Categories: اخبار نساجی

کاهش شدید ارزش پول ملی کشورهای عضو بریکس

 

در حالی که حجم اقتصادهای بزرگ نو ظهور موسوم به بریکس در ۱۰ سال گذشته چهار برابر شده است ارزش پول ملی این کشورها با بیشترین کاهش از سال ۱۹۹۸ میلادی روبرو شده است.

برای نخستین بار در سیزده سال اخیر ارزش رئال برزیل روبل روسیه و روپیه هند با بیشترین کاهش در بین نرخ ارزهای در حال توسعه و نو ظهور روبرو شده است و ارزش یوان چین نیز با بیشترین کاهش از سال ۱۹۹۴ میلادی روبرو شده است .

بر اساس این گزارش ، شرکتهای بزرگ چند ملیتی نیز از افت شدید و چشمگیر سود خود در بازارهای در حال توسعه و نو ظهور به علت افت شدید ارزش پول ملی این کشورها خبر می دهند .

بر این اساس نرخ ورشکستگی در اقتصاد برزیل به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۹ میلادی رسیده است . قیمت نفت صادراتی روسیه به شدت کاهش داشته است و به پایین ترین حد خود در ۱۸ ماه اخیر رسیده است . کسری بودجه هند به شدت افزایش یافته و رشد اقتصادی این کشور به پایین ترین حد خود در نه سال اخیر رسیده است.

روند نزولی قیمت مسکن در چین نیز ادامه دارد و رشد اقتصادی این کشور نیز به پایین ترین حد در سه سال اخیر رسیده است . استفان جن کارشناس ارشد پیشین صندوق بین المللی پول تاکید کرد ، سرمایه گذاران بین المللی به شدت نگران روند نزولی ارزش پول ملی کشورهای در حال توسعه و نو ظهور هستند . این مساله تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی جهان و سرمایه گذاری مستقیم خارجی خواهد داشت .

پیش بینی می شود ارزش پول ملی برزیل روسیه و هند تا پایان امسال ۱۵ درصد کاهش یابد . ارزش رئال برزیل در برابر دلار در سه ماه نخست ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته است که این بیشترین کاهش در بین ۳۱ ارز معتبر بین المللی است . ارزش روبل روسیه نیز با افت ۱۱.۵ درصدی روبرو شده است و ارزش روپیه نیز در سه ماه نخست امسال بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است . ارزش یوان چین نیز از ماه مارس تا کنون ۱.۲ درصد افت داشته است.

ارزش تولید ناخالص داخلی برزیل روسیه هند و چین مجموعا بیش از ۱۳.۳ تریلیون دلار است . این رقم در سال ۲۰۰۲ میلادی به کمتر از ۲.۸ ترلیون دلار رسیده بود . بر اساس آمارهای صندوق بین المللی پول سهم این چهار کشور در اقتصاد جهانی از هشت درصد در سال ۲۰۰۲ میلادی به بیش از ۱۹ درصد رسیده است . این چهار کشور مجموعا ۴.۴ تریلیون دلار ذخایر ارزی خارجی در اختیار دارند که این رقم ۴۰ درصد کل ذخایر ارزی جهان است .

ارزش شاخص ام اس سی آی بریک در ده سال گذشته ۲۸۱ درصد رشد داشته است . این رقم برای شاخص اس اند پی ۵۰۰ کمتر از ۳۴ درصد بوده است . بر این اساس افت شدید ارزش رئال برزیل موجب شده است تا سرمایه گذاران خارجی ۶.۳ میلیارد دلار از سرمایه های خود را از این کشور در ماه می خارج کنند که این بیشترین میزان از سال ۲۰۱۰ به شمار می رود . میزان سرمایه های خروجی از روسیه نیز در پنج ماه نخست امسال به بیش از ۴۶.۵ میلیارد دلار رسیده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

هدف شرکت الیاف شیوا ارائه انواع محصولات متفاوت و متنوع به بازار است (ویدیو)

شرکت شیوا در زمینه تولید الیاف پلی استر فعالیت میکند. بیشترین آمار صادرات متعلق به…

2 روز ago

شرح وظایف واحد مهندسی صنعتی – مطالعه موردی: سالن ریسندگی

مهندسی صنایع بطور کلی نقش بهینه کردن روش و هزینه انجام کار را برعهده دارد.…

2 روز ago

اندازه گیری عسلک پنبه جهت ارتقای کیفیت پنبه کشت شده در کشور

از جمله معایب پنبه با میزان عسلک بالا می توان به پیچیدگی بالای الیاف دور…

3 روز ago

چاپ پیگمنت به دلایل مختلف در آینده افزایش خواهد یافت (ویدیو)

آقای مصطفی ارگین در گفتگو با مجله کهن فرمودند: شرکت فاما با سابقه ۲۵ ساله…

3 روز ago

نمایشگاه ITM 2024 استانبول از استقبال بین المـللی برخوردار شـد (ویدیو)

نمایشگاه ماشین آلات نساجی ITM 2024 در استانبول با تنوع بسیاری از محصولات با طیف…

4 روز ago

عوامل موثر بر رضایتمندی کارکنان از محیط کار

1. شرایط فیزیکی محیط کار شرایط فیزیکی محیط کار شامل مواردی همچون نور، دما، تهویه،…

4 روز ago