Categories: اخبار نساجی

کاهش رشد اقتصادی آلمان اروپا را تهدید می کند

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش احتمالی رشد اقتصادی آلمان طی ماههای آینده کل اقتصاد اروپا و منطقه یورو را به شدت تهدید می کند.
به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از آسوشیتد پرس ، در حالی که بحران مالی و بدهی منطقه یورو فشار شدیدی بر اقتصاد آلمان وارد کرده است ولی این کشور طی ماههای گذشته توانسته است روند رو به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را ادامه دهد .

نرخ بهره استقراض در آلمان هم اکنون پایین ترین حد در بین کشورهای عضو یورو است ولی به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این روند دیر زمانی طول نخواهد کشید و آلمان نیز با روند نزولی رشد اقتصادی روبرو خواهد شد .

بر اساس این گزارش ، رابطه اقتصاد آلمان با اروپا یک رابطه دو طرفه است . بی شک نجات منطقه یورو از بحران مالی و بدهی اخیر به نفع اقتصاد آلمان نیز خواهد بود . رهبران ایتالیا و اسپانیا و فرانسه از سایر رهبران اروپایی خواسته اند تا با انتشار اوراق قرضه مشترک یورو موافقت کنند ولی آلمان همچنان با این پیشنهاد به شدت مخالفت می کند .

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتشار اوراق قرضه یورو موجب کاهش نرخ بهره استقراض در ایتالیا و اسپانیا خواهد شد . بر این اساس ، آلمان بزرگترین اقتصاد منطقه یورو است و نگرانیها نسبت به رشد و رونق اقتصادی این کشور تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی اروپا خواهد داشت .

کاهش اعتماد تجاری در آلمان طی ماه ژوئن به شدت نگران کننده است . تازه ترین آمارهای اقتصادی نیز نشانگر روند نزولی تولیدات صنعتی آلمان است . نرخ بیکاری آلمان هم اکنون ۵.۴ درصد است . میزان فروش کالاهای صنعتی آلمان در بازارهای چین و آمریکا رو به افزایش است . پایین بودن نرخ بهره دریافت وام از سوی سرمایه گذاران را تسهیل کرده است ولی بحران مالی و بدهی منطقه یورو به شدت کل اقتصاد اروپا را تهدید می کند . بیش از ۶۰ درصد صادرات آلمان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است .

رکود اقتصادی در یونان اسپانیا پرتغال و ایتالیا موجب کاهش تقاضا برای کالاهای صادراتی آلمان شده است . کاهش رشد اقتصادی آسیا نیز بر صادرات آلمان تاثیر گذار بوده است . آسیا بیش از ۱۶ درصد صادرات آلمان را دریافت می کند . صادرات آلمان به چین سال گذشته بیش از ۱۵ درصد رشد داشته است و این مساله نقش مهمی در دستیابی به رشد اقتصادی ۳ درصدی آلمان در سال ۲۰۱۱ داشته است .

تولید ناخالص داخلی آلمان در سال ۲۰۱۱ میلادی به بیش از ۲.۵۷ تریلیون یورو معادل ۳.۴۲ میلیارد دلار رسیده است که این رقم معادل ۲۷ درصد اقتصاد منطقه یورو است . نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله دولت آلمان به ۱.۵۶ درصد رسیده است که این رقم حتی کمتر از نرخ بهره اوراق قرضه ده ساله دولت آمریکا است .

دولت آلمان پیش بینی کرده است رشد اقتصادی این کشور امسال به کمتر از ۰.۷ درصد خواهد رسید . داگلاس الیوت کارشناس ارشد موسسه بروکینگز تاکید کرد با کاهش صادرات آلمان به کشورهای اروپایی مقامهای برلین احساس مسئولیت بیشتری در قبال کشورهای همسایه خود خواهند داشت . آلمان هنوز با تاثیرات منفی و واقعی بحران مالی و بدهی منطقه یورو روبرو نشده است . مرکل هنوز فشارهای ناشی از بحران مالی یورو را بر اقتصاد آلمان احساس نکرده است .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه ایرانتکس:بازتاب توانمندی‌های صنعت نساجی و نیاز به برنامه‌ریزی بهتر (ویدیو)

نمایشگاه ایرانتکس خوشبختانه همت مجری، شرکت نوین، و نظارت انجمن صنایع نساجی ایران، برای سی…

7 ساعت ago

نمایشگاه‌های نساجی: فرصتی برای عبور از رکود و توسعه صادرات (ویدیو)

در نمایشگاه‌های نساجی سال‌های اخیر همواره در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتیم و امسال نیز با…

10 ساعت ago

مصاحبه با آقای مهندس رضا معتمدی مدیر عامل گروه مهندسی و بازرگانی معتمد تکس

لطفا مختصری از تاریخچه گروه معتمد تکس و همچنین فعالیت هایی که تا الان در…

1 روز ago

چالش‌ها و دستاوردهای ما در نخستین حضور نمایشگاهی (ویدیو)

چالش‌های اصلی ما در زمینه تولید مواد کمکی رنگرزی، تکمیل و چاپ، مشکلاتی است که…

1 روز ago

نمایشگاه‌های صنعتی: ضرورت اصلاحات بـرای حمایت از تولیدکنندگان کوچک (ویدیو)

نمایشگاه‌های صنعتی همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای تجاری و صنعتی در کشور شناخته…

1 روز ago

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

2 روز ago