خواستار تسهیل برای حضور در نمایشگاه های کشور روسیه شد.

بیدختی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه باید تمهیداتی اندیشیده شود تا برای صادرات و واردات صنایع دستی از دو کشور امور گمرکی تسهیل شود.

در این نشست هم چنین فرهاد عابدی مشاورمعاون صنایع دستی کشور نیزگفت: برگزاری نمایشگاه های مختلف، تبادل هیات های علمی، برگزاری جلسات هم اندیشی، برگزاری مراسم هفته های فرهنگی، چاپ و نشرکتب و … از محورهایی است که می تواند به توسعه و تقویت روابط دو کشور کمک کند.

معاون اول و قائم مقام وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به ایران و ملاقات با مسئولان جمهوری اسلامی ایران گفت: از این اینکه به کشوری با قدمت و تاریخ و تمدن ایران سفر کرده ام بسیار خوشحالم و اعتقاد دارم تمدن ایران بر روی تمدن بشرتاثیر گذاشته است.

«گریگوری بتروویچ ایولیف» با بیان اینکه همواره علاقه مند و پیگیر این هستم که دریابم روابط ایران وروسیه در گذشته چگونه بوده است گفت: وقتی کتاب ها وسفرنامه های سیاحان و تاجران ایرانی درباره روسیه را می خوانم همیشه به این نکته توجه دارم که ببینم نظر این افراد درباره روسیه در سال های گذشته چگونه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به پیشنهادات معاون صنایع دستی کشورمان گفت: با پیشنهادات شما موافق هستم و معتقدم که زمینه همکاری های فراوانی بین ایران ورسیه در حوزه صنایع دستی وجود دارد و با توجه به این که در روسیه انجمنی به نام انجمن صنایع دستی داریم این انجمن نیز می تواند کمک فراوانی به تقویت ارتباط بین دو کشور در این حوزه داشته باشد.

وی افزود: در سال جاری میلادی قصد داریم هفته های فرهنگی روسیه را درچند کشور برگزار کنیم که در این میان جمهوری اسلامی ایران برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به قرار داشتن روسیه در رتبه سیزدهم صادرات صنایع دستی ایران افزود: این رتبه را قبول ندارم و معتقد هستم که میزان صادرات صنایع دستی ایران به روسیه باید بیش از پیش افزایش یابد.

این مقام روس در ادامه صحبت های خود گفت: مردم روسیه علاقه فراوانی به صنایع دستی ایران ازجمله، فرش، خاتم کاری، سفال گری، منبت کاری و … دارند و این محصولات ردروسیه از ارزش فراوانی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: امیدورام زمینه های همکاری های دو کشور در حوزه صنایع دستی بیش از پیش افزایش یابد.

معاون اول و قائم مقام وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه افزود: از شما درخواست می کنم تا کتاب هایی را برای انجام پژوهش های بیشتر در خصوص صنایع دستی ایران به ما معرفی کنید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago