Categories: اخبار نساجی

کاهش تولید و افت رتبه صادرات پسته ایرانی

 

رییس انجمن پسته از کاهش تولید پسته به ۱۵۰ هزار تن در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به تولید ۲۷۰ هزار تنی پسته در آمریکا و صادرات حدود ۵۰ درصدی آن، ایران با صادرات حدود ۱۲۰ هزار تنی امسال در مقام دوم تجارت جهانی طلای سبز قرار می‌گیرد.

محسن جلال پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهارکرد: پیش از این تصور می‌شد میزان برداشت پسته از باغات کشور به ۱۷۰ هزار تن برسد اما با توجه به مشکلات اخیر از جمله کم آبی و گرمای شدید در استان‌های پسته خیر کشور، تولید پسته امسال از مرز ۱۵۰ هزار تن عبور نمی‌کند.

وی افزود: هر ساله بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن پسته تازه از باغ‌های کشور برداشت می‌شد اما امسال به دلایلی مانند افزایش قیمت داخلی و جهانی پسته این میزان به حدود ۱۵ هزار تن رسید.

رییس انجمن پسته با بیان اینکه مشکل تولید پسته عملکرد پایین در واحد سطح به دلیل مشکلاتی مانند کم‌آبی است، تاکید کرد: امسال برداشت پسته سبز کاهش یافت چرا که سال گذشته افزایش نرخ ارز پس از برداشت و عرضه پسته نارس سبب شد تا باغداران تصور کنند که سود چندانی از برداشت پسته نارس نبرده‌اند و امسال باغداران محصول خود را دیرتر برداشت کردند.

جلال‌پور ادامه داد: با توجه به باقی ماندن بخشی از پسته از سال گذشته تا کنون نگرانی بابت کمبود پسته در بازار مصرف وجود ندارد.

قیمت منطقی هر کیلو پسته در بازار مصرف ۳۰ هزار تومان

وی اظهارکرد: در سال گذشته هر کیلوگرم پسته در بازارهای جهانی حدود هشت دلار فروخته می‌شد اما امسال با افزایش نسبی به ۹ دلار رسیده است که می‌تواند در افزایش صادرات این محصول موثر باشد.

رییس انجمن پسته گفت: امسال هر کیلوگرم پسته سبز از باغداران حدود ۷۰۰۰ تومان خریداری ‌شد و قیمت خرید هر کیلوگرم پسته خشک از باغداران به حدود ۲۴ هزار تا ۲۵ هزار تومان رسید که بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پسته در بازار مصرف حدود ۳۰ هزار تومان است.

افت رتبه صادرات پسته ایران به جایگاه دوم

جلال‌پور افزود: در ایران معمولا حدود ۸۰ درصد از تولید پسته به صادرات اختصاص می‌یابد که براین اساس پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات پسته در سال جاری به ۱۲۰ هزار تن برسد اما علیرغم کاهش ۱۰ درصدی صادرات این محصول از نظر وزنی، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت جهانی پسته، ارزآوری آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یابد.

وی اظهارکرد: آمریکا با تولید حدود ۲۷۰ هزار تن پسته حدود ۱.۵ برابر ایران تولید دارد و با توجه به اینکه سالانه ۵۰ درصد محصولش را صادر می‌کند به نظر می‌رسد امسال در صادرات پسته نیز مقام نخست را از آن خود کند و ایران پس از سال‌ها دومین صادرکننده پسته می‌شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

20 ساعت ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

2 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago

پیشگامی فرافن هوا در معرفی تکنولوژی‌های نوین هوای فشرده (ویدیو)

شرکت فرافن هوا با هدف معرفی تکنولوژی‌های نوین در صنعت هوای فشرده امسال دو تکنولوژی…

3 روز ago

توسعه صنعت نساجی در ایران: از حضور بین‌المللی تا چالش‌های جدید (ویدیو)

شرکت پلاستو ماسوره کار همیشه در نمایشگاه‌های بین‌المللی حضور داشته است، و امسال نیز برای…

4 روز ago