Categories: اخبار نساجی

کالاهایی که فقط نام ضمانت را یدک می کشند

گارانتی و یا خدمات پس از فروش از موضوعاتی است که در کشور ما اهمیت زیادی ندارد، همین امر سبب شده تا مشتریان رضایت کافی ازخدمات پس از فروش کالای داخل نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،حدود ۷۰ درصد از مردم تهران از خدمات پس از فروش کالاهای تولید داخل رضایت چندانی ندارند. که  این امر نشان دهنده ی   نبود تشکل واحدی  در حوزه خدمات پس از فروش و همچنین غیرتخصصی بودن این حوزه در کشور است.

-آمار نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش کالاهای تولید داخل به اندازه ای است که به غیر از حوزه خودرو هیچ تشکل و انجمن خاصی در زمینه خدمات پس از فروش کالا در کشور وجود ندارد واین انجمن هم  اقدام خاصی برای خدمات گیرندگان انجام نمی دهد.

همه جای دنیا خدمات پس از فروش برای تولیدکنندگان حتی از فروش هم بسیار مهمتر است .اما در کشور ما عکس این قضیه وجود دارد به طوریکه فروش کالا بیش از هر فعالیت واقدامی برای تولید کننده مهمتر جلوه می کند، نتیجه این امر چیزی جزعدم اعتماد خریدار در خصوص  خدمات پس از فروش نیست به طوریکه بحث خدمات کالا را بیشتر به مانند یک برچسب بدون استفاده بر روی اجناس می داند.

اما نمی توان  تلاش های صورت گرفته از سوی  برخی تولید کنندگان داخلی در بحث خدمات پس از فروش را هم نادیده گرفت با وجود اقدامت صورت گرفته هنوز هم رضایت مندی مشتریان از خدمات پس از فروش کالای وارداتی بیشتر است.

گزارش های میدانی خبرنگاراقتصادی  باشگاه خبرنگاران هم خود شاهدی  براین مدعاست ،که یکی از خریداران اجاق گاز تولید داخل  از عدم خدمات پس از فروش کالای خریداری شده گله مند است و شکایت خود را اینطور بیان می کند : مدت یک ماه است که ماشین لباسشویی ام خراب شده و هر بار که با بخش خدمات پس از فروش صحبت می کنم وعده روزهای آینده را می دهند. گفتنی است خریداران دیگر هم از کم کاری شرکت های تولید کننده در بحث خدمات پس از فروش و کالاهایی چون اجاق گاز ، مایکرویو و سایر محصولات هم گله مندهستند.

پاسخگو نبودن، دریافت هزینه برای تعمیر کالاهای برقی و دیجیتال با وجود داشتن کارت ضمانت نامه، برخورد تند با مشتریان، تاخیر در تعمیر و تحویل بموقع کالااز جمله مسائلی است که در جامعه مشکلاتی را برای خریداران به وجود آورده و هنوز هیچ متولی و ناظر قدرتمندی وجود ندارد تا بتواند روند احقاق حق مشتریان را تسهیل و با شرکت های متخلف برخورد کند.

همچنین کارشناسان امر اذعان دارند که هیچ آمار و ارقام دقیقی درباره وضعیت خدمات پس از فروش و بازار آن در دست نیست و با وجود آنکه سازمان حمایت متولی اصلی بحث خدمات پس از فروش در کشور است، متاسفانه به دلیل نبود پیوستگی بین ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش هیچ تشکل یا مجمع واحدی در این حوزه وجود ندارد.

شرایط اقتصادی موجود در کشور موجب شده تا شرکتهای خدمات پس از فروش به عنوان اولین اولویت این نوع خدمت رسانی را به منظور کاهش هزینه ها، حذف کنند.

لازم به ذکر است در بند ۳ ماده  قانون حمایت از  حقوق مصرف کنندگان در مورد ضمانت نامه کالایا خدمات آماده است: “ضمانت نامه سندی است که تولیدکننده، واردکننده، عرضه کننده یا تعمیرکننده هر دستگاه فنی به خریدار یا سفارش دهنده کالاو خدمات می دهد تا چنانچه ظرف مدت معین عیب یا نقص فنی در کالای فروخته شده یا خدماتی که انجام شده، مشاهده شود، نسبت به رفع عیب یا تعویض قطعه یا قطعات معیوب یا دستگاه بدون اخذ وجه یا پرداخت خسارات وارده اقدام کند.

اما گویا این بند در بین سایر قوانین حمایت از حقوق مصرف کننده مانند مصرف کننده زیان دیده فراموش شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

4 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago